ברחבי העולם נמשכת היום (ג') הסערה סביב התחקיר שלפיו שורה ארוכה של ממשלות השתמשו בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO הישראלית כדי לעקוב אחר עיתונאים, פוליטיקאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר. בניו דלהי קיימו בצהריים מפלגות האופוזיציה מחאה בפרלמנט ההודי בעקבות הדיווחים שממשלת הודו עקבה בעזרת "פגסוס" אחרי עשרות עיתונאים, פעילים ופוליטיקאים הודים, בהם רהול גנדי, ממנהיגיה הבכירים של האופוזיציה. בצרפת הודיעה התביעה בפריז כי פתחה בחקירה בעקבות טענתו של אתר תחקירים צרפתי כי מרוקו פרצה לטלפונים של כתביו. בישראל, בינתיים, התייחס שר הביטחון בני גנץ לראשונה לפרשה, וטען כי המדינה מאפשרת ייצוא של תוכנות כמו "פגסוס" רק לצורך "שימוש חוקי" ורק לצורך "מלחמה בפשיעה ובטרור".
7 צפייה בגלריה
NSO פגסוס תוכנה הפגנה ב הודו ניו דלהי פעילי אופוזיציה מ מפלגת הקונגרס
NSO פגסוס תוכנה הפגנה ב הודו ניו דלהי פעילי אופוזיציה מ מפלגת הקונגרס
המחאה בניו דלהי. "התקפה על יסודות הדמוקרטיה"
(צילום: AP, shutterstock)
מחאת האופוזיציה ההודית והחקירה בצרפת באות אחרי ששלשום בערב פורסם ב-17 כלי תקשורת ברחבי העולם תחקיר המבוסס על רשימה מודלפת של 50 אלף מספרי טלפון שאחריהם ביקשו ממשלות בעולם לעקוב באמצעות תוכנת "פגסוס" של NSO שאת שירותיה רכשו. התוכנה, כך מדווחים, מסוגלת לפרוץ לטלפונים סלולריים ולחלץ מהם בחשאי תמונות, סרטונים ותכתובות, והיא מאפשרת ללקוחותיה להפעיל את המיקרופון או המצלמה של הטלפון הפרוץ ולעקוב אחרי מיקומו המדויק של האדם המחזיק במכשיר. לפי התחקיר, בעזרת "פגסוס" פרצו ממשלות אל לפחות 37 טלפונים חכמים השייכים לעיתונאים, פקידי ממשל ופעילי זכויות אדם. בתחקיר נרמז שוב ושוב כי הפריצות הללו העמידו בסכנה לא רק את חירותם של הקורבנות, אלא גם את חייהם.
אתר החדשות ההודי The Wire דיווח כי בין הטלפונים שהוזכרו ככאלה שאחריהם ביקשו לקוחות NSO לעקוב היה גם הטלפון של רהול גנדי, שהוא בכיר במפלגת הקונגרס, מפלגת האופוזיציה הראשית בהודו. עוד הופיעו ברשימה מספרי הטלפון של שני חברים אחרים בפרלמנט ההודי, ובסך הכול היא כללה כ-300 מספרי טלפון הודיים, כשהכוונה לכאורה הייתה לעקוב אחריהם בשנים 2019-2017, לקראת הבחירות הכלליות בהודו.
