השיחות בין איראן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין הופסקו אתמול (יום ו') באופן זמני, כשברקע הפסימיות הרבה במערב בנוגע לסיכוייו של המשא ומתן להסתיים בהצלחה, לנוכח הדרישות הקשוחות שהציבה בו טהרן. ההפסקה הנוכחית בשיחות הגיעה לבקשת איראן, ומעצמות אירופה תיארו זאת כצעד "מאכזב" – בשעה שהשיחות צריכות להתנהל לדבריהן במהירות רבה יותר, וכשברקע החשש מהדהירה של איראן אל עבר יכולת לפתח נשק גרעיני.
6 צפייה בגלריה
ראש סבא"א רפאל גרוסי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א רפאל גרוסי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
נשיא איראן איברהים ראיסי וראש סבא"א רפאל גרוסי עם דגם של מצלמת מעקב במתקני הגרעין. דאגה במערב, וגם בסוכנות הגרעין
(צילום:EPA, AP)

זוהי ההפסקה השנייה בשיחות המתנהלות בווינה, בירת אוסטריה, מאז שהללו התחדשו לפני כשבועיים אחרי הפסקה ממושכת של חמישה חודשים – תקופה שבמהלכה כונן באיראן ממשל קיצוני יותר מקודמו, במובנים איראניים, בראשות הנשיא איברהים ראיסי. מאז הציב משטר האייתוללות דרישות נוקשות ביותר, והוא התנער מההסכמות שכבר הושגו בסבבים הקודמים של המו"מ.
ההתנהלות האיראנית בשיחות עוררה את חמתן של מעצמות המערב, ואלו הזהירו שוב ושוב כי לא נותר זמן רב להציל את ההסכם. גם כעת הן הביעו תרעומת מההפסקה הזמנית של השיחות וחזרת המשלחת האיראנית להתייעצויות בטהרן. "אין לנו חודשים, יש לנו רק שבועות להגיע להסכם", אמר אתמול השליח של האיחוד האירופי לשיחות, אנריקה מורה, במסיבת עיתונאים שבה הודיע על סיום הסבב השביעי של השיחות. הוא הביע תקווה שהסבב השמיני יתחדש עוד לפני סוף השנה, כלומר בתוך פחות משבועיים. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי המועד שנבחן לחידוש השיחות הוא 27 בדצמבר.
הסכם הגרעין, נזכיר, נחתם ב-2015 בהובלת נשיא ארה"ב ברק אובמה, ובמסגרתו התחייבה איראן לצמצם מאוד את פעילות הגרעין שלה ולפתוח אותה לפיקוח, כך שתתקשה יותר לנצלה לפיתוח נשק גרעיני. בתמורה הוסרו ממנה רוב הסנקציות שהוטלו עליה בשני העשורים האחרונים. ב-2018 פרשה ארה"ב מההסכם הזה בהוראת דונלד טראמפ, שכמו ישראל קבע כי זהו הסכם גרוע המאפשר לאיראן להמשיך בפעילות הטרור שלה תוך שהיא משקמת את כלכלתה. בתגובה החלה איראן להתיר בעצמה עוד ועוד מההתחייבויות שלה להסכם, וכעת היא מעשירה אורניום לשיעור גבוה ביותר, של כ-60%.
6 צפייה בגלריה
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
מפגש בין נציגי איראן לנציגי המעצמות על הסכם הגרעין ב וינה אוסטריה שיחות הגרעין
מפגש בין נציגי איראן המעצמות בווינה. "מתקרבים מהר מאוד לסוף הדרך"
(צילום:רויטרס)
6 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
הצנטריפוגות של איראן. זמן הפריצה לפצצה "קצר מאוד, יותר מדי"
(צילום: EPA)
בחודשים האחרונים ניסו המעצמות שנותרו בהסכם – רוסיה, סין, גרמניה, בריטניה וצרפת – להחזיר אליו את וושינגטון וטהרן, תוך שהן שואבות עידוד מכך שהממשל החדש בארה"ב, בראשות ג'ו ביידן, הביע נכונות להשיב את הסיכומים לתוקף. אלא שