4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"לא מוכנים לקבל מצב שבו ח"כ יפעל על פי דעת עצמו". ראש הקואליציה וראש הממשלה
(צילום: AP)
אחרי האזהרות של ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ראשי הקואליציה פרסמו הודעה משותפת שבה קראו להמשך השיחות בבית הנשיא - ושללו את הטענה שמדובר בתרגיל מתוכנן. הם יצאו בהודעתם נגד חברת הכנסת טלי גוטליב, וטענו כי "ראש הממשלה, ראשי הקואליציה וסיעת הליכוד אינם מוכנים לקבל מצב שבו חבר כנסת יפעל על דעת עצמו ויפר את ההסכמים הקואליציוניים, בפרט בנושא רגיש זה".
לטענת ראשי הקואליציה, ההחלטה להצביע נגד שני המועמדים לוועדה לבחירת שופטים התקבלה "בלית ברירה". המטרה, לדבריהם, היא "להפעיל את הסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר להשאיר את המצב כפי שהוא ולא לבחור באף מועמד, עד שיתקיימו בחירות חדשות בתוך 30 יום".

הם התייחסו להודעת גנץ, והאשימו אותו כמי שממהר לפוצץ את השיחות: "רק אתמול גנץ אמר שהוא יפוצץ את השיחות אם ייבחרו שני נציגי קואליציה. זה לא קרה, ועדיין גנץ ממשיך לקרוא לפיצוץ השיחות. ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להפסיק להציב אולטימטומים ולהפסיק להמציא תירוצים כדי לפוצץ את השיחות. אחרי שלושה חודשים של סירוב עיקש מצד האופוזיציה לכל הצעה שהובאה על ידי נציגי הקואליציה, כולל הצעות שהועברו בימים האחרונים ולא זכו כלל למענה, ראשי הקואליציה קוראים לאופוזיציה להמשיך בשיחות ולהגיע להסכמות ללא דיחוי".
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד התייחס להצבעה לוועדה לבחירת שופטים בריאיון לאולפן ynet, ומסר כי "המציאות הזו שלא הצלחנו להגיע להסכמות עם האופוזיציה על הוועדה לבחירת שופטים היא פיצוץ השיחות". לדבריו, "לגבי אלהרר הייתה הסכמה באופוזיציה. הבעיה היא לא אצל האופוזיציה, אלא שהיו לך שמונה מועמדים וטלי גוטליב אחת שלא רוצה להסיר את המועמדות שלה".

גוטליב לא נשארה חייבת, ואמרה באולפן ynet כי "מזל שיש אותי. הכתפיים שלי רחבות, ואם נתניהו רוצה להעמיס עליי את האחריות אז באהבה ובשמחה - כל עוד נטיב עם עם ישראל". לדבריה, "עד אתמול בלילה - נתניהו לא התקשר אליי. גם כשהתקשר אליי, אמרתי לו שאני נותנת לו קרדיט ובאתי לפגישה בבוקר".
חברת הכנסת מהליכוד ציינה כי היא לא מסכימה עם ההחלטה המקורית של הקואליציה לאפשר בחירת נציג אופוזויציה לוועדה לבחירת שופטים, ואמרה כי זו תהיה "תמונת ניצחון למפלגת יש עתיד שעוסקת במיטוט הממשלה ובמיטוט כל מה שקשור בימין". לדבריה, "אני מקווה שעכשיו אטעה, תראה שבעוד חודש נגיע לאותה נקודה לא יהיו הבנות ולא יהיה שום דבר".
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"משמעת קואליציונית לא קשורה לבחירות חשאיות". גוטליב מצביעה היום לוודה לבחירת שופטים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
"גם אם היא תיבחר היום אני לא צריכה להתנצל". אלהרר במליאת הכנסת, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גוטליב הודיעה כי גם אם יתקיימו בחירות חוזרות, היא מתכוונת להתמודד: "אני אעשה הכול כדי להיות חסם למינוי חבר אופוזיציה". לדבריה, "גם אם קארין אלהרר תיבחר היום אני לא צריכה להתנצל. למדתי מהטובים ביותר - גם נתניהו כתב בספר שלו שעבור האידאלים שלו הוא ישלם כל מחיר שבעולם. אני כבר רגילה לשלם מחירים. יש אנשים בתוך הליכוד שיכולים לריב איתי, וזה בסדר. אני אולי אומרת דברים שקשה לשמוע".
אולם, גוטליב לא חושבת שהיא תשלם מחירים על התנהלותה במהלך היום. "אי אפשר להטיל עליי סנקציות כי הפרת משמעת קואליציונית, היא לא קשורה לבחירות חשאיות", ציינה. "אמרתי לנתניהו שהוא יכול להנחות להצביע עבור מועמד אחד של האופוזיציה ואחד מהקואליציה, וזכותי להצביע אחרת - זו לא מלחמה. זו הנחיה של ראש הממשלה שהיא לא מחייבת כי מדובר בבחירות חשאיות".
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מליאת הכנסת, היום
(צילום: AP)

מה בעצם קרה היום בכנסת? הסבר קצר

הדרמה שהתרחשה היום בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ולפיד וגנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר. נציג הקואליציה אמור היה להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, אם לא נבחר נציג – הבחירות החשאיות בכנסת ייערכו מחדש בתוך חודש.
בקואליציה מסבירים שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי. באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא.