התאונה הקטלנית שהתרחשה אמש (שישי) בקריית מלאכי, שבה נהרג שלום דוב ליפש בן ה-15 בכניסה לעיר, הייתה תקרית טרגית נוספת בשרשרת התאונות ברחבי הארץ בימים האחרונים - והשבוע עלול לגבות עוד קורבנות נוספים בקרב הפצועים באורח קשה, שניים מהם רק מאמש.
לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאינה סופרת הרוגים מחוץ לגבולות ישראל, נהרגו בכבישי ישראל 197 בני אדם. בראייה שנתית מדובר בתשעה הרוגים פחות מהיום המקביל בשנה שעברה, אך לפי כל ההערכות, בקצב הזה גם השנה, בפעם החמישית ברציפות, ייחצה רף 300 ההרוגים בתאונות דרכים.
3 צפייה בגלריה
 יובל קשת מתן לוזון מתן צינמן שלום דוב ענת טל ניצן משה
 יובל קשת מתן לוזון מתן צינמן שלום דוב ענת טל ניצן משה
לפי ההערכות, יותר מ-300 ייהרגו בכבישים השנה. חלק מהרוגי התאונות השבוע
(צילום: נטלי כהן קדוש, דוברות איחוד הצלה)
השבוע האחרון לא אפיין את חודש יולי באופן כללי. 16 בני אדם נהרגו בכבישים תוך 29 ימים, עשרה פחות מחודש יולי אשתקד. אך מצד שני, בארבעה מתוך שבעת חודשי השנה שחלפו עד כה, חלה עלייה בכמות ההרוגים לעומת החודשים המקבילים ב-2021.
השבוע נהרגו שישה ישראלים בכבישי הארץ, ושניים נוספים בסיני: בתחילת השבוע היה זה רוכב אופנוע שנפצע באורח קשה מפגיעת רכב בכביש 55, סמוך לצומת נווה ימין. הוא פונה לבית החולים מאיר בכפר סבא ושם מת מפצעיו. מתחילת השנה נהרגו 38 רוכבי אופנוע, מספר שהוא ללא ספק גבוה, אך נמוך בכעשרים רוכבים מהנתון המקביל בשנה שעברה.
ביום רביעי בערב נקבע מותו של מתן צינמן (6) בבית החולים הדסה הר הצופים. הילד הצעיר הובהל לבית החולים עם פציעה רב-מערכתית מתאונה חזיתית בין רכב המשפחה לרכב פלסטיני בכביש 60, סמוך להתנחלות מעלה לבונה שבבנימין. אחותו בת ה-12 של מתן נפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים שערי צדק, בעוד שני אחיו הנוספים ואימו פונו עם פציעות קלות ובינוניות.

"זו לא הייתה תאונת דרכים", אמרה אמו רבקה שהאשימה את יושבי הרכב הפלסטיני שנפצעו קשה גם כן. "הכביש היה פנוי והרכב פשוט ראה אותי והאיץ. אני ניסיתי להתחמק מזה אבל פשוט הוא נכנס בי".
יום חמישי היה אחד הימים הקטלניים ביותר בכבישים בחודשים האחרונים, כשחמש משפחות ישראליות הצטרפו למעגל הקורבנות בכבישים. בתאונה קטלנית שהתרחשה סמוך לנואיבה שבסיני, נהרגו שני מדריכים מפנימיית בואייר בירושלים, מתן לוזון בן ה-25 מפתח תקווה ויובל קשת בת ה-24 מחיפה.
השניים נהרגו בכביש המוביל למעבר טאבה, כאשר רכב ההסעות שבו נסעו התנגש מסיבה לא ברורה עם רכב שבא ממולו. מותם נקבע במקום. תחילה הועברו השניים לבית חולים מקומי עם חבריהם שנפצעו באורח קל ובינוני, אך עד מהרה הועברו לגבולות ישראל.

כמה שעות לאחר מכן התרחשה תאונה קטלנית נוספת, הפעם בתוך גבולות ישראל, סמוך למחלף קריית גת בכביש 6. עלי אל-אטרש, בן 24 מהפזורה הבדואית שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה, איבד שליטה על רכבו, והתנגש ברכב שבו נסעו ענת טל-קטלב (49) וניצן משה (50), מנהלים בכירים בחברת ICL (לשעבר כי"ל) - והשלושה נהרגו במקום.
3 צפייה בגלריה
הלוויתה של ענת טל קטלב שנהרגה בתאונת הדרכים הקטלנית בכביש 6
הלוויתה של ענת טל קטלב שנהרגה בתאונת הדרכים הקטלנית בכביש 6
ילדיה של טל-קטלב סופדים בכאב, היום
(צילום: חיים הורנשטיין)
הנער ליפש, שנדרס בכניסה לעירו, נהרג גם הוא במקום, ובמשטרה עיכבו את הנהג הפוגע לחקירה. ליפש הוא הולך הרגל ה-57 שנהרג מתחילת השנה, נתון הגבוה בשלושה בני אדם לעומת השנה שעברה. 6 צעירים בני 24-15 נהרגו בזמן שחצו כבישים השנה, ולפי הרלב"ד, חלה עלייה גם בנתון הזה.

"ישראל משתרכת מאחור בהפחתת ההרוגים"

ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד, אמר אמש ל-ynet כי לקטל בכבישים אין פתרון מלבד תוכנית לאומית. "כמעט עשור שמדינת ישראל מתנהלת ללא תוכנית ויעדים, וזה הוביל אותנו למקום האחרון ב-OECD בשיפור ההיפגעות בכבישים", אמר קיטה.
"הרלב"ד הגישה לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים תוכנית חומש עם יעד ברור - הפחתה של 50% מהנפגעים בתאונות דרכים תוך 5 שנים, ואנחנו ממשיכים לקדם ולהוציא אותה לפועל גם בתקופה מורכבת זו".
3 צפייה בגלריה
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
הפצועים מגיעים לבית החולים יוספטל באילת
כישלון בהפחתת הנפגעים בתאונות. פינוי הפצועים מסיני, חמישי
(צילום: מאיר אוחיון ורז גליל)
מנגד, עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, קרא למקבלי ההחלטות לקבל החלטות בהקדם: "לדאבון ליבנו זו התוצאה של סדר עדיפות לקוי של מדינת ישראל, שמזניחה את המאבק בקטל בדרכים. כאשר למשטרת התנועה חסרות מאתיים ניידות, כאשר מקצצים בכסף לשיפור תשתיות בכבישים ובמוקדי הסיכון וכאשר לא ממקדים פעילות בקרב אוכלוסיות בסיכון התוצאה היא כבישים אדומים ומסוכנים וקטלניים.
"מדינת ישראל משתרכת מאחורי כל מדינות אירופה בעשור האחרון בשינוי מספר ההרוגים מתאונות דרכים, וזו תעודת עניות וכישלון לממשלות. כמה בני אדם עוד צריכים לשלם בחייהם עד שמישהו במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יחליט לשים סוף למחדל הזה שמפרק יותר מ-300 משפחות בכל שנה? סדר העדיפות חייב להתשנות. חייבים לשים בראש את הצלת החיים וצמצום תאונות הדרכים על ידי העברת תקציבים לטובת הבטיחות של כולנו. חייבים לעצור את הטרור בכבישים".
פורסם לראשונה: 22:31, 29.07.22