מאות פלסטינים השתתפו אחר הצהריים (שישי) בהפרת סדר סמוך לאביתר שבשומרון, יידו אבנים והשליכו צמיגים בוערים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. הלוחמים הפעילו נגדם אמצעים לפיזור הפגנות. הפלסטינים מסרו כי צעיר פלסטיני נהרג במהלך העימותים. שמו של ההרוג ג'מיל אבו עיאש.
בערב התקיימה בכפר ביתא הלווייתו של אבו עיאש. בהלוויה שבה השתתפו מאות פלסטינים קראו המפגינים: "אנחנו אנשי מוחמד דף, שייפול ענף הזית ויחיה הרובה".
3 צפייה בגלריה
עימותים ליד אביתר
עימותים ליד אביתר
הפרת הסדר ליד אביתר
3 צפייה בגלריה
ג'מיל אבו עיאש
ג'מיל אבו עיאש
ההרוג מירי צה"ל, ג'מיל אבו עיאש
מצה"ל נמסר: "בשעות האחרונות מתקיימת הפרת סדר אלימה בסמוך לגבעת אביתר, בהשתתפות מאות פלסטינים המיידים אבנים ומגלגלים צמיגים בוערים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. הכוחות פועלים בנקודה ומגיבים באמצעים לפיזור הפגנות. מוכרת טענה על הרוג".
במהלך החודשים האחרונים עמלו צוותים במינהל האזרחי על בדיקת הסקר לקרקע שעליה הוקם המאחז אביתר, שנמצא סמוך לצומת תפוח שבשומרון. עבודת המטה גילתה כי כ-60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב.
מתווה הפינוי מרצון שעליו חתמו המתנחלים שהתגוררו באביתר מול שר הביטחון כולל בתוכו מספר שלבים ‑ בהם בדיקת הקרקע והליכי תכנון להקמת יישוב בשומרון. השלב הבא אמור להיות הצבת ישיבה במקום עם כמה משפחות שיישארו על הגבעה ופתיחה בהליכי תכנון מבנים. העניין צפוי להגיע לפתחם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, שיצטרכו להכריע.
3 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
גבעת אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
הסאגה החלה לאחר הרצח של יהודה גואטה במאי האחרון. לאחר הרצח עלו כמה מתנחלים, אנשי תנועת אמנה, יחד עם פעילים מהמועצה אזורית שומרון לגבעה ‑ והקימו בה מאחז. ככל שחלפו הימים הם הגבירו את קצב הבנייה מתחת לאף של הרשויות, עד שהגיעו למצב שבו היו במקום עשרות משפחות.
בשלב מסוים הגיעו למקום חברי כנסת ושרים, שטענו כי יש לאשר את ההתיישבות במקום. בסופו של דבר, לאחר כמה ימים של משא ומתן בין המתנחלים (בהם אנשי נחלה וראש מועצת שומרון יוסי דגן) לשר הביטחון גנץ (בתיווך שרת הפנים איילת שקד), נחתם הסכם ולפיו המתנחלים יעזבו מרצון את המקום, והקרקע תיבחן על ידי המינהל האזרחי. בנוסף סוכם כי אם תימצא הקרקע ככזאת שניתן לבנות עליה, יחלו הליכי התכנון.
במקביל לעלייתם של המתנחלים לגבעה, החלו הפלסטינים מהכפרים הסמוכים לקיים הפגנות והתעמתו עם חיילי צה"ל. לטענתם מדובר באדמות פלסטיניות השייכות לכפר ביתא. במהלך העימותים במקום נהרגו מספר פלסטינים. גם אנשי הרשות הפלסטינית הגיעו למקום כדי למחות והגבעה הפכה לסמל.
התחלת העבודות וההתיישבות במקום, אם תתרחש, עלולה להגביר את המתיחות הקיימת ממילא בקואליציה. כבר בימים שלפני פינוי המתנחלים מהמקום טענו אנשי מרצ והעבודה כי יש לפנות את המאחז, שיושב על אדמות פלסטיניות והוקם באופן בלתי חוקי.