שר הביטחון בני גנץ בטוח שישראל חיזקה את ההרתעה מול חמאס אחרי המבצע שניהלה מול הג'יהאד האיסלאמי, לא שולל אפשרות לשחרור שני העצורים שהג'יהאד דורש ואומר כי "צריך לנצל את הלחץ שנוצר על רצועת עזה ואת האינטרסים שנוצרו בתוך רצועת עזה על מנת לפעול להשבת הבנים. אנחנו נמשיך לעשות את זה מודיעינית, מבצעית וגם מדינית".
בריאיון לאולפן ynet הערב (שלישי), יממה וחצי לאחר סיומו של מבצע "עלות השחר", אמר גנץ על האפשרות להחזרת גופותיהם של הדר גולדין ואורון שאול, והשבת אברה מנגיסטו והישאם א-סייד: "נושא השבת הבנים הוא נושא מאוד חשוב. אני מקיים עליו דיון, ראש הממשלה צפוי לקיים עליו דיונים. דנים מה אפשר ואיך אפשר לקדם".
בתשובה לשאלה אם אנחנו קרובים לכך יותר מאשר לפני המבצע, ענה שר הביטחון: "אני מתקשה לאמוד קרובים או רחוקים, אבל אני כן מודע לחובה שלנו לנסות למצות את הסיטואציה שבתוכה אנחנו נמצאים בשביל למקסם את הסיכויים להגעה לעסקה טובה". גנץ אף אמר כי הוא סבור שהוא וראש הממשלה יאיר לפיד נהגו נכון כשלא כינסו את הקבינט לפי תחילת המבצע. "כשאתה מכנס קבינט אתה חושף צעדים ומוכנות", הדגיש.
5 צפייה בגלריה
שר הביטחון בני גנץ באולפן ynet
שר הביטחון בני גנץ באולפן ynet
גנץ בריאיון: "החובה שלנו - לנצל את הסיטואציה כדי למקסם סיכויים להגעה לעסקה טובה"
(צילום: נוויל האריס)
על המבצע עצמו אמר גנץ: "המבצע היה מוצלח בעיניי, אבל בשפה חופשית – בוא לא נעוף יותר מדי על האירוע. המבצע הזה בוצע בצורה מצוינת, הוא נשען על תשתית אסטרטגית מאוד נוחה שיצרנו במהלך השנה-שנתיים האחרונות מול עזה, תשתית שיצרה לחמאס מחירי הפסד מאוד חשובים. הוא נשען על עבודה מודיעינית ומבצעית שנבנתה לאורך זמן, וכמובן על ביצוע מאוד מוצלח, גם בהתקפה וגם בהגנה. לא צריך לזלזל בג'יהאד האיסלאמי, בסוף זה ארגון שברשותו כ-7,000-6,000 רקטות, זה הרבה מאוד. יש לו יכולת שיגור פחות טובה משל אחרים".
"אנחנו לא נשענים על כנפי ההצלחה הזאת בשאננות יתר או בשחצנות", הוסיף. "לא שחררנו את חמאס מהאחריות על הנעשה ברצועת עזה. נמשיך להתכתב איתו – או באמצעים קינטיים, אם יהיה צורך, או בלחץ אזרחי – אם זה מה שיקרה. נתנו לאלפי אזרחים ברצועת עזה ללכת להתפרנס ולאפשר להתקיים, והרווחנו מהמדיניות הזאת שהובלנו במערכת הביטחון בשנתיים האחרונות".
גנץ התייחס גם לפעולה שבה חוסל הבוקר בשכם המחבל איברהים אל-נבולסי ואמר: "מדינת ישראל חיזקה את ההרתעה, שמרה לעצמה את חופש הפעולה בכל זירה שהיא רוצה – קיבלנו הבוקר דוגמה לכך – ואני מאמין שבסופו של דבר יצאנו כשכל מטרות המבצע הושגו".