7 צפייה בגלריה
פעילי מפלגת הקונגרס מפגינים בניו דלהי בעקבות "תחקיר פגסוס", היום
פעילי מפלגת הקונגרס מפגינים בניו דלהי בעקבות "תחקיר פגסוס", היום
פעילי מפלגת הקונגרס מפגינים בניו דלהי בעקבות "תחקיר פגסוס", היום
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
מול משרדי NSO. החברה: "טענות הזויות"
מול משרדי NSO. החברה: "טענות הזויות"
מול משרדי NSO. החברה: "טענות הזויות"
(מילום: AFP)
מנהיגי האופוזיציה ההודית הביעו זעם על העולה מן הדיווחים, והיום בפרלמנט החלו מחוקקים מהאופוזיציה להשמיע קריאות נגד ראש הממשלה מודי. הם דרשו ששר הפנים אמית שאה יתפטר ושתיפתח חקירה עצמאית בנוגע לטענות. מנהיגי האופוזיציה טענו כי ממשלתו של מודי מרגלת למעשה אחרי עיתונאים, פעילים ופוליטיקאים המתנגדים למדיניותה, ובהודעה רשמית שפרסמה מפלגת הקונגרס היא מסרה: "זו התקפה על יסודות הדמוקרטיה של ארצנו". בשנים האחרונות כבר הואשם מודי – מי שהידק מאוד את היחסים בין הודו לישראל – בכרסום בדמוקרטיה בארצו.

גנץ: "לומדים את האינפורמציה"

אשוויני ויישנאו, שר האלקטרוניקה וטכנולוגיית המידע של הודו, טען אתמול בפני המחוקקים ההודים כי אין ממש בדיווחים. הוא התעקש כי בהודו קיימים נהלים ברורים וקשיחים שבמסגרתם הרשויות עוקבות אחרי תקשורת אלקטרונית רק במקרים שבהם החוק מתיר זאת ולמען ביטחון הציבור. בהודו דווח כי הטלפון של ויישנאו עצמו נפרץ, אולם לא ברור מדוע. ממשלת הודו סירבה עד כה להשיב על השאלה אם הודו או סוכנויות המודיעין שלה רכשו את תוכנת "פגסוס".
בינתיים בצרפת הודיע היום משרד התובע בפריז כי פתח בחקירה בעקבות הדיווח באתר התחקירים Mediapart שלפיו שניים מעיתונאיו של האתר נפלו קורבן לריגול מצד השירותים החשאיים של מרוקו, תוך שזו משתמשת בתוכנת הריגול של NSO. מרוקו מצדה הכחישה את הטענות ומסרה כי אין להן יסוד. בהודעה על פתיחת החקירה היום לא נקבה התביעה הצרפתית בשמה של מרוקו, והיא הסתפקה באמירה שפתחה בחקירה לאחר שקיבלה תלונה מ-Mediapart בעניין כתביה.
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ. "המדינות שקונות את המערכות חייבות לעמוד בדרישות"
(צילום: יאיר שגיא)
7 צפייה בגלריה
פרופ' איציק בן ישראל, פרופ' אריאל פורת, גילי דרוב היישטיין, תמיר היימן וליאור כרמלי בשבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב
פרופ' איציק בן ישראל, פרופ' אריאל פורת, גילי דרוב היישטיין, תמיר היימן וליאור כרמלי בשבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב
היום בכנס הסייבר: פרופ' איציק בן ישראל, פרופ' אריאל פורת, גילי דרוב היישטיין, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן וראש אגף התקשוב אלוף ליאור כרמלי
(צילום: חן גלילי, שבוע הסייבר אוניברסיטת תל אביב)
בישראל, שר הביטחון בני גנץ התייחס בצהריים לראשונה לתחקיר על "פגסוס", ומבלי לנקוב בשמה של NSO אמר: "אנחנו מודעים לפרסומים שקשורים בשימוש במערכות שפותחו בחברות סייבר ישראליות מסוימות".
בדבריו בשבוע הסייבר באוניברסיטת תל אביב הדגיש השר גנץ כי "ישראל היא דמוקרטיה מערבית ליברלית" וכי היא משתפת פעולה עם מערכות בינלאומיות לבקרה על הייצוא, וטען: "מדינת ישראל מאפשרת את ייצוא אמצעי הסייבר אך ורק לממשלות, ואך ורק למען שימוש חוקי ובמטרה למנוע ולחקור פשעים וטרור. המדינות שקונות את המערכות האלה חייבות לעמוד בדרישות האלה ולהתחייב להן. כרגע אנחנו לומדים את האינפורמציה שפורסמה בנושא".

