מאז שנעצר האזרח הישראלי ר' מביתר עילית לפני כחודש וחצי בשדה התעופה הבינלאומי במדגסקר בגין הברחת 59 צבים נדירים, הוא הועבר כבר ארבע פעמים מבית מעצר אחד לאחר - אך עדיין נשאר עצור במדינה. בשיחת טלפון עם עורך דינו מרדכי ציבין לפני כמה ימים, אמר ר' בבכי: "תצילו אותי, זה לא נורמלי מה שקורה פה. אני כל הזמן בפינה, לקחו לי את הבגדים ואין לי מה לאכול. אני לא יכול לשרוד את הדבר הזה".
ר' המשיך לספר על מה שהוא עובר במעצר: "אני ישן פה עם 150 אנשים בתוך חדר אחד, כל בן אדם יש לו 30 ס"מ לישון, וכולם פה יכולים להרביץ לי. שבוע שעבר מישהו ניסה לגעת בי. רק רציתי להגיד לו משהו, אז הוא נתן לי שתי סטירות. בלילה אני אומר לעצמי 'מתי יגיע הבוקר'". לדבריו, "נתתי לסוהר פה את האוכל שלי בשביל שיביא את התפילין. הספקתי להניח כמה דקות, ואז בא אליי עוד אחד וביקש ממני כסף. אמרתי שאין לי לתת לו, אז הוא נתן לי פיצוץ בעין ולקח לי את התפילין".
1 צפייה בגלריה
הצבים שהיו במזוודה של הישראלי
הצבים שהיו במזוודה של הישראלי
הצבים שנמצאו במזוודתו של ר'. הברחת צבים נדירים נחשבת לעבירה חמורה מאוד במדגסקר
הברחת צבים נדירים נחשבת לעבירה חמורה מאוד במדגסקר, והתביעה מבקשת להטיל על ר' לא פחות מ-10 שנות מאסר ו-100 אלף דולר קנס. משפטו ייפתח ב-11 באוגוסט. בינתיים, הוא יושב במעצר כבר 48 ימים - והועבר כאמור ארבע פעמים בזכות התערבות משרד החוץ הישראלי, שהתלונן על תנאי מעצרו הקשים. למשל, הוא נדרש נדרש לשלם 200 דולר בשבוע כדי לקבל אוכל כשר, אך לטענתו העצירים האחרים גונבים לו אותו. 
כדי לממן את ההגנה המשפטית שלו והוצאות נלוות, מנסים לגייס עבור ר' רבע מיליון יורו באמצעות קמפיין גיוס המונים, שאליו צורפו הקלטות בקולו בהן הוא מתאר את מצבו הקשה בכלא. ברשימת הממליצים לתרומה לר' נמצאים דייני חסידות סאטמר בארה"ב, רבנים, האלוף במיל' אודי שני, תת אלוף במיל' שמעון חפץ, איש עסקים מדובאי ואפילו מלכת היופי לשעבר רנא רסלאן.

הצבים נתפסו במזוודה של ר' על ידי אנשי המכס המקומי. לאחר שהמזוודות עברו שיקוף, אנשי המכס זיהו משהו חשוד וכאשר פתחו את המזוודות, הם מצאו לתדהמתם 59 צבים. מחיר כל אחד מהם מוערך בין 9,000 ל-30 אלף שקל. ר' בן ה-39 טען שבמקצועו הוא בכלל אינסטלטור, ואמר בחקירתו שחשב שמותר להוציא צבים ממדגסקר לתאילנד - לשם היה אמור לטוס. לפי שלטונות המכס במדגסקר, הצבים היו עטופים בבדים, אך הוא לא דאג להם לאוכל ומים.
עו"ד מרדכי ציביןעו"ד מרדכי ציבין
עו"ד מרדכי ציבין, שמייצג את ר', מסר: "מרשי אזרח מהשורה ללא עבר פלילי. הוא לא היה מודע לעובדה שחל איסור להוציא צבים ממדגסקר, ואף לא דאג להסתירם. יש להניח כי 'האדם הסביר', בוודאי לא מקומי, לא היה מעלה על דעתו שמדובר בעבירה".
ציבין הוסיף כי "מצבו בכלא, שנחשב לאחד מהגרועים בעולם, קשה מנשוא, גופנית ונפשית. אני מצפה שגורמי האכיפה במדגסקר יגיעו בהקדם למסקנה כי מרשי חף מפשע, ובכך יבוא הקץ לסבל האיום בו הוא נתון עכשיו". במשפחתו של העצור פתחו גיוס המונים במטרה לסייע לו.