2 צפייה בגלריה
אל"מ (מיל') גלעד פלד
אל"מ (מיל') גלעד פלד
אל"מ (מיל') גלעד פלד. עבר על קוד ההתנהגות הצה"לי
(צילום: דובר צה"ל)
השעיית אלוף-משנה במיל' גלעד פלד נוגעת יותר למערכת היחסים הפנימית בין מפקד חיל האוויר תומר בר לבין בכירי פקודיו מאשר למחאה הפוליטית נגד המהפכה המשפטית. כדי להבין מה קרה צריך ללכת אחורה לפגישה ביום שלישי של האלוף בר עם כמה מפקדי טייסות וכנפות. שם התברר לו שפלד עודד טייסי מילואים מטייסת 69 לא להתייצב לאימון שנקבע לכל אחד מהם בנפרד במחאה על החקיקה. הוא גם תיאם בין אותם טייסים את מועדי אי-ההתייצבות.
על סמך מידע זה זימן בר אמש (רביעי) את אל"מ פלד, שאותו הוא מכיר היטב, לשיחה אישית. לדברי מקור המעורה בפגישה, פלד לא נתן תשובה ברורה לשאלה אם אכן התנהל כך, ולא אמר את כל האמת לגבי החלק שמילא בהתארגנות טייסי המילואים בטייסת 69. האלוף בר ראה בכך הפרת אמון המהווה עבירה לפי קוד ההתנהגות הצה"לי, שבמסגרתו הסתרת חלק מהאמת נחשבת כמעט לשקר.
בחיל האוויר מדובר בעבירה חמורה במיוחד, כי תחקירים אחרי כל פעולה אווירית הם הבסיס לשיפור ולמניעת אסונות בהמשך. בנוסף, יש העשויים לראות במעשיו של אל"מ פלד עבירה של המרדה או הסתה למרד, שלפי חוק השיפוט הצבאי וחוק העונשין - העונש עליה הוא מאסר.
משתי סיבות אלה החליט האלוף בר שבמקרה זה אי אפשר לנקוט מדיניות של הכלה כפי שאומצה כלפי שאר הטייסים שהודיעו על כוונתם לסרב בצורה זו או אחרת. ללובש מדים מותר להביע מחאה, תרעומת או דרישה באוזני מפקדו, אך לא לעשות זאת באופן מאורגן. מפקד חיל האוויר החליט להשעות את פלד עד להודעה חדשה כיוון שהצטברות של אי-אמון אישי ועידוד לסרבנות היוו פגיעה בהיררכיה ובאמון בתוך שרשרת הפיקוד.
2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי. מפקד חיל האוויר התייעץ איתו לפני ההשעיה
(צילום: דובר צה"ל)
לפני ההשעיה התייעץ האלוף בר עם הרמטכ"ל הרצי הלוי וסביר להניח שגם עם הפרקליטה הצבאית הראשית. מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל השתדלו לא לפגוע בכבודו וברקורד של אל"מ פלד, שאותו שניהם מעריכים מאוד, אולם הם לא יכלו לעבור על התנהלותו בשתיקה. בכל מקרה, אל"מ פלד יכול לערער לרמטכ"ל על ההשעיה.
בהודעה שפרסם פלד ברשתות החברתיות הוא טוען שלא עודד אנשים לסרבנות אלא רק "ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו". הדברים לא עונים בדיוק על הטענות לפגמים בהתנהלותו שבגינם הושעה. אי-אמירת כל האמת, ועידוד לאי-ציות, גם אם הם נעשים בהקשר של מחאה פוליטית לגיטימית, הם כשלים חמורים שצה"ל לא יכול להכיל בלי תגובה. עם זאת, ההערכה היא שההשעיה של פלד לא צפויה להרגיע או לצמצם את מחאת המילואימניקים נגד החקיקה. אולי אפילו להגבירה.