2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
יריב לוין ובנימין נתניהו
(צילום: שלו שלום)
נשיאת ועדת ונציה, שמורכבת ממומחים בינלאומיים בתחום המשפט החוקתי, התייחסה היום (שלישי) לראשונה לתוכנית נתניהו-לוין להחלשת מערכת המשפט - ואמרה כי היא אינה עומדת בעקרונות הוועדה. ישראל הצטרפה לוועדה ב-2008, וייתכן שהחברות שלה בה תתבטל אם הרפורמה שמקדמת הממשלה אכן תעבור.
לדברי הנשיאה, קלייר באזי-מלאורי, לפי עקרונות הוועדה הרכב השופטים בבתי המשפט צריך להיות מבודד מהשפעות פוליטיות, חובה שתהיה ביקורת שיפוטית על חוקים שפוגעים בזכויות אדם והחלטות של בתי משפט עליונים צריכות להיות האחרונות שקובעות.
"ועדת ונציה קבעה בעקביות כי במדינה דמוקרטית הנשלטת על ידי שלטון החוק ומכבדת זכויות יסוד, ביקורת שיפוטית משמעותית על התאמה של חוקים, במיוחד אלה המשפיעים על זכויות הפרט עם עקרונות יסוד - צריכה להתבצע על ידי בתי משפט עצמאיים, אשר החלטותיהם חייבות להיעשות ולהיות מכובדות על ידי כולם", אמרה נשיאת הוועדה.
"יש להגן על בתי המשפט הללו מהתערבות פוליטית, בעיקר בכל הנוגע להרכבם", היא המשיכה. "החלטות של בתי המשפט העליון צריכות להיות סופיות ולחייב את כל מוסדות המדינה". מלאורי קראה לישראל לכבד את עקרונות הוועדה שציינה, והוסיפה כי יש לעשות זאת "באמצעות תהליך כולל אמיתי שיוביל להסכמה הרחבה ביותר".
ועדת ונציה היא גוף מייעץ למועצת אירופה ולמדינות החברות בוועדה, המורכב ממשפטנים ומומחים עצמאיים בתחום המשפט החוקתי. השם הרשמי של הוועדה הוא "המועצה האירופית לדמוקרטיה בעזרת חקיקה", והיא מספקת לחברות בה חוות דעת על הצעות לשינויים חוקתיים.
2 צפייה בגלריה
ועדת חוקה
ועדת חוקה
"הוועדה מוציאה כרטיס צהוב למהלכים הקיצוניים שמובילה הממשלה". ח"כ קריב
(צילום: יואב דודקביץ' )
ישראל חברה בוועדה כאמור משנת 2008, והנשיאה מלאורי התייחסה למהפכה המשפטית בעקבות פניות שקיבלה מאנשי אקדמיה ישראלים, מרצים למשפטים בפקולטות שונות, על רקע האצת החקיקה של התוכנית בכנסת.
ח"כ גלעד קריב (העבודה), שפנה גם הוא לנשיאה מלאורי כדי שתתן את חוות דעתה על התוכנית המשפטית, אמר כי "נשיאת ועדת ונציה, הוועדה הבינלאומית המייעצת למשפט חוקתי, מוציאה כרטיס צהוב למהלכים הקיצוניים שמובילה הממשלה. הודעת הנשיאה מדגישה את הצורך לשמור על עצמאות בתי המשפט ועל ההגנה החוקתית על זכויות אדם - שני הנושאים שעומדים במוקד השלב הראשון של תוכנית לוין ורוטמן. ההודעה משקפת היטב את היחס כלפי מהלכים אלו מצד רוב המדינות הדמוקרטיות בעולם, וממשלה אחראית ורצינית הייתה לוקחת זאת בחשבון".