אחרי הליך שנמשך עשר שעות, הסתיימה הערב (שלישי) ההצבעה הדיגיטלית לקביעת רשימת הציונות הדתית בבחירות 2022, ותוצאותיה הוכרזו בכפר המכביה. את המקומות הראשונים כבשו ארבעה חברי כנסת מכהנים - אופיר סופר, אורית סטרוק, שמחה רוטמן ומיכל וולדיגר. צבי סוכות סיים במקום החמישי בפריימריז, משה סלומון במקום השישי ויצחק חי זאגא במקום השביעי. בצלאל סמוטריץ' הבטיח את מקומו כיו"ר המפלגה לאחר שאף מועמד לא הציג מועמדות מולו.
הבחירות המקדימות, שלראשונה נערכו באופן דיגיטלי, נפתחו הבוקר בשעה 10:00 וב-20:00 הקלפיות נסגרו. 81% מ-24,113 מתפקדי המפלגה מימשו את זכותם להצביע. כבר בשעה הראשונה רבע מהם הצביעו, ועד השעה 18:00 הצביעו 16,845 מהם - כ-70%. הרשימה לא סופית, שכן סמוטריץ' יכול לשריין אליה אנשים מבחוץ - בלי קשר לאפשרות שאולי הוא יתאחד לבסוף עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר.
6 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: צבי סוכות, משה רוט, משה סלומון, שמחה רוטמן, אופיר סופר , בצלאל סמוטריץ' , אורית סטרוק , מיכל וולדיגר ודבורה גונן
מימין לשמאל: צבי סוכות, משה רוט, משה סלומון, שמחה רוטמן, אופיר סופר , בצלאל סמוטריץ' , אורית סטרוק , מיכל וולדיגר ודבורה גונן
סמוטריץ' וחברי סיעתו, הערב
(צילום: יוסי זליגר)
6 צפייה בגלריה
אופיר סופר
אופיר סופר
קיבל הכי הרבה קולות בפריימריז. ח"כ אופיר סופר
(צילום: הדר יואביאן )
"הנבחרת שנבחרה מייצגת את המגוון של הציבור הדתי-לאומי, אנשי פריפריה ומרכז, מטפחות שבגליל, מגבעת שמואל ומחברון", אמר סמוטריץ' לאחר פרסום התוצאות. "אנשי עשייה מנוסים עם רקורד של עשייה. נבחרת מנצחת שתעזור לנו לנצח בבחירות. אלו בחירות גורליות לעתיד המדינה. ראינו בשנה האחרונה את תוצאות הממשלה הרעה שקמה בתמיכת רע"ם והתנועה האיסלמית, ובהמשך גם נשענה על הרשימה המשותפת. הפעם אני קורא לכל ראשי המפלגות לחתום מראש על הצהרת נאמנות שבשום תנאי ושום מצב לא יקימו ממשלה איתם".
סמוטריץ' שב וקרא ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לרוץ ביחד איתו, אחרי שגם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו קרא לו לעשות זאת מוקדם יותר. "אנחנו יוצאים הערב לדרך חדשה. שמעתי את דבריו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שקרא לי ולחברי איתמר בן גביר להגיע לאחדות, ואני מסכים איתו וקורא מכאן לאיתמר: ידי מושטת לאחדות, בוא ניפגש כבר מחר ונשב עד שייצא עשן לבן כדי להגיע להסכם על ריצה משותפת יחד עם הנבחרת המופלאה שבחרנו היום". על האפשרות שישריין אנשים מבחוץ לרשימה, אמר: "יש עוד מספיק זמן לבחון את הכול, נעשה את מה שנכון כדי למקסם את האלקטורט של המפלגה ובעיקר של המחנה".
6 צפייה בגלריה
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
סמוטריץ' לצד "הצהרת נאמנות למדינת ישראל", הערב
6 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם
חתימת ההסכם
בן גביר עם הרב עמיחי אליהו. ממשיך לבנות את הרשימה שלו לכנסת, בעוד שסמוטריץ' קורא לו לחבור אליו
16 מועמדים במפלגתו של בצלאל סמוטריץ' התמודדו על מקום ריאלי ברשימה, ובכללם גם ארבעה ח"כים מכהנים כאמור. חלק לא מבוטל מהמתפקדים למפלגה הצטרפו בתקופה האחרונה במפקד שפתח את השורות והוגדר כהצלחה. כל בעל זכות בחירה היה רשאי לסמן עד 8 מועמדים מתוך 16 האפשריים. מלבד הח"כים המכהנים, האנשים שהגישו את מועמדותם לרשימה הם משה בהטה, הרב יצחק זאגא, נעמה זרביב, אלירן יעש, ארנון סגל, צבי סוכות, מה סלומון, מאיר סיידלר, הרב דוד פיין, רחלי צינקין, משה רוט ויוסף שפייזר.
