הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס היום (שלישי) לכך שצה"ל עדיין לא ערך תחקירים מבצעיים בכל הנוגע ל-7 באוקטובר, ואמר כי הסיבה לכך נובעת ממחסור בזמן, פניוּת ו"מקום אמוציונלי", כלשונו. "אנחנו במלחמה מאוד עצימה, קשב על הרבה זירות ולחימה עצימה גם בתוך רצועת עזה. תחקירים קשים דורשים מקום אמוציונלי, נכון לעשות אותם בצורה הנכונה - ולכן חיכינו עד עכשיו".
הלוי הדגיש כי "מהצד השני - הכוונה שלנו היא מאוד ברורה. לתחקר וללמוד ולצלול עד תחתית הבאר, ולא להשאיר אף אבן שלא הפכנו. אנחנו רוצים ללמוד, להבין מה עבד, להבין מה לא עבד, מה יכולנו לעשות אחרת. ובמשפט מאוד פשוט - להיות יותר טובים, כדי שזה לא יישנה - גם ביכולת שלנו להתריע וגם ביכולת שלנו למנוע".
בחלק מהיחידות שפעלו ב- ובתמרון עצמו חששו לשכוח כיצד המפקדים והלוחמים תפקדו בשעות הכאוס של השבעה באוקטובר מפאת פרק הזמן שחלף מאז ועומס הקרבות הרבים בתמרון במוחם של החיילים והמפקדים, והחלו בעצמם לתחקר את תפקודן על ידי קצינים במילואים. כוונת הרמטכ"ל הלוי בתחקורים שיחלו בקרוב נוגעת לא רק לשיפור והפקת לקחים, אלא גם להשבת וחיזוק האמון הציבורי בצה"ל שכשל נחרצות בפתיחת המלחמה בשל מכת הפתיחה המהממת של חמאס.

הצהרת הרמטכ"ל מתכתבת עם סיומו המתקרב של התמרון ברצועת עזה, ומעבר לשלב ג', של הפשיטות המוגבלות נגד חמאס, גם לחאן יונס, העיר האחרונה והיחידה שבה צה"ל פועל כעת בעצימות גבוהה וקבועה. מרבית האוגדות שתמרנו ברצועה כבר יצאו ממנה. אוגדה 98 עסוקה בהכרעת הגדוד האחרון של חמאס, במערב חאן יונס, ואוגדה 162 פועלת בפשיטות חטיבתיות בעיר עזה בעיקר, מעת לעת, ומחזיקה את פרוזדור הביתור נצרים.
לכן, סבורים במטה הכללי, שבשלה העת לתחילת התחקורים הפיקודיים באשר לתפקוד הכוחות במלחמה בשלושה רבדים מרכזיים: בימים ובשבועות שקדמו לשבעה באוקטובר, ביום הפלישה הרצחנית של חמאס עצמו ותפקוד הכוחות בעוטף, ובתמרון הקרקעי עצמו, שכאמור מתקרב למיצויו.
בחלק מהיחידות שפעלו ב-7 באוקטובר ובתמרון עצמו חששו לשכוח כיצד המפקדים והלוחמים תפקדו בשעות הכאוס של השבעה באוקטובר מפאת פרק הזמן שחלף מאז ועומס הקרבות הרבים בתמרון במוחם של החיילים והמפקדים, והחלו בעצמם לתחקר את תפקודן על ידי קצינים במילואים. כוונת הרמטכ"ל הלוי בתחקורים שיחלו בקרוב נוגעת לא רק לשיפור והפקת לקחים, אלא גם להשבת וחיזוק האמון הציבורי בצה"ל שכשל נחרצות בפתיחת המלחמה בשל מכת הפתיחה המהממת של חמאס.
1 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
הגדר הפרוצה ב-7 באוקטובר. "רוצים שזה לא יישנה - גם ביכול להתריע וגם למנוע"
לאחר מכן, ככל הנראה בעוד מספר שבועות עד חודשים אחדים, יחלו גם תחקורים חיצוניים בוועדות בדיקה שיוקמו ע"י המטה הכללי ויעמדו בהם אלופים בדימוס. הלוי, נזכיר, רצה להקים ועדות חיצוניות לבדיקת מחדל 7 באוקטובר כפי שנחשף ב-ynet. בין הבודקים אמורים היו להיות הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז, והאלופים בדימוס יואב הר אבן, אהרן זאבי-פרקש וסמי תורג'מן, שעדיין לא קיבלו כתבי מינוי או סמכויות. כפי שפורסם ב-ynet, בסופו של דבר החליט הלוי להקפיא את הוועדות עד לסיום התחקירים הפנימיים של צה"ל - בין השאר בצל סערה שהתחוללה בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני סביבן.
מנגנון הבדיקה המטכ"לי לאירועים חריגים בגבול עזה, בראשות אלוף מכהן, פועל במקביל וללא קשר מתחילת המלחמה, ובודק בעיקר מקרים מיקרו-טקטיים שלגביהם תידרש הכרעה אם לפתוח בחקירת מצ"ח - כבעבר. החשש בצמרת הפוליטית ש"פתיחת עונת תחקורי המלחמה" תתניע גם הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתזכיר ותחשוף לציבור את ממדי הכישלון המדיני והצבאי, ותדרוש, כאפשרות ריאלית, הסקת מסקנות פרסונליות כסיום תפקידם של בכירים בדרג הפוליטי והצבאי.