בישראל הופתעו מההודעה האמריקנית על הכוונה להקים רציף ימי בעזה כדי להכניס סיוע הומניטרי לרצועה דרך הים, צעד נוסף שמעיד על חוסר האמון של ממשל ביידן בממשלה הישראלית בכל מה שקשור להכנסת הסיוע.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz, AFP)
הרציף הצף הזמני, שעליו צפוי הנשיא ג'ו ביידן להודיע הלילה בנאום "מצב האומה" השנתי שלו בפני הקונגרס, יאפשר העברת סיוע לעזה מקפריסין דרך הים. הוא יוכל לקלוט ספינות גדולות שנושאות מזון, תרופות, מים ומקלטים זמניים.
בכירים בוושינגטון אמרו כי התוכנית היא שהצבא האמריקני יקים רציף נייד זמני מול עזה, שיכלול שביל שיגיע עד החוף. משלחת צבאית אמריקנית כבר ביקרה בצפון הרצועה ובדקה נקודות מתאימות להקמתו. בישראל היו מודעים לבדיקות, אך בכל זאת הופתעו מהמהירות שבה האמריקנים מתכננים לבצע את המהלך. הסיוע, שמקורו יהיה באיחוד האמירויות, צפוי לצאת מנמל לימסול, שם יעבור בידוק ביטחוני.
בכיר אמריקני אמר כי חיילים שייקחו חלק בהקמת הרציף לא יהיו פיזית על חופי עזה, אלא יישארו על כלי שיט בים. "אנחנו נמשיך להעביר סחורות גם קרקעית. זה יהיה הכי יעיל, אבל אנחנו מסתכלים על כל האופציות ובעצם ממצים את כולן", אמר הבכיר. "אנחנו מתאמים עם ישראל, עם האו"ם ועם קואליציה של מדינות. ייקח לנו כמה שבועות נוספים להשלים את ההכנות. הנשיא ביקש מאיתנו לבחון את כל האופציות ולא לחכות לישראלים כדי להגדיל את כמות הסיוע שנכנסת לעזה".
4 צפייה בגלריה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מתנפלים על משאיות ברחוב א-ראשיד שברצועת עזה
עזתים מסתערים על משאית בצפון הרצועה. ארה"ב תמשיך לשלוח סיוע גם קרקעית
(צילום: רויטרס)
עוד אמר אותו בכיר כי הסיוע שזורם לעזה לא מספק ולא מגיע מספיק מהר. "הנשיא ביידן יבהיר בנאומו שכולם צריכים לעשות יותר כדי לשפר את המצב, ושארה"ב מבקשת בכל ערוץ אפשרי להכניס סיוע נוסף לעזה", הוא אמר.
לדבריו, בימים הקרובים ישראל תפתח מעבר יבשתי חדש לצפון רצועת עזה. "המעבר יאפשר זרימת סיוע ישירות לאוכלוסייה בצפון שזקוקה מאוד לסיוע", הוא אמר. "אנו מצפים שהמשלוח הראשון יעבור את המעבר הזה במהלך השבוע הקרוב. הוא יתחיל בפיילוט ואז יתגבר. ממשלת ישראל תגדיל גם את הקיבולת של הנתיב היבשתי מירדן לכרם שלום מ-48 משאיות בשבוע ל-50 משאיות ויותר ביום".
הוא הוסיף: "אנחנו לא מחכים לישראלים, ארה"ב לוקחת את ההובלה ותפעיל את המסדרון הימי כדי לאפשר לו לזרום דרך הים ישירות לתוך עזה, כחלק מהמאמץ המתמשך שלנו להגביר את זרם הסיוע שנכנס לעזה ביבשה, באוויר ובים".
למרות ההפתעה בירושלים, גורם ישראלי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ישראל מברכת על התוכנית האמריקנית להקמת הרציף. לדבריו, "ישראל תומכת באופן מלא" בהקמת המתקן הימי.
4 צפייה בגלריה
הצנחת סיוע הומניטרי על ידי ירדן ל פלסטינים ב רצועת עזה
הצנחת סיוע הומניטרי על ידי ירדן ל פלסטינים ב רצועת עזה
הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה. כעת הוא יגיע גם דרך הים
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
4 צפייה בגלריה
המוני פליטים ב דיר אל-בלח מצטופפים בחוף אחרי ש סיוע שהצניחה ירדן נפל בים
המוני פליטים ב דיר אל-בלח מצטופפים בחוף אחרי ש סיוע שהצניחה ירדן נפל בים
(צילום: REUTERS/Amjad Abu Sharia)
בכיר אמריקני אמר לרשת CNN כי הרציף הזמני יאפשר להעביר לרצועה על בסיס יומי סיוע בהיקף שווה ערך למאות משאיות. לדבריו, העברת הסיוע תיעשה בתיאום עם ישראל, עם האו"ם ועם ארגוני סיוע הומניטריים. בכירים בממשל ביידן אמרו כי השלמת הקמת הרציף תסתיים תוך כמה שבועות, והמשלוחים הראשוניים לרצועה יגיעו מקפריסין.
ב"ניו יורק טיימס" דווח כי בהקמת הרציף הימי ייקחו חלק מאות או אלפי חיילים אמריקנים. לפי הדיווח, גורמים בממשל אמרו כי הרציף יוקם בשיתוף פעולה עם מדינות נוספות באזור, אך לא ברור אם ישראל תצטרף למאמץ.
עוד נכתב ב"ניו יורק טיימס" כי בבית הלבן מכנים את הפרויקט "משימת חירום", בעקבות המצב ההומינטרי הקשה בעזה. לא ברור היכן בדיוק יוקם הרציף, אך לחיל ההנדסה של הצבא האמריקני יש ניסיון רב בבנייה מהירה של מתקנים צפים שמשמשים את ארה"ב בפעולותיה הצבאיות. בהתבסס על התיאור שסופק על ידי הבית הלבן ואנשי צבא, נכתב ב"טיימס", הרציף ייבנה באמצעות ספינות אמריקניות ולאחר מכן יועבר קרוב לחוף.
פורסם לראשונה: 21:46, 07.03.24