2 צפייה בגלריה
ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס
ג'וליאן אסאנג' ויקיליקס
ג'וליאן אסאנג' ב-2020
(צילום: רויטרס)
שרת הפנים הבריטית, פריטי פאטל, אישרה בצהריים (שישי) כי מייסד אתר ההדלפות ויקיליקס ג'וליאן אסאנג' יוסגר לארצות הברית. אסאנג' מבוקש בארה"ב בגין 18 אישומים פליליים, כולל הפרת חוק ריגול. ויקיליקס מסרה כי אסאנג' יערער על ההחלטה, וטענה כי "זה לא סוף המאבק, אלא רק תחילת מאבק משפטי חדש".
אסאנג' עלה לכותרות בסוף 2010, אחרי שאתר ההדלפות שלו החל לפרסם מסמכים מסווגים של צבא ארה"ב ומחלקת המדינה האמריקנית בנוגע למלחמות באפגניסטן ובעיראק וליחסים הדיפלומטיים של ארה"ב עם מדינות שונות בעולם. במסמכים הפנימיים הופיעו בין השאר עדויות על תקלות מביכות של הכוחות, הפרות של זכויות אדם שם מצדם וציטוטים מפגישות שנערכו בדלתיים סגורות עם פוליטיקאים בכל רחבי תבל.

פרסום המסמכים הסב מבוכה גדולה לארה"ב ולבעלות בריתה. לא פעם הופיעו שם כינויים לא מחמיאים שהדביקו דיפלומטים אמריקנים למנהיגים בינלאומיים מפורסמים, והתבטאויות שבארה"ב ובמדינות אחרות היו מעדיפים כי יישארו הרחק מאוזנו של הציבור, כמו למשל האופן שבו הפצירו מדינות ערביות במערב לתקוף באיראן.
בהודעת משרד הפנים נאמר כי "במקרה זה, בתי המשפט של בריטניה לא מצאו כי הסגרתו של מר אסאנג' תהווה דיכוי, אי צדק או ניצול ההליך המשפטי. כמו כן לא נמצא כי הסגרה לא תהלום את זכויות האדם שלו, כולל זכותו להליך הוגן ולחופש הביטוי, וכי בעודו בארה"ב הוא יטופל כראוי, כולל ביחס לבריאותו".
במקור החליטו השופטים כי אסאנג' לא יגורש, בנימוק שבעיותיו הנפשיות יציבו אותו בסיכון להתאבד אם יוחזק בכלא אמריקני מאובטח. אך ההחלטה התהפכה בערעור אחרי שארה"ב נתנה חבילת ערבויות, כולל התחייבות שהוא יוכל לעבור למולדתו אוסטרליה לרצות שם את עונשו.
2 צפייה בגלריה
אסאנג' ב-2018. קיבל מקלט שבע שנים בשגרירות אקוודור בלונדון
אסאנג' ב-2018. קיבל מקלט שבע שנים בשגרירות אקוודור בלונדון
אסאנג' ב-2018. קיבל מקלט שבע שנים בשגרירות אקוודור בלונדון
(צילום: AFP)
אסאנג' יכול לערער על ההחלטה לבית המשפט הגבוה בלונדון, ובסופו של דבר גם לבית המשפט העליון של בריטניה. אך אם עתירתו תידחה, הוא יוסגר תוך 28 יום.
אשתו של אסאנג' סטלה הגיבה על ההחלטה: "זה יום שחור לחופש העיתונות ולדמוקרטיה הבריטית".
אסאנג' נעצר ב-2019 על-ידי משטרת בריטניה בשגרירות אקוודור בלונדון, שם זכה למקלט מדיני במשך שבע שנים. מעצרו התאפשר אחרי שאקוודור הסירה את החסינות הדיפלומטית שהעניקה לו בטענה שהפר שוב ושוב את תנאי האירוח בשגרירות, והזמינה את משטרת בריטניה לקחת אותו.
אקוודור העניקה לאסאנג' מקלט מדיני ב-2012 כדי למנוע את הסגרתו לשבדיה בעקבות חשד לאונס, ואת הסגרתו לארה"ב, שם הוא מבוקש בעקבות פרסום מאות אלפי מסמכים צבאיים מסווגים. במשך זמן רב הוא חי בשגרירות בלונדון וניהל משם את ענייניו. במאי 2018 סגרה שבדיה את החקירה נגדו, אך בריטניה הבהירה אז שבכל מקרה הוא ייעצר כשיעזוב את השגרירות.
הדרך למעצרו של אסאנג' נסללה במידה רבה הודות לחילופי השלטון באקוודור ב-2017. הנשיא לשעבר רפאל קוראה, שהציע לאסאנג' מקלט ב-2012, ראה בו גיבור, ואילו הנשיא שהחליף אותו, לנין מורנו, ראה בו מטרד. מורנו ואנשיו טענו שממקום מושבו בשגרירות בלונדון ניסה אסאנג' לאסוף ראיות לשחיתות מצדם, ולדבריהם הוא התקין מכשירי האזנה בשגרירות, חיטט במסמכים שלה ללא רשות והטריד את השומרים.