בעקבות תיעוד תקיפת השוטרים בכפר קאסם בסוף השבוע אמרה הבוקר (יום א') מנכ"לית ארגון נשות השוטרים והסוהרים, אביגיל שררה: "דם השוטרים הופקר על ידי כל מערכות המדינה במדינת ישראל, ובמיוחד על ידי בתי המשפט. לא יכול להיות שמי שירו וקיללו לא יקבלו עונש מקסימלי. אני לא מדברת רק על המגזר הערבי, אלא על כל אזרחי המדינה שפוגעים בשוטרים".
- את חושבת שלשלוח ארבעה שוטרים לכפר קאסם זה מעט מדי? "כן. למקומות כאלה, שיש בהם רגישות כזו גדולה, לא צריך לשלוח רק ארבעה שוטרים. אבל הזילות בחיי שוטר מתחילה למעלה, כבר במשרד אוצר שמזלזל בשכר השוטרים. איפה יש בעולם מעמד של שוטר כמו במדינת ישראל? לצבא נותנים הכל, למשטרה לא. אנחנו יתומים במדינת ישראל".
- מה הדבר הראשון שצריך לעשות לדעתך? "להחמיר את הענישה ברמות כאלה שכל אזרח, ולא משנה מאיזה מגזר, יחשוב פעמיים לפני שהוא תוקף שוטר".
1 צפייה בגלריה
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת שוטרים בכפר קאסם
תיעוד תקיפת השוטרים בכפר קאסם
עו"ד אמל עוראבי, רכז תחום האלימות בעמותת "סיכוי", מחה באולפן ynet על ייחוס הפשיעה בחברה הערבית ל"תרבות" שלה: "המושג 'תרבות' לא נכון והשימוש בו לא נכון. המראות מכפר קאסם מזעזעים, זה פסול ומגונה, אבל הסיפור בתקשורת תמיד מתחיל מהאמצע או מהסוף. התקשורת פעלה כדי להציג את קבוצת השמירה בכפר קאסם כמיליציה, כאילו אנחנו בקאבול או במדינת עולם שלישי. לא מדובר במיליציה, אלא ביוזמה מקומית קהילתית שהיא בת יותר מעשור, שצמחה על רקע אוזלת היד של המשטרה ואי היכולת שלה לספק ביטחון אישי. אותה קבוצה פעם פענחה רצח והגישה את הראיות למשטרה. היא פועלת לפתרון סכסוכים מחוץ לכותלי בית המשפט".
- איך הגענו מהיוזמה הזו למכות לשוטרים? "יש מתח בין אותה קבוצה לבין המשטרה".
- אמור להיות קשר טוב ביניהן. "זו הנקודה שהייתה צריכה למשוך את תשומת הלב. למה לא מתקיימת עבודה משותפת? למה אירוע כזה קטן מתפתח לממדים חסרי תקדים?".
- למה השוטרים האלה חטפו מכות? "טרם התבררו נסיבות האירוע, אני בעד שהאירוע יתוחקר וכל מי שעבר על החוק ימוצה איתו הדין. אבל צריך להסתכל על כל הקונטקסט ועל התמונה".
שררה: "זו לא אלימות, זה ממש לינץ' שעשו בשוטרים. תאר לך שתהיה משטרה פרטית בכל יישוב בארץ". "עו"ד עוראבי: "אבל דין הישובים הערביים אינו כדין הישובים היהודיים. אחרי שהמשטרה נכשלה בלספק ביטחון אישי, יש יוזמות מקומיות. ההפקרות ביישובי החברה הערבית הביאו לכך שהביטחון האישי - שהוא הזכות הבסיסית עליו נבנות שאר הזכויות - הפך למוצר הצריכה הכי נדיר. איך הגענו למצב שהמשטרה השאירה ואקום ארוך שנים שבתוכו מי שפעל הם ארגוני פשיעה רצחניים ונצלניים? לצד זה צמחו יוזמות מקומיות שרצו להגן על האזרחים. הרי כל הזמן שואלים מה עושה החברה הערבית, מה עושים האזרחים הערבים".
- אתה לא מפחד לדבר? "אני לא מפחד. אני נגד גישה של פחד. אני מעודד אנשים ללכת ברחובות, הפחד משתק. המטרה שלנו היא ללחוץ על מקבלי ההחלטות על מנת שהפעילות לא תתמצה רק בשיטור ובהוספת שוטרים, אלא גם בשיפור התנאים של האזרחים הערבים".