ח"כ אופיר סופר סיים כאמור במקום הראשון בפריימריז. סופר הוא תושב טפחות שבגליל והוא שימש בכנסת כיו"ר השדולה למען הגליל, השדולה למען ישראל יהודית והשדולה למען החקלאות. הוא עמד בראש ועדת משנה של ועדת הרווחה והבריאות בטיפול בהלומי הקרב ובנפגעי פוסט טראומה. אחריו ברשימה נמצאת ח"כ אורית סטרוק, תושבת חברון. סטרוק היא יו"ר סיעת הציונות הדתית, יו"ר שדולת ארץ ישראל ומראשי היישוב היהודי בחברון. היא ייסדה ועמדה בראש ארגון זכויות אדם ביש"ע.
6 צפייה בגלריה
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
הפריימריז למפלגת הציונות הדתית
סמוטריץ' בפריימריז של הציונות הדתית, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
הציונות הדתית ביקור בשער שכם ירושלים
הציונות הדתית ביקור בשער שכם ירושלים
אורית סטרוק ושמחה רוטמן. סיימו בשלישייה הראשונה בפריימריז
(צילום: יואב דודקביץ')
מספר 3 ברשימה הוא ח"כ שמחה רוטמן, תושב לוד. רוטמן הוא חבר הוועדה לבחירת שופטים, עו"ד במקצועו וממייסדי התנועה למשילות ודמוקרטיה. אחריו ברשימה תוצב ח"כ מיכל וולדיגר, תושבת גבעת שמואל ויו"ר שדולות בריאות הנפש, קידום השירות הלאומי והמאבק בהתמכרויות. וולדיגר היא עורכת דין במקצועה ובעבר שימשה כיו"ר עמותת בת עמי.
אחרי שארבעה חברי כנסת הגיעו כצפוי לארבעת המקומות הראשונים, למקום החמישי הגיע צבי סוכות, תושב יצהר, והוא יוצב במקום השישי ברשימה. סוכות הוא יו"ר תנועת אמונים ועורך העיתון "גילוי דעת". בעברו שימש כיועץ בכיר לראש המועצה האזורית שומרון. אחריו ברשימה יהיה משה סלומון, תושב קרית גת. סלומון הוא רב, חבר הוועדה לשיווין הזדמנויות בתעסוקה ועמד בראש תוכנית הצוערים לשלטון מקומי. הוא גם מייסד ויו"ר עמותת הנני.

במקום השמיני ברשימה יוצב יצחק זאגא, תושב פדואל. זאגא הוא רב, עורך דין וכלכלן, בעל תואר שני במשפטים ובמנהל עסקים ויו"ר תנועת "רוח ירושלמית" להפצת תורת הרב קוק. במקום התשיעי יהיה ארנון סגל, תושב עיר דוד, פעיל לעליית יהודים להר הבית ובעל טור שבועי בנושא הר הבית ב"מקור ראשון", ואת העשירייה הראשונה תסגור דבורה גונן, שנבחרה על ידי מרכז המפלגה. גונן היא אמרו של אמו של דני גונן, שנרצח בפיגוע ליד דולב לפני כשבע שנים. היא הקימה את פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות ונפגעי פעולות טרור.
על רקע הפריימריז מרחפת כמובן דמותו של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, כששאלת האיחוד מעסיקה את המועמדים שאינם יודעים אם המיקום שיקבלו ברשימה יישאר ריאלי במקרה של איחוד. בעוד סמוטריץ' עסוק בפריימריז, בן גביר בונה את הרשימה שלו לכנסת ומציב מועמדים מקרב הציונות הדתית, כמו הרב עמיחי אליהו.
מוקדם יותר כאמור קרא נתניהו לסמוטריץ' ולבן גביר לרוץ ביחד, לאחר שהאחרון הודיע בשבוע שעבר כי הוא מתכוון לרוץ עצמאית. "לכולנו משימה אחת - להקים ממשלה לאומית, חזקה ויציבה לארבע השנים הקרובות", הוא אמר. "לצורך זה חייבים קודם כל דבר אחד - לאחד את הכוחות, ולא לפצל אותם. אסור לקחת סיכון. רק ריצה משותפת תבטיח ששתי המפלגות יעברו בוודאות את אחוז החסימה. רק ריצה משותפת תבטיח ממשלה בלי המשותפת. איחוד הכוחות הוא צו השעה".
פורסם לראשונה: 19:57, 23.08.22