בתשובה לשאלה אם ישראל הייתה יוצאת למבצע בעזה אם הג'יהאד האיסלאמי היה חוזר בו מכוונתו לבצע פיגוע נ"ט, ענה גנץ: "בסופו של דבר, היו לנו שלוש מטרות - להסיר את האיום המיידי, והשגנו את זה; לחזק את ההרתעה הן ברצועה והן ממנה – השגנו את זה; ולשמר את חופש הפעולה בכל זירות הפעולה של מדינת ישראל, והשגנו גם את זה. אני מציע לכל טרוריסט שיזכור שתוחלת החיים מול מדינת ישראל קצרה מאוד. יאיים עלינו – נפגע בו. אנחנו לא מחפשים מלחמות, אבל כשצריך לעשות את זה – נעשה אותן הכי חזק שאפשר".
-מה הבטחנו לחמאס? "לא הבטחנו לחמאס שום דבר".
-אתה יכול להתחייב פה שלא נשחרר את שני העצורים שהג'יהאד האיסלאמי דרש? "אני לא נכנס למה נעשה".
-אבל אתה גם לא אומר, "אנחנו לא נעשה את זה". "אין לנו אלא מחויבות לשוחח עם המצרים על העניין הזה ואנחנו נקיים את השיח הזה. ישראל לא מסתירה את הטיפול שלה באסירים, בין אם הם שובתי רעב או בין אם הם יושבים בבתי הכלא שלה. אנחנו מדינה דמוקרטית ומדינה חופשית, יודעים לשמור על זכויות אדם בכל מקום ומקום, אנחנו נפעל בעניין הזה כמו שצריך. לא נהיה בני ערובה של שום סיטואציה".

-למה הקבינט המדיני-הביטחוני לא כונס? "אני חושב שהקבינט היה מעודכן כל הזמן, וכונס כשהיה צריך. בסיטואציה שנוצרה דאגנו שחברי הקבינט יהיו מעודכנים בפרטים ובהתפתחויות האפשריות. ראש הממשלה התייעץ עם היועמ"שית אם יש לו חובה מיידית, והקבינט כונס ברגע הראשון שהיה אפשר, במוצ"ש. אני חושב שהתנהלנו נכון עם הקבינט. באופן עקרוני, אני בכלל הייתי שמח אם הייתי יכול לגרום למצב שהקבינט יהיה קצת יותר קטן, אז גם יהיה יותר קל לתפקד בעניין הזה. אבל זה עם הפנים קדימה. כשאתה מכנס קבינט, באופן טבעי אתה חושף צעדים וחושף מוכנות".
-חששתם גם מדליפה? "לא עניין של דליפה. עצם כינוס קבינט לכשעצמו, הוא דבר שיש בו בכדי לאותת, ובתוך מצבים רגישים יש לנו דרכים אחרות לעדכן אותם. אני חושב שנהגנו נכון".
-הובלת מספר סבבי לחימה ברצועת עזה, כרמטכ"ל, כשר ביטחון. פעם ראשונה עם ראש ממשלה חדש, טרי, ובלי ניסיון צבאי. "לאורך כל המערכות, גם עמוד ענן, גם צוק איתן, גם שומר החומות וגם המבצע הזה - את כולם ביצעתי עם גורמים פוליטיים שונים וממקומות שונים והיה שיתוף פעולה מצוין עם ראש הממשלה לפיד. אני חושב שהדבר הזה הוא חשוב. יש פוליטיקה בחברה הישראלית, אבל יש דברים שהם מעל לפוליטיקה בחברה הישראלית, והטיפול בביטחון הוא דבר כזה. עבדתי עם נתניהו בביטחון, עבדתי עם בנט בביטחון, עבדתי עם לפיד בביטחון. אני יודע להעריך את מיקומם כראשי ממשלות, אני יודע להעריך את תפקידי כשר ביטחון. אני באמת חושב שלאזרחי ישראל, לחיילים שאנחנו שולחים לקרב - מגיע לא לחשוב על הפוליטיקה ברגעים האלה".
5 צפייה בגלריה
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
גנץ לצד לפיד. "עם ישראל בידיים טובות"
(צילום: אלעד מלכה)
-אפשר לישון בשקט עם ראש הממשלה לפיד? "אני חושב שההובלה שלנו הייתה טובה מאוד, מאוד אחראית. הוא בחלקתו, אני בחלקתי ועם ישראל נמצא בידיים טובות".
-כן או לא? "כן".
