ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, חשפה הבוקר (יום ב') בריאיון לאולפן ynet שממחקר שערך משרד הבריאות עלה כי אחד מכל 20 ילדים ונערים בגילי 18-12 שנדבק בקורונה סובל מתסמינים של "לונג קוביד" – מבעיות שינה, דרך בעיות זיכרון ועד חוסר ריכוז שנמשכים לאורך תקופה ארוכה. "לא הייתי ממליצה לאף הורה להדביק את הילד שלו בכוונה. אנחנו לא יודעים מה הסכנה בעוד שנים", היא אמרה בעקבות הפרסום הבוקר ב"ידיעות אחרונות", ולקראת פרסום תוצאות המחקר, ייתכן שבהמשך היום.
אלרעי-פרייס קראה להימנע מתפילות בבתי כנסת סגורים ביום כיפור ככל האפשר. "מזג האוויר הוא טוב, ואפשרי לשמחתנו להתפלל בחוץ. אני לא יכולה להגיד לאנשים שהתפילה בבתי הכנסת חשובה להם לא ללכת, אבל כן קוראת להתפלל בחוץ – זה לא מפחית מעוצמת התפילה בעיניי", אמרה.

היא הוסיפה שהיא לא מופתעת מכך שנתוני התחלואה גבוהים בימים אלה. "אנחנו יודעים שהילדים הם בערך מחצית מהתחלואה. כל פעם שפתחנו את מערכת החינוך והייתה תחלואה בקהילה – בתי הספר היו הראי שלהם", היא הסבירה. "הייתה לנו אמירה ערכית שהחינוך חשוב ובראש סדר העדיפויות. לא יכול להיות שמאפשרים פאנג'ויה, הופעות גדולות ואצטדיונים גדולים. אנחנו נמצאים במצב קשה להגדרה פשוטה, אבל יש בלימה בגל הרביעי מבחינת תחלואת החולים קשה. אין עדיין ירידה משמעותית. שני שלישים מהחולים קשה החדשים אינם מחוסנים, ואנחנו רואים גם עלייה במספר החולים שמחוברים למכונת אקמו – היום זה 30 חולים, ו-87% מהם צעירים לא מחוסנים. עדיין לא סיימנו את הגל הרביעי".
למה אתם לא מחייבים בדיקות פעמיים בשבוע לתלמידים והמורים? "אי אפשר לחייב אף אחד במדינה לעשות בדיקות. מי שרוצה לקצר בידוד או כשהוא נוסע לחו"ל אפשר, אבל אין חובת בדיקה בישראל. יש חוק חינוך חובה – ילד חייב להגיע לבית הספר וללמוד. אנחנו נכנסנו לפתיחת שנת הלימודים בניסיון להביא למידה בטוחה לתלמידים בלי הרבה מאוד הדבקות. אנחנו יכולים להגיד 'כיתות קטנות', אבל משרד החינוך אומר 'אין מקום, המשמעות הישירה של חצאי כיתות היא למידה מקוונת'".

3 צפייה בגלריה
מתפללים מחוץ לבית הכנסת לאחר החמרת ההנחיות של משרד הבריאות
מתפללים מחוץ לבית הכנסת לאחר החמרת ההנחיות של משרד הבריאות
"קוראת להתפלל בחוץ"
(צילום: מורן רגב)
ד"ר אלרעי-פרייס סיפרה גם על הפיילוט שאליו התייחס אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט, ולפיו תלמיד שיידבק לא בהכרח ישלח את כל תלמידי כיתתו לבידוד: "אנחנו עושים פיילוט אחרי החגים עם 200 כיתות. נבדוק אם השיטה הזו עובדת. הילד המאומת הולך הביתה ויתר הכיתה נשארת ללמוד וכל יום עושה בדיקה בבוקר. כרגע יש לנו שלוש כיתות במגזר החרדי שבחלק מהן זה הפסיק כי היו הרבה הדבקות. בהתבסס על שלוש כיתות במגזר החרדי אי אפשר לקבל החלטות על מדיניות בידוד של כל ילדי ישראל. לא בטוח שהמתווה הזה יקרה".
אם אין חובת הצגת בדיקה, למה שתלמיד יעשה בדיקה במתווה הזה? "הבדיקה היא בבית הספר. מי שלא ייבדק – יילך לבידוד. כל בן אדם שבא במגע עם חולה מאומת חייב להיכנס לבידוד (אם הוא לא מחוסן – א"ש). מי שלא מוכן להיבדק – יהיה בבידוד".
ד"ר אלרעי-פרייס התייחסה גם לתורים הארוכים ולעומסים בבדיקות הקורונה, ואמרה כי ההמתנה בת ארבע השעות בשבוע החולף נובעת בין היתר מסירוב של ראשי רשויות לפתוח מתחמי בדיקות "דרייב-אין": "הדבר הזה חייב להיות מתוקן. לא יכול להיות שאנחנו רוצים לפתוח עם פיקוד העורף דרייב-אין וראש הרשות אומר 'לא. זה מייצר לי תורים'. לא היו יותר בדיקות בשבוע הזה, הן פשוט נופלו בגלל החג על יומיים".
3 צפייה בגלריה
חיסון ילדים פייזר
חיסון ילדים פייזר
חיסונים לילדים? פסימיות לגבי החודש הבא. "נבדוק את הנתונים כשיאושרו"
(צילום: Shutterstock)
אתם מתכוונים לתגבר את מערכי הבדיקות? "אנחנו מתכוונים לתגבר. אני אגיד שזו תוצאה של מדינה שיש בה מגפה. 85% מהאנשים שעושים בדיקות PCR עושים את זה מסיבות מוצדקות. אנחנו מתגברים את הכוחות כדי שיהיו יותר אנשים שיוכלו לבדוק ומזכירים – בשביל תו ירוק יש הרבה בדיקות אנטיגן שלא צריך לחכות להן אפילו דקה. את בדיקות ה-PCR צריך להשאיר לחולים ולאנשים שבאו במגע עם חולה מאומת".
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדים באצטדיון סמי עופר. "רוצים ליצור תנאים שהסיכון לתחלואה - נמוך"
(צילום: שרון צור)
ראש שירותי בריאות הציבור הסבירה גם על ההחלטה לשלול את התו הירוק מאזרחים שהתחסנו בשתי מנות חיסון ולא קיבלו את מנת הדחף או החלימו בתקופה זו, וציינה כי לא מדובר בניסיון לדחוף אנשים להתחסן בניגוד לרצונם, כלשונה. "אנחנו רואים בצורה מאוד מקצועית ומדעית שהמוגנות מהחיסון השני הולכת ויורדת עם הזמן", היא אמרה. "אחרי יותר מחצי שנה אתה לא מוגן. אנשים כאלה יכולים להיכנס להופעות גדולות כשהם נדבקו ולהדביק אחרים. הרעיון של התו הירוק הוא לייצר תנאים שבהם הסיכון לתחלואה הוא נמוך. אם נכניס אנשים שהחיסון לא מגן עליהם מה עשינו בזה?".
לצד זאת, היא התייחסה גם לאפשרות שחיסוני הילדים יאושרו בחודש הבא וניסתה לצנן מעט את ההתלהבות. "נראה לי קצת מוקדם אוקטובר, אני לא יודעת אם זה יהיה מוכן כבר ברמת החודש הבא. כשזה יהיה – אנחנו נבדוק את הנתונים", היא אמרה.