בכירים ביטחוניים ופוליטיקאים לשעבר בארה"ב מתייצבים לצד המדיניות הישראלית – וקוראים לביידן להיערך לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין באיראן. בהצהרה מיוחדת שפרסמו היום (שבת) שר ההגנה האמריקני לשעבר ליאון פאנטה, היועץ המיוחד למועצה לביטחון לאומי של ארה"ב דניס רוס ובכירים נוספים, הם קראו לממשל ביידן להשיב לאיראן את "החשש מההשלכות שהיא תסבול אם תסרב להגיע להסכם בדרכים דיפלומטיות".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ג'ו ביידן, אברהים ראיסי
ביידן ונשיא איראן ראיסי. הבכירים לשעבר: "חיוני להחזיר את החשש של איראן"
(צילום: AP, EPA)
הבכירים, הווארד ברמן, מישל פלורנוי, ג'יין הרמן, ליאון פאנטה, דיוויד פטראוס, דניס רוס ורוברט סטלוף, פרסמו הצהרה שהעבירו לנשיא ביידן על-רקע הפסקת שיחות הגרעין בווינה לבקשת איראן. "הם מציגים דרישות מקסימליות חדשות תוך ביטול ויתורים קודמים, גם כאשר מדעניה חוצים ספי העשרה מסוכנים", אמרו.
הם הוסיפו: "מזכיר המדינה בלינקן צדק כשאמר כי ארה"ב לא תקבל גישה שבה איראן נעצרת בשיחות בזמן שהיא מקדמת את תוכנית הגרעין שלה. המשא ומתן בווינה עלול להפוך לכסות עבור איראן להתקדם לקראת השגת יכולת נשק גרעינית. אנו תומכים בהעדפת ממשל ביידן להשתמש בדיפלומטיה כדי להבטיח שהתוכנית האיראנית תישאר למטרות אזרחיות. רק בהסכם דיפלומטי יכול להיות פתרון מקובל, אבל התנהגות איראן ממשיכה להצביע על כך שהיא לא רק רוצה לשמר אופציית נשק גרעיני, אלא מתקדמת לעבר פיתוח יכולת זו".

הבכירים ציטטו את דבריו של ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי שאמר כי להחלטת איראן להעשיר אורניום לרמה של 60% ולהפיק אורניום מתכתי אין מטרה מוצדקת, והוסיפו: "מבלי לשכנע את איראן שתסבול מהשלכות קשות אם תישאר בדרכה הנוכחית, אין סיבה לקוות להצלחת הדיפלומטיה. לא ניתן להגביל השלכות אלה לבידוד מדיני או גינוי וסנקציות כלכליות.
"למען המאמץ הדיפלומטי שלנו לפתור את המשבר הזה, אנו מאמינים שחיוני להחזיר את החשש של איראן שדרכה הגרעינית הנוכחית תגרום להפעלת כוח נגדה על ידי ארצות הברית. האתגר הוא כיצד להחזיר את האמינות של ארה"ב בעיני מנהיגי איראן. גם מילים - כולל ניסוחים נוקבים וישירים יותר מאשר 'כל האפשרויות על השולחן' - נחוצות אך אינן מספיקות".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
בני גנץ שר הביטחון פגישה מדינית עם אוסטין לויד מזכיר ההגנה של ארצות הברית
גנץ עם שר ההגנה אוסטין בשבוע שעבר. בארה"ב עדיין מקווים להצלחת המו"מ בווינה
(צילום: AP)
הבכירים לשעבר קראו לביידן לקיים תרגילים צבאיים בעלי פרופיל גבוה באזור, ולשתף בהם גם את בעלות הברית של ארה"ב. "חשוב לנקוט צעדים שיובילו את איראן להאמין שהתמדה בהתנהגותה הנוכחית ודחיית החלטה דיפלומטית תסכן את התשתית הגרעינית שלה שנבנתה בקפידה. חשוב למלא הבטחות עבר ולפעול בכוח נגד פעולות איראניות כמו מתקפות המל"טים של המיליציות הנתמכות על-ידי איראן", אמרו. "כדי להימנע מעימות צבאי עלינו למקסם את הסיכויים להסכם. הזמן לפעול הוא עכשיו".
דברי הבכירים לשעבר מגיעים כשבוע אחרי ביקורו של שר הביטחון בני גנץ בארה"ב, שבו עדכן את האמריקנים כי צה"ל הונחה להיערך לתקיפה באיראן. משיחותיו של גנץ עם עמיתיו האמריקנים, שכבר הביעו נכונות לקיום אימונים משותפים לקראת תקיפה אפשרית של מתקני הגרעין, עלה כי למרות הלחץ הישראלי להחמרת הסנקציות על טהרן במקביל לשיחות הגרעין, בוושינגטון עדיין רואים את אפשרות התקיפה באיראן כמוצא אחרון למקרה שהמגעים הדיפלומטיים ייכשלו.
3 צפייה בגלריה
שר ההגנה האמריקני לשעבר פאנטה. "לפעול נגד מתקפות המל"טים"
שר ההגנה האמריקני לשעבר פאנטה. "לפעול נגד מתקפות המל"טים"
שר ההגנה האמריקני לשעבר פאנטה. "לפעול נגד מתקפות המל"טים"
(צילום: AP)
גורם אמריקני בכיר אמר בסוף השבוע שעבר לסוכנות הידיעות רויטרס כי באוקטובר האחרון הציגו ראשי הפנטגון ליועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן סקירה של כל האפשרויות הצבאיות הקיימות כדי להבטיח שאיראן לא תוכל לייצר נשק גרעיני. "אנחנו נמצאים במצב הזה בגלל שתוכנית הגרעין של איראן מתקדמת לנקודה לא הגיונית", אמר הגורם. עם זאת, הוא עדיין הביע תקווה שהמשא ומתן עם טהרן יצליח.
אתמול ביקשה איראן לעצור את שיחות הגרעין בווינה, כשברקע פסימיות במערב בנוגע לסיכויי המשא ומתן להסתיים בהצלחה. בטהרן לא הסבירו את בקשתם להפסקת השיחות. השליח האיראני לווינה, עלי בגארי קאני, קרא אתמול לעמיתיו לקבל את "העמדות ההגיוניות" של איראן. "אם יעשו זאת, הסבב הבא של השיחות יוכל להיות האחרון", הוא אמר.
גם בוושינגטון המשיכו לשדר אמש בהילות בכל הנוגע לזמן שאוזל להגעה להסכם, כשברקע האזהרות של ממשל ביידן על כך שאם השיחות ייכשלו – לארה"ב ישנן "אפשרויות אחרות". גורם בכיר בממשל ביידן אמר אמש לעיתונאים כי זמן הפריצה של איראן לפצצה עומד על חודשים, "מאוד קצר, ברמה בלתי מקובלת", כלשונו.