אתה אמור להחליט לגבי זהות הרמטכ"ל. מתי זה יהיה? "בקרוב. זה ממש יקרה בקרוב. יש לנו רמטכ"ל מצוין, אביב כוכבי, והוא ימשיך להיות כזה עד הדקה האחרונה. לא משנה מה אחליט ומתי אחליט, יהיו שני דברים – אחד, לצה"ל יהיה רמטכ"ל מצוין. שתיים, תהיה רציפות פיקודית אפקטיבית בצה"ל, ולמחליף יהיה זמן להתכונן ולהתארגן לקראת הכניסה".
-לא נכון היה להמתין שממשלה הבאה שתיבחר תחליט על זהותו של הרמטכ"ל הבא? "לא, אני חושב שרמטכ"ל מסיים את תפקידו במועד, צריך להיערך לחילופים מסודרים. הרמטכ"ל קיים עכשיו דיון שיבוצים לתתי-אלופים שנה קדימה. לא כל שכן, צריך לאפשר חילופי רמטכ"לים מסודרים".
5 צפייה בגלריה
סיור הרמטכ"ל באוגדת עזה
סיור הרמטכ"ל באוגדת עזה
הרמטכ"ל כוכבי. "מתי תימסר זהות המחליף? ממש בקרוב"
(צילום: דובר צה"ל)
-אבל מה היה קורה אם הרמטכ"ל כוכבי היה נשאר עוד חודשיים-שלושה, ומאפשרים לממשלה הבאה לבחור את הרמטכ"ל הבא? "לא היה קורה שום דבר מבחינה מבצעית, אבל אני חושב שהתפקוד המלא של הצבא, במובן של פיתוח תפיסות, פיתוח אנשים, פיתוח תוכניות עבודה, פיתוח תוכניות רב שנתיות – צריך להיעשות על ידי הרמטכ"ל הנכנס. לכן גם בזמנו הקדימו את זה ממועד ההחלפה שהיה ב-2 פברואר לינואר, בשביל לאפשר תחילת שנת עבודה. כמי שנכנס ב-12 יום התראה, אני יודע להגיד לך שמבחינה מבצעית אין בעיות, אבל מבחינה ארגונית זה לא נכון. לכן הצגתי בפני היועמ"שית את כל מסכת השיקולים. אגב, אמרתי לה מראש שמה שהיא תגיד – אני כמובן אקיים. אני בטוח שאם הייתי מבקש מהרמטכ"ל הנוכחי להאריך בכמה שבועות – הוא היה עושה את זה בשמחה".
-אז איך אתה מסביר את הפער בין ההחלטה שלה לגבי מפקד לגלי צה"ל? -"אני חושב שגלי צה"ל הוא ארגון מאוד-מאוד חשוב, אבל בוא נשים אותו בפרופורציה – הוא רק גלי צה"ל".
-אתה לא חושב שאתה וראש הממשלה הגזמתם עם השימוש בתמונות של חיילים במבצע, ערב בחירות? "אנחנו מסתובבים בעיקר בחפ"קים, במפקדות. לא עשינו שימוש בחיילים כניצבים. אני ממש לא מחפש את זה. אלו דברים שיוצאים, שקורים בכל מערכה".
5 צפייה בגלריה
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
הערכת מצב וביקור בפיקוד דרום
שר הביטחון בפיקוד דרום, לצד חיילים. "לא עשינו שימוש בחיילים כניצבים"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
5 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
בני גנץ וגדעון סער במסיבת עיתונאים
לצד סער. "החיבור בינינו נכון"
(צילום: AFP)
-שאלה פוליטית אחת – למה היית צריך את החיבור עם גדעון סער? אנחנו רואים ירידה הדרגתית בסקרים, מה זה תורם לך אלקטורלית? "אני חושב שהחיבור בין כחול לבן לתקווה חדשה כסיעה מיוחדת שתרוץ לכנסת הוא חיבור נכון. אנחנו מביאים תמהיל נכון מבחינה מדינית-ביטחונית-פוליטית-חברתית. אנחנו סיעה חוצת גושים, זה יתרוננו".
-אתה מעריך שהמבצע יוביל לנתונים יותר טובים בסקרים? כי בינתיים לא הייתה תזוזה. "אני לא קושר אותו. אנחנו יצאנו למבצע הזה כי היה איום על עוטף עזה, לא כי הייתה לנו בעיה בסקרים".