תגובת NSO: "קמפיין מתוזמר היטב נגדנו"

התחקיר על השימוש המטריד לכאורה בתוכנה של NSO עורר ביומיים האחרונים תגובות נזעמות בעולם. אתמול הצהירה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין כי אם נכונים הדיווחים על השימוש לרעה שנעשה ב"פגסוס", הרי שמדובר במעשה "לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת". פון דר ליין הוסיפה: "זה מנוגד לכל סוג של חוקים שיש לנו באיחוד האירופי. החירות התקשורתית וחופש העיתונות הם מעֶרכי היסוד של האיחוד". גם נציבת האו"ם לענייני זכויות אדם, מישל בצ'לט, הביעה תרעומת, ואמרה שהדיווחים "מדאיגים מאוד". היא הזהירה כי מדובר בפגיעה בזכויות אדם, וכי "הקו האדום נחצה שוב ושוב ללא עונש".
7 צפייה בגלריה
הדיווח של הגרידאן
הדיווח של הגרידאן
התחקיר בעמוד השער של "הגרדיאן" הבריטי, שלשום
(מתוך אתר הגרידאן)
תוכנת "פגסוס" שבמרכז הפרשה עומדת כבר שנים במוקד ההאשמות נגד NSO: מבקרי החברה טוענים כי היא מאפשרת לממשלות שונות בעולם, מסעודיה ועד הונגריה, לעקוב אחר עיתונאים ומתנגדי משטר ולפגוע בהם או בפעילותם. בחברה דוחים את ההאשמות נגדה וטוענים כי מוצריה נמכרים אך ורק למטרות של לוחמה בפשיעה וטרור.
לפי הניתוח שערכו גופי התקשורת השותפים לחשיפה, לפחות 10 ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO הכניסו מספרי טלפון לרשימה שהודלפה: אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, סעודיה, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות. מקסיקו, כך דווח, הזינה את הכמות הגבוהה ביותר של מספרי טלפון – 15,000. מרוקו ואיחוד האמירויות הכניסו שתיהן 10,000 מספרים לרשימה.
7 צפייה בגלריה
משרדי NSO. "שוקלים צעדים משפטיים"
משרדי NSO. "שוקלים צעדים משפטיים"
משרדי NSO. "שוקלים צעדים משפטיים"
(צילום: אוראל כהן)
ב"גרדיאן" הבריטי הוסיפו כי מניתוח המידע שהודלף עולה שככל הנראה תוכנת "פגסוס" שימשה את סעודיה ואת בעלת בריתה איחוד האמירויות כדי לעקוב אחר טלפונים של מקורבי העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, מבקר המשטר בריאד שנרצח על ידי מתנקשים בשגרירות הסעודית באיסטנבול. המעקבים הללו, כך לפי הדיווח, נעשו בחודשים שלאחר הרצח של חשוקג'י באוקטובר 2018. גם מספר הטלפון של התובע הטורקי שחקר את הרצח נכלל ברשימה הזו. עוד דווח ב"גרדיאן" כי מהמידע שהודלף עולות ראיות לניצול לרעה של "פגסוס" בידי ממשלת הונגריה, שבראשה עומד ויקטור אורבן המואשם כבר זמן רב בהתנהלות אוטוריטרית. לפי הדיווח יש ראיות שמצביעות על כך שהונגריה ניצלה את התוכנה כדי לפגוע בפעילותם של עיתונאים-חוקרים במדינה.
בתגובה להדלפה נמסר מ-NSO: "מדובר בדו"ח שקרי שמבוסס על הנחות יסוד שגויות במסגרת קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב על-ידי בעלי עניין ידועים. החברה שוקלת את צעדיה המשפטיים למול הטענות ההזויות המוצגות בדו"ח. יודגש כי מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי מודיעין ואכיפת חוק כחלק מהמלחמה בטרור ובפשיעה חמורה ברחבי העולם".