2 צפייה בגלריה
מגדלי עזריאלי
מגדלי עזריאלי
הכי יקרה - אבל לא הכי חופשית. תל אביב
(צילום: shutterstock)
פחות מחודש מאז קיבלה תל-אביב את התואר המפוקפק-משהו של "העיר הכי יקרה בעולם", אבל עיר אחרת - שנמצאת ממש בסמיכות לעיר הגדולה שפועלת ללא הפסקה - הגיעה השבוע למקום הראשון בתחרות אחרת ולא פחות חשובה - מדד החופש העירוני בישראל לשנת 2021. והזוכה היא: גבעתיים.
זו השנה הרביעית שבה עורכת תנועת ישראל חופשית את דירוג הערים החופשיות והשמרניות ביותר ברחבי הארץ. התנועה בוחנת מספר קריטריונים, בהם הפיקוח על עמותות דת שנכנסות להטיף בבתי הספר בפני התלמידים; הדרת הנשים במרחב הציבורי; היחס לקהילה הלהט"בית; חופש המסחר בשבת; היקף התחבורה הציבורית בשבת ובחגים; האפשרות להינשא בנישואים אזרחיים וכן איכות שירותי הדת לצד בחינת הפלורליזם הדתי.
מדד החופש העירוני לשנת 2021
הדירוג נעשה בהסתמך על נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד הפנים וכן מאגרים ממשלתיים וציבוריים נוספים, ובחן בסך הכול 31 ערים ורשויות.
בדירוג הכללי של העיר הליברלית ביותר זכתה, כאמור, גבעתיים עם 76%. תל אביב, שבשנה שעברה ניצבה במקום הראשון יחד עם הרצליה, דורגה השנה במקום השני עם 75%. במקום השלישי ב-2021 ניצבת כפר סבא ואחריה ראשון לציון. הרצליה הידרדרה מהמקום הראשון בשנה שעברה למקום החמישי עם 67%. מולן ניצבות הערים השמרניות שהן בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש, רמלה וביתר עילית - שתפסה את המקום האחרון בקטגוריה זו עם דירוג של 0%. כלומר, העיר החרדית הזו היא הכי פחות ליברלית בישראל.
הערים המובילות בתחבורה הציבורית בשבת הן תל אביב, גבעתיים, רמת גן, כפר סבא והרצליה. אילת וחיפה זכו לנקודות על נרמול נקודתי של התחבורה, אך ללא פתרון עירוני ייחודי כפי שנעשה בערים המובילות בקטגוריה זו. בית שמש, ביתר עילית, דימונה, הוד השרון ורעננה נותרו הרחק מאחור על כל האמור בנושא תחבורה ציבורית בשבת.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: גיא יחיאלי)
באילו ערים תוכלו לבקר בסוף השבוע וליהנות מארוחה במסעדה או משופינג? המובילות במסחר בשבת הן עכו ותל אביב במקום הראשון ואחריהן אילת, גבעתיים והוד השרון. לעומת זאת, בביתר עילית, בני ברק, מודיעין עילית, בית שמש ודימונה - אין או שכמעט אין מסחר ביום השביעי.
ומה באשר לנישואים אזרחיים? תל אביב, גבעתיים, רמת גן, ראשון לציון וכפר סבא מאפשרות נישואים כאלה, אלא שבפתח תקווה, ראש העין, כפר סבא, רעננה ורמלה - הדבר אסור.
הערים שמפקחות על כניסת עמותות דת לבתי הספר הן הרצליה, אשדוד, אשקלון, באר שבע ועכו. נמצא כי ברוב הערים אין דרישה מבתי הספר לעדכן את ההורים על הגעת גורמים חיצוניים שמעוניינים להעביר תכני דת, ובהן - באופן מפתיע - תל אביב ורמת גן.
בסך הכול, הממוצע הכללי של המדד עומד על 38.8% חופש בכל אחת מהערים שנבחרו לעומת 42.7% חופש בשנה שעברה. יש להדגיש כי הדירוג כולו כולל ערים נוספות בכל קטגוריה, שכן כאמור המדד בחן 31 ערים ורשויות.