דבריו של השר לביטחון פנים, עמר בר-לב, ממשיכים להסעיר את הממשלה. יממה לאחר שהשר פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה מפגישה שערך עם תת מזכירת המדינה של ארה"ב, ויקטוריה נולנד, וכתב כי היא התעניינה ב"אלימות המתנחלים", חברי הכנסת מגיבים בחריפות לדבריו.
"בממשלת אחדות צריך כל אחד להכיל את הבעיות של הצד השני ואת האתגרים שלו, ועדיין - אחרי שאמרנו את זה, בעיניי הדברים שעמר צייץ הם ליקוי מאורות. אני משוכנע שאם הוא יעמיק בזה, הוא ישנה את תפיסתו", אמר שר התקשורת, יועז הנדל, בריאיון לאולפן ynet.
3 צפייה בגלריה
עמר בר-לב
עמר בר-לב
הציוץ שלו ממשיך לעורר סערה. בר-לב
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
"לשים זרקור על הטרור הפלסטיני". הנדל
(צילום: שאול גולן)
בריאיון ב"ידיעות אחרונות" הבוקר נשאל השר בר-לב למה צייץ על "אלימות מתנחלים", ואמר כי "זה לא סוד שיש אלימות מצד קבוצות קיצוניות ביהודה ושומרון, שחלקן מגיעות מבחוץ ופוגעות בפלסטינים. כולם מכירים את זה. עוולה אחת לא מייתרת עוולה אחרת. תת-מזכירת המדינה של ארה"ב העלתה את הנושא של אלימות המתנחלים כמו שהיא שאלה אותי על המצב בירושלים ובהר הבית. השבתי לה בדיוק כמו שהגבתי בציוץ".
כשנשאל אם לאור הביקורת הבין שטעה, השיב: "ממש לא טעיתי. ממש לא. היא שאלה אותי על אלימות מתנחלים, אז מה אתה רוצה, שאספר סיפורים לאזרחי ישראל ולמי שמחובר לטוויטר? זה לא מה שמצפים מאנשים שנפגשים עם גורמים אמריקאים רמי דרג. סליחה, השרים בקבינט לא קוראים עיתונים? לא מאזינים לתקשורת? חידשתי להם משהו?".
על השאלה מדוע לא דיבר עם תת-מזכירת המדינה והממשלות הזרות שאותן הזכיר בציוציו על גל הפיגועים והטרור הפלסטיני, השיב: "בציוץ יש מגבלה של תווים ולכן לא יכולתי לצייץ על הכל. אבל בחלק גדול מהשיחה איתה דיברתי גם על אלימות בחברה הערבית, וזה עניין אותה. דיברתי ארוכות על אירועי הטרור של הפלסטינים, על הרצח בעיר העתיקה ועל ניסיון הדקירה לפני כמה ימים. דיברתי איתה גם על ההסתה של הפלסטינים נגד ישראלים".
"היה לי חשוב לציין מהן הדרכים שבעזרתן אפשר להוריד את המתח סביב מה שקורה ביהודה ושומרון", הוסיף. "ושוב, צייצתי על מה שהיא ביקשה לשמוע ממני. אני מכיר את הנתונים על אירועי האלימות הפלסטיניים ביהודה ושומרון. לצערי בשנת 2021 יש יותר אירועים מבשנת 2020, וב-2020 יותר מבשנה הקודמת. העלייה באירועים נובעת ממאבקים בין חמאס לרשות הפלסטינית מי שולט ומי מוביל בדעת הקהל. מי שחוטף את הריקושטים אלה תושבי מדינת ישראל".

בר-לב טען שלא הבין את זעם המתנחלים: "ודאי שלא הכתמתי ציבור שלם. הם מעדיפים שיגידו נערי גבעות, כי ברגע שאומרים נערי הגבעות אז כולם מרגישים יותר טוב כי זה לא הם. נכון, באמת מי שמוביל הרבה פעמים את האירועים אלה נערי הגבעות. נפגשתי עם ראש מועצת דרום הר חברון והוא בעצמו סיפר לי שעיקר האירועים נובעים מגורמים חיצוניים וממקומות אחרים בארץ, בעיקר סביב שישי ושבת. הם אלה שיוצרים פרובוקציות אלימות. מאוד הופתעתי מהתגובה כאילו אני מאשים את כל המתנחלים. ממש לא. ברור שלא כל המתנחלים אלימים. גם בשיחה עם ראש מועצת דרום הר חברון הוא לא תקף אותי על הדברים".
הנדל התייחס לדבריו של בר-לב: "יש לנו אתגרים גדולים בתחום ביטחון הפנים, אתגרים של כולנו כממשלה. הראשון שבהם זה להחזיר את ה'ריבונות' והמשילות אחרי עשור לנגב ולגליל. אנחנו רואים את רמת הפשיעה, רואים את האלימות, רואים את אחזקת הנשק הבלתי חוקית, את הפרוטקשטן. זה לא יכול לעבוד. מדינה לא יכולה לעבוד ככה עם אוטונומיה בנגב. לגבי איו"ש, הנושא המרכזי שם הוא טרור, טרור פלסטיני. לא שום דבר אחר ועל זה צריך לשים את הזרקור".
3 צפייה בגלריה
הציונות הדתית ביקור בשער שכם ירושלים
הציונות הדתית ביקור בשער שכם ירושלים
"או שאתם השקרנים או שאתם שותפים בהפצת השקר". רוטמן (מימין)
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית הגיב גם כן בחריפות. "אני חושב שמדובר בתירוץ עלוב ביותר לעלילת דם", סיפר בריאיון גם כן לאולפן ynet. "אני מצפה מכל נציג של מדינת ישראל, גם אם הוא משמאל וגם אם מימין - ובלבד בתנאי אחד קטן שמדובר באדם ישר - שאם ידברו איתו על אלימות מתנחלים או בכלל אלימות שהעם היהודי מפגין כנגד הקם להורגו, שיגיב לזה במידת הנימוס הראויה. שיגיד 'רבותיי, או שאתם משקרים, או שאתם מפיצים שקרים'. אין אפס. או שאתם השקרנים או שאתם שותפים בהפצת השקר. אלימות מתנחלים היא תופעה שלא קיימת, אין דבר כזה".
רוטמן הוסיף: "אם השר לביטחון פנים של צרפת, לא של מדינת ישראל - היה אומר שיש 'אלימות גם של יהודים' - והוא מתייחס לזה באותה רמת רצינות כמו שצייץ כבוד השר בר-לב - אני הייתי מצפה מראש הממשלה, שר הביטחון, משר החוץ ומכל אדם שפוי לדרוש את פיטוריו. למה? כי הוא שותף בהפצת אנטישמיות".
כשנשאל אם יהודי שפוגע בערבי הוא אוטומטית אידיאולוג ולא טרוריסט, ענה רוטמן: "לא, אני אומר, טרור הוא כלי שמפעילים כדי לשנות מדיניות של מדינה. טרור הוא מושג מאוד מאוד רציני. לא הייתי משתמש במילה הזו בצורה קלה מידי. יש פשיעה על רקע לאומני, זה קיים ובשני הצדדים. טרור קיים רק בצד אחד כי רק הטרור מנסה לשנות את מדיניותה של מדינת ישראל".