בית הדין למשמעת של עובדי המדינה פסל בחודש שעבר מעיסוק במקצוע ההוראה לצמיתות את מוראד עטיה (26), מורה לערבית ממזרח ירושלים שהורשע ברכישת בנזין בזמן מבצע "שומר החומות" לשם הכנת בקבוקי תבערה שיושלכו לעבר כוחות הביטחון. עטיה, שעליו נגזרה שנת מאסר בעקבות הרשעתו, גם העביר כספים לטובת רכישת זיקוקים, ואף קיים ישיבה בביתו בזמן המבצע, בה תכננו המשתתפים איך להחריף את העימותים בשכונת שייח ג'ראח במזרח העיר, שבה התגורר עטיה בעצמו.
לפי בית הדין, מעשיו של עטיה, שעובד כיום כמורה במערכת החינוך הפלסטינית ברמאללה, "כוונו כלפי יהודים, וחתרו תחת ריבונותה של המדינה, שלטון החוק ושלום אזרחיה". עוד קבע בית הדין כי העובדה שהוא לא השתתף בעצמו בהתפרעויות אינה נסיבה מקלה אלא להיפך, שכן הוא "משך בחוטים" מאחור, והעלה את גובה הלהבות בעימותים שבין תושבי השכונה לרשויות, מבלי להעמיד את עצמו בקו החזית.
3 צפייה בגלריה
"קשה לקבל מצב בו מורה האמון על חינוך התלמידים יבצע פעולות טרור". אילוסטרציה
"קשה לקבל מצב בו מורה האמון על חינוך התלמידים יבצע פעולות טרור". אילוסטרציה
"קשה לקבל מצב בו מורה האמון על חינוך התלמידים יבצע פעולות טרור". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לטענת בית הדין, גם העובדה שעטיה היה פעיל חברתי במאבק נגד פינוי הבתים וחבר בוועד השכונתי אינה פועלת לזכותו, שכן יש לצפות ממנהיגי הקהילה שיפעלו על מנת להרגיע את הרוחות ולמתן את הגורמים הקיצוניים.
בדיון בהליך המשמעתי, טענה נציבות שירות המדינה כי "קשה לקבל מצב בו עובד מדינה, מורה האמון על חינוך התלמידים, יבצע פעולות טרור שמטרתן אחת - פגיעה במוסדות השלטון של המדינה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח, ב-2021. העימותים בשכונה התרחשו על רקע הכוונה לפנות 28 בתים
(צילום: עמית שאבי)
לדברי הנציבות, עטיה "ביצע את מעשיו במספר הזדמנויות ובאופן שיטתי מתוכנן, ללא מורא ובעזות מצח, תוך מודעות לתוצאות שעלולות לנבוע ממעשיו. העסקתו של הנאשם בשירות הציבורי בכלל, ובמערכת החינוך בפרט, תהווה פגיעה קשה באמון הציבור בשירות המדינה ותטיל עליו כתם". לעומת זאת, עטיה טען בדיון כי "היהודים הם גזענים שרוצים לגרש בכוח את הערבים מבתיהם, כדי להשתלט עליהם ללא תמורה".
שרשרת האירועים שבגינם הורשע עטיה בקשירת קשר לפשע, סיוע להתפרעות ולמעשי פזיזות ורשלנות, התרחשו כאמור בשכונת שייח ג'ראח בירושלים ב-2021 - על רקע כוונה לפנות 28 בתים של תושבי השכונה, ובהם ביתו שלו. באותה תקופה, הוא היה חבר בוועדה שכונתית שארגנה ארגנה אירועים שונים בשכונה, ובהם כנסים ומחאות לא אלימות כנגד הכוונה לפנות את הבתים.

לפי האישום, זמן לא רב לפני מבצע "שומר החומות", התקיימה בביתו של עטיה פגישה, בה נכחו מלבדו עוד חמישה בני אדם "שחלקם מזוהים עם ארגוני טרור". במהלך הפגישה, המורה המזרח-ירושלמי ושאר המשתתפים תכננו כיצד להסלים את העימותים בשכונה, כך שיישאו אופי אלים ויכללו יידוי אבנים, זיקוקים ובקבוקי תבערה לעבר אנשי כוחות הביטחון.
עוד נכתב באישום כי לאחר הפגישה, עטיה סייר בשכונה כדי לאתר את מיקום אנשי כוחות הביטחון, וכן נתיבי הגעה ומילוט שיוכלו לשמש במתפרעים. במאי 2021, הוא קנה מיכל ובו כארבעה ליטר בנזין והעביר אותו לאדם אחר לצורך הכנת בקבוקי תבערה. עטיה נתן לאותו אדם ולאדם נוסף 700 שקלים לצורך קניית זיקוקים.
עטיה נעצר ב-10 באוגוסט 2021, והורשע בבית המשפט השלום בירושלים בכתב אישום מתוקן על בסיס הודעתו ב-13 בפברואר 2022. ב-22 במרץ 2022, בית המשפט גזר עליו כאמור שנת מעצר - מיום מעצרו. בהמשך, שוחרר מהכלא, ולאחר ההליך הפלילי החל ההליך המשמעתי נגד