מגמת העלייה בתחלואת הקורונה ובמספר המאומתים נמשכת, אך במשרד הבריאות מבהירים גם היום (חמישי) כי למעט התמקדות בעידוד החיסון הרביעי - לא נשקל כעת שינוי במדיניות ההתמודדות עם התפשטות הנגיף. על רקע הנתונים הזהיר הערב פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא מסכנת הדבקה לקראת החגים הקרובים. ynet העביר את דבריו של הפרויקטור בשידור ישיר.
מומחים ובכירים במערכת הבריאות מטילים ספק ביעילות הטלת מגבלות על הציבור ומבהירים כי עיקר המאמצים כרגע צריכים להתמקד בעידוד החיסונים בכלל ובאוכלוסייה הפגיעה בפרט. המומחים טוענים כי שיעור ההדבקות החוזרות בקרב מחלימי האומיקרון הוא נמוך ושולי במיוחד.
1 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
מתחם בדיקות קורונה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
"סכנת הווריאנטים החדשים היא ממשית וחשוב שכולנו נפנים כי הקורונה היא כאן והולכת ללוות אותנו לתקופה ארוכה", אמר פרויקטור הקורונה בתדרוך לתקשורת. "אין בדברים שלי כל מסר של חשש או הפחדה. להפך, יש לכולנו את היכולת להגן על עצמנו והמשפחות שלנו. התפיסה שלנו הייתה ונותרה שצריך להמשיך ולקיים שגרת חיים ויחד עם זאת להישמר ולהימנע מהדבקה ובטח ממחלה ובמיוחד בקרב אנשים שיכולים להגיע למצב מסכן חיים".
פרופ' זרקא אמר עוד: "בקרוב נחגוג את פסח, את הפסחא והרמדאן ובתחילת מאי את יום העצמאות. רוב החגים שלנו משפחתיים שבהם כולנו נפגשים. בואו ניערך בהתאם, אין סיבה לחגוג יותר בזום, אנחנו לא שם. לפני ליל הסדר, הארוחה ברמדאן והמפגש המשפחתי נעשה כולנו בדיקת אנטיגן מוסדית או אנטיגן ביתית וכך נוודא שלכולנו אין את הנגיף וגם שלסבים ולסבתות אין את הנגיף".
הפרויקטור ציין כי בישראל התגלה בפעם הראשונה אצל אדם אחד הווריאנט BA.3 שמוכר בעולם - אולם מעבר לכך אין עדות להתפרצות של הווריאנט. הוא הוסיף כי "יעילות ההגבלות היא מאוד קטנה והיא גם פחות נדרשת מכל מיני סיבות".

תוכנית לסגירת השמיים

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש הבוקר עם בכירי משרד הבריאות ומנכ"לי קופות החולים, וכפי שפורסם ב-ynet לראשונה, בפגישה צוין כי אם אחרי BA.2 ייכנס לישראל וריאנט חדש - למשרד הבריאות יש תוכנית אסטרטגית מוכנה שתכלול את סגירת השמיים תוך זמן קצר.
"זה הגיוני שמחלימי אומיקרון מוגנים יותר מפני BA.2", אומר ד"ר אורן קובילר, וירולוג מאוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת מדעת. "אנחנו לא רואים הרבה הדבקות בקרב מחלימי אומיקרון ומדובר על עשרות בודדות.
"בקרב נדבקי אומיקרון המחוסנים לפחות פעמיים ישנם יותר נוגדנים שמתאימים לכל סוגי הווריאנטים הקיימים כרגע בעקבות זה שנדבקו גם באומיקרון והם יהיו כנראה מספיק מוגנים וזו רוב האוכלוסייה בארץ או רוב האוכלוסייה מעל גיל 60, אך השאלה היא לכמה זמן זה יחזיק. אין הערכות עדכניות ואף אחד לא יודע".
ד"ר קובילר אמר עוד: "אנחנו רואים גלים חוזרים באנגליה ובמדינות אחרות באירופה אחרי שהיה גל אומיקרון די נרחב, אך העלייה היא בעיקר במאומתים ולא בתמותה. אנחנו מקווים שכך זה יהיה גם אצלנו. כנראה שגם שם מחלימי אומיקרון נדבקים במספרים קטנים יותר. קשה מאוד להחזיר את הגלגל אחורה מבחינת היענות האוכלוסייה ואני לא חושב שאנחנו נמצאים במצב שבו הגבלות נוספות אפשריות".
"יש לתת לאוכלוסייה בסיכון גבוה מאוד כמו מדוכאי חיסון את החיסון הסביל (אבושילד) באופן אקטיבי. בנוסף, יש לגשת לכל אלו שלא התחסנו אפילו פעם אחת ולעדכנם שיש חיסון חדש שנבדק במשך שנה וחצי והוא בטוח לחלוטין (נובקס). אלו הם שני הצעדים העיקריים הדרושים כרגע. בנוסף, יש להתקין פילטרים לסינון אוויר במוסדות החינוך או בתחבורה הציבורית לצורך בניית מנגנוני תחלופת אוויר הרבה יותר טובים. לעומת מה שהשקענו בקורונה זהו סכום כסף מזערי לחלוטין ומאוד יעיל. בנוסף, יש לעודד את התחסנות הילדים".

גם מומחים אחרים טוענים כי במציאות הנוכחית אין משמעות להטלת מגבלות, בין היתר משום ששיעורי ההדבקה החוזרת נמוכים, ויעילות ההגבלות בפני מניעת התפשטות נמוכה במיוחד. "מחלימי אומיקרון מחוסנים יותר מפני BA.2 בוודאות", אומר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. "נראה שאין כרגע תחלואה חוזרת של אנשים שחלו באומיקרון והאפשרות להידבק היא נדירה. היא קיימת אך נדירה. הקונצנזוס הוא שהדבר הזה הוא נדיר.
"המשמעות היא שרף החיסוניות של האוכלוסייה עלה. אני כן חושב שאפשר להיות קצת יותר רגועים כרגע. היינו מעדיפים להיות ללא הווריאנט הזה, אך הוא דומה מאוד לאומיקרון. מה שמטריד זה שהוא מידבק יותר. עם זאת, עדיין לשלוש מנות חיסון יש אפקט נגד מחלה קשה וכמובן הדבר הזה גורם להעלאת העמידות של האוכלוסייה מול מחלה קשה. בנוסף, יש גם עניין התרופות והטיפולים. 30 או 40 אחוזים מהאוכלוסייה נחשפו לאומיקרון, שזה גם חלק גדול באוכלוסייה וגם לא מזמן".
פרופ' כהן הדגיש: "העובדות הללו מבחינתי הן נקודות אור במצב הפחות נעים שאנחנו נמצאים בו. לדעתי כרגע אין מקום להגבלות, כי בסופו של דבר ראינו שזנים כמו אומיקרון קשה להשתלט בעזרת הגבלות. אני לא רואה דרך לעצור את האומיקרון ו-BA.2 ולכן אני לא חושב שזה נכון להטיל על הציבור הגבלות שהאפקטיביות שלהן היא מועטת מול גל האומיקרון".