בישראל הופעתו מהכרזת הנשיא ג'ו ביידן על הקמת רציף ימי בעזה כדי להגדיל משמעותית את הזרמת הסיוע ההומניטרי לרצועה, אבל בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שנערך אמש (יום ה'), השרים לא הביעו התנגדות ליוזמה שצפויה לפי ההערכות להתממש רק בעוד כמה שבועות. בדיון ניתנה סקירה על המהלך, שבמסגרתו יועבר הסיוע באוניות מקפריסין לרציף שיוקם בחופי עזה, והשרים לא התבקשו לאשר את הפיילוט.
3 צפייה בגלריה
גבול המפריד בין רצועת עזה למצרים
גבול המפריד בין רצועת עזה למצרים
בחוף ברצועת עזה, ליד הגבול עם מצרים. השרים הבינו: הסיוע קריטי למלחמה
(צילום: EPA /HAITHAM IMAD)
אף אחד מהשרים לא יצא בדיון באופן ספציפי נגד המהלך, מתוך הבנה שהנושא ההומניטרי – שמעורר לחץ כבד על ישראל בעולם – הוא קריטי למלחמה. השר היחיד שהביע התנגדות מסוימת, אם כי לא באופן ספציפי ליוזמה הימית, הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמתנגד עקרונית לסיוע ההומניטרי כל עוד החטופים מוחזקים בעזה. בן גביר טען שבלאו הכי הסיוע יגיע לידי חמאס: "נראה את האמריקנים אם יחטפו להם ויאנסו להם - הם לא היו נותנים כלום", אמר בדיון הלילי.
במהלך הדיון "עקץ" שר החוץ ישראל כץ כשהזכיר את היוזמה שלו מהעשור שעבר להקים נמל מוסדר על אי מלאכותי מול חופי עזה. "מי שלא רצה נמל בינלאומי מאובטח במרחק חמישה קילומטרים מול עזה, יקבל נמל בעזה", אמר. ברקע לדבריו ניצב חשש שקיים בישראל מכך שהקמת הרציף, שלא בהכרח יהיה בניהולה, יהווה תקדים בעייתי.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב בקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
הקבינט המדיני-ביטחוני, ארכיון
(צילום: חיים צח / לע״מ)
את החשש הזה מבטא ערן עציון, סגן ראש המל"ל לשעבר, שאומר כי אם יוקם רציף שכזה הוא יהיה למעשה המעבר הראשון בעזה שלא יהיה בשליטה ישראלית או מצרית, מאז 1948. "ככל שהפיקוח על כניסת ויציאת הסיוע והסחורות יהיה בידי ארה"ב או גורם בינלאומי כלשהו – גם זה יהיה תקדים משמעותי, ומנוגד לדרישות ישראל בכל משא ומתן בעבר להיות אחראית או לפחות מעורבת בבדיקות הביטחוניות של כל מה שנכנס/יוצא מעזה", אמר עציון.
יצוין כי לפי הדיווחים הבידוק לסיוע יהיה בנמל לימסול בקפריסין, ולא ברור לפי שעה מה תהיה מעורבות ישראל – שהמהלך מתואם מולה. עציון מזהיר גם מאפשרות שנמל בעזה יפתח אפשרות של כניסת או יציאת אנשים מהרצועה, ולא רק של סחורות. הוא הוסיף כי אם אכן ייפתח מסדרון ימי לקפריסין – מדינה החברה באיחוד האירופי – "נפתחות אפשרויות מעניינות לסחר בין עזה/הפלסטינים לבין האיחוד, כולל הסכמי סחר וכיוצא בזה, בניגוד לארכיטקטורה שישראל כפתה עד כה".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
סמוטריץ'. נתניהו כינה אותו בטעות "איתמר", והוא נעלב
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ובחזרה לדיון הקבינט הלילי, שבמהלכו נעלב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מההודעה שניתה לשרים בפתח הישיבה - על שיוקצו להם רק 10 דקות דיבור. הדברים כוונו בעיקר לסמוטריץ', שבישיבת הקבינט הקודמת דיבר 40 דקות ועורר כעס רב. שר האוצר הבין שהקצבת הזמן נעשתה בגללו, התעצבן – ועשה "סצינה" שבה קם ועמד לצאת, תוך שהוא אומר: "אני מיותר ולא משפיע". נתניהו התערב וקרא לו להישאר.
בהמשך הישיבה נתניהו התבלבל וכינה את סמוטריץ' פעמיים "איתמר". סמוטריץ' שוב התעצבן, ועקץ את נתניהו: "גם אני יודע איך לקרוא לך. בנט". נתניהו הביע תמיהה: "מה, עד כדי כך העלבתי אותך?". באופן מפתיע, איש מהשרים לא תקף את השר בני גנץ על נסיעתו לארה"ב ובריטניה שנחשפה ב-ynet, ונעשתה ללא אישור מנתניהו.