בפרקליטות אומרים כי כל הבדיקות שנעשו עד עתה בעקבות תחקיר כלכליסט על אודות מעקב באמצעות תוכנת הרוגלה פגסוס של חברת NSO אחרי אישי ציבור ואזרחים, ובכללם מעורבים בחקירות משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לא מצאו האזנות סתר ללא מתן צו שיפוטי. על רקע הדברים, בכירים לשעבר במשטרה אמרו הבוקר (יום ג') לאולפן ynet כי מיד עם היוודע הפרטים שנחשפו בתחקיר, היה צורך בפתיחת חקירה פלילית.
למרות הנחרצות בהודעה שנמסרה בתחילת השבוע לשופטי נתניהו, ביקשה הפרקליטות לדחות את מתן תגובתה המלאה לדרישות הסנגורים במשפט עד מחר בשעה 16:00. בין היתר תתייחס הפרקליטות גם לטענת הנאשמים בדבר קבילות הראיות שהופקו מהחומרים שנשאבו מהטלפון הנייד של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עד המדינה שלמה פילבר.
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר בנימין נתניהו
שלמה פילבר בנימין נתניהו
ח"כ נתניהו ועד המדינה פילבר
(צילום: מוטי קימחי, אלכס קולומויסקי)
"כשאנחנו שואלים את עצמנו מה קרה כאן, מה החשדות כאן, הרי החשדות הם די ברורים. יש חשד, לפחות לפי מה שנחשפנו אליו שבוצעה פעולה שפגעה בזכויות יסוד של שלמה פילבר, ובטלפון שלו בוצע הלכה למעשה חיפוש מרחוק. זה משהו שמערכת המשפט בישראל לא יודעת להכיל כי זה לא קיים. לא ניתן לעשות את זה על ידי צווים של בית משפט היום", אמר עו"ד ניר אלקבץ שבין יתר תפקידיו במשטרה בעבר כיהן גם כסגן מפקד יחידת הסייבר הארצית בלהב 433.
עו"ד אלקבץ הוסיף: "עלו גם שני שמות נוספים, של שי באב"ד וקרן טרנר, שהטלפונים שלהם פרוצים לכאורה. הדברים האלה מעלים חשד לביצוע עבירה פלילית. ברגע שיש חשד, ההליך הוא מאוד ברור. מה שצריך לעשות זה לפתוח בחקירה פלילית. כל פעולה אחרת שיכולה לפגום בחקירה פלילית, תפגום בסופו של יום ביכולת שלנו להגיע לחקר האמת ובוודאי להעמיד לדין את מי שצריך".

2 צפייה בגלריה
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
משרדי חברת NSO
(צילום: אוראל כהן)
על רקע הקמת צוות הבדיקה במשרד המשפטים בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד עמית מררי, אמר עו"ד אלקבץ: "הגיעו עכשיו למשטרה אנשים מכובדים ככל שיהיו, שאלו אנשים שאלות והפיקו ראיות פורנזיות. בן אדם ששואלים אותו שאלה והוא לא חשוד - יש בעיה רצינית אם הוא מפליל את עצמו. אני לא מכיר הליך שבו מישהו בעל סמכות שואל בן אדם שאלות והוא מפליל את עצמו.
"לא אומרים לו 'אתה חשוד, יש לך עורך דין, יש לך זכות שתיקה'. הדברים האלה לא נאמרו בגלל שאין להם מנדט חוקי לזה. לפי חוק ועדות חקירה, היה צריך קודם כל לפנות למח"ש. אם היה לא יכולה לטפל בזה בגלל שיש חשד שמשרד המשפטים מעורב, תעלו לוועדת חקירה ממלכתית שיש לה סמכויות חקירה, יש לה סמכויות להפקת ראיות. מי שמקבל את ההחלטות לא מבין מה זה הפקת ראיות, וזו בדיוק הבעיה שנמצאים בה כרגע".

"שב"כ לא עושה את העבודה הזאת"

ניצב-משנה בדימוס אבי וייס, שכיהן בשלל תפקידים במשטרה וכיום משמש כעיתונאי עצמאי שמבקר את הארגון, אמר: "עו"ד אלקבץ אמר דברים נכונים ביותר, אין דרך אלא להתחיל בחקירה. קודם חקירה ואחרי זה ועדת חקירה ממלכתית, אחרת יש פה בעיה חמורה מאוד של עירוב סמכויות. כרגע שב"כ, שהוא בהחלט מוסמך לבדוק אם היה פה ריגול חיצוני בכלל, לא עושה את העבודה הזאת".
אלקבץ: "נקודה מאוד חשובה זה השרת. נכון שיש למשטרה שרתים בישראל, יכול להיות מצב שהפעלת התוכנה הזאת, ומי שמבין קצת יודע שברגע שהוא מפעיל אותה - הוא לא בהכרח חייב להפעיל אותה מהשרתים הלוקליים שלו. הוא יכול להפעיל אותה גם משרת שנמצא בחו"ל. אם אדם יושב ברגעים אלה ומפיק מידע שנמצא ב'ענן' - הוא למעשה מבצע חיפוש בצורה לא חוקית.
"למשטרת ישראל ולאף אחד במדינת ישראל אין אפשרות להפיק ראיות ממידע שנמצא על 'ענן', אלא בדרך אחת בלבד - באמצעות בקשה לסיוע משפטי או לחיקור דין במדינה שבה נמצאים השרתים. יש דרך עוקפת והדרך העוקפת הזאת היא לבוא לאותו בעל גישה חוקית, להגיד לו 'תקשיב יקירי, אתה כרגע עד עתה לא חשוד בחקירה ומה שאתה תפיק לא ישמש נגדך'".