מפגינים המתנגדים למהפכה המשפטית הגיעו אמש (יום ה') לביתו של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, שם הם הביעו בו תמיכה. הוא התחבק עם המפגינים המתנגדים למהפכה וגם הזיל דמעה.
התומכים בנשיא העליון לשעבר הגיעו לביתו לאחר ששלשום הפגינו במקום תומכי המהפכה, שקראו: "העם דורש מדינה יהודית" ו"אהרן ברק דיקטטור מסוכן".
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה מול ביתו של אהרן ברק בתל אביב
הפגנת תמיכה מול ביתו של אהרן ברק בתל אביב
אהרן ברק בוכה ליד המפגינים
3 צפייה בגלריה
אהרן ברק ,פרופ' ידידיה שטרן, משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות והרב ישראל מאיר לאו
אהרן ברק ,פרופ' ידידיה שטרן, משה ארבל שר הפנים ושר הבריאות והרב ישראל מאיר לאו
הרב לאו, שטרן, ברק והשר ארבל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עוד קודם לכן ברק אמר כי הוא מאמין שצריך להגיע לפשרה סביב המהפכה המשפטית, כשברקע מתנהל המו"מ בין נציגי הקואליציה לנציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי. "הגעה להסכמות אפשרית מבלי לוותר על נקודת המוצא של הצדדים", אמר ברק.
נשיא העליון בדימוס השתתף בערב השקת הספר "75 פנים למדינה יהודית" בהוצאת ידיעות ספרים והמכון למדיניות העם היהודי. ברק התייחס גם לסוגיית חוק הפטור מגיוס לחרדים ואמר כי "אי גיוסם של בחורי ישיבה פוגע בזכות לשוויון". ברק ציין עם זאת כי "חוק הגיוס יכול לעמוד מבחינה חוקתית אם הוא מקיים את הדרישות של החוקה שלנו - אם הוא לתכלית ראויה. חוק טל הוא לתכלית ראויה. הוא תואם את ערכיה של מדינת ישראל והוא מידתי".

ברק, שנמנה עם עורכי הספר יחד עם יהודה ריינהרץ וידידיה שטרן, אמר עוד: "אני לא נגד הדתיים ואני בעד פשרות, אבל אני לא מקבל את זה שהארון שלי ושל שכמותי הוא ארון ריק. יש שני ארונות ובין שניהם יש קשר. בעיניי יהודית ודמוקרטית זה לא אוקסימורון". ברק ציין גם כי הוא מאמין שלמיעוט הערבי יש זכויות, ומבחינה זו ישראל היא מדינת כל אזרחיה - אך הדגיש: "למיעוט הערבי אין זכות לטעון שהמדינה היא מדינת הלאום של העם הערבי".
3 צפייה בגלריה
אהרן ברק בכנס השקה לספר "75 פנים למדינה יהודית"
אהרן ברק בכנס השקה לספר "75 פנים למדינה יהודית"
הרצוג וברק
(צילום: איציק בירן)
מלבד ברק, באירוע נאם גם נשיא המדינה יצחק הרצוג. "בימים הללו מתקיים שיח נוקב ועמוק על הערכים המשותפים שלנו. מדובר בימים מורכבים עבור החברה הישראלית. במקביל, בחדרי המשא ומתן שמתקיים בבית הנשיא, יש תחושת נכונות של הצדדים להגיע להבנות. אני מקווה שדווקא מהמשבר הזה נצא מחוזקים. יש כאן שעת רצון ויש אפשרות להגיע לרגע חוקתי מכונן", אמר הנשיא.
נשיא המכון למדיניות העם היהודי פרופ' ידידיה שטרן אמר: "המחלוקת שצפה בחודשים האחרונים נובעת מחזונות שונים למדינה. היא צפה סביב הנושא החוקתי, אבל היא עמוקה יותר. החזונות השונים באים לידי ביטוי בספר הזה. הספר הוא ניסיון אמיתי להציג את האפשרויות השונות, המרכזיות, למשמעות המינוח 'מדינה יהודית'. הספר הוא רצון ליצור שיח כלל ישראלי סביב העמדות השונות".

הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב ישראל מאיר לאו, אמר כי "לבן גוריון הייתה חשובה הזהות היהודית. הוא הכניס את החזית הדתית המאוחדת לממשלה. הוא אמר שאם יש חייל אחד ששומר כשרות, כל צה"ל צריך להיות כשר. במגילת העצמאות המילה 'יהודית' על שלל הטיותיה מופיעה אחת עשרה פעמים. המילה דמוקרטית לא מופיעה בכלל. כל חיי קראתי להידברות. היית מציע לשר המשפטים או לראש הממשלה להרגיע את הרוחות, תנסו לחפש את המשותף. אולי נמצא אותו".
שר הפנים והבריאות ח"כ משה ארבל מש"ס קרא גם הוא להגיע להסכמה בהידברות. "לאנשי המחאה יש דעות שונות משלי, אבל הם מבצעים תהליך דמוקרטי מבורך. אני בעד פתרון למשבר החוקתי בהידברות. כחלק מביטוי העניין של מדינה יהודית, אנחנו צריכים לאמץ שיח אחר. המפתח לניהול הדיון הציבורי הוא ייחוס כוונות טובות לאלו שחולקים עלינו. חשוב שיהיה ויכוח, השאלה איך מנהלים אותו. אני חושב שתהליך ההידברות חשוב ומשמעותי ואני מברך עליו".
הספר "75 פנים למדינה יהודית" כולל 75 עמדות בשאלת הזהות היהודית-הישראלית, מאת טובי ההוגים. הוא כולל בין השאר חזונות פואטיים וניתוחים רציונליים, ביקורת נוקבת ושירי הלל. נידונות בו סוגיות של לאום, דת, פוליטיקה, תרבות, חברה, כלכלה וביטחון.
פורסם לראשונה: 21:14, 20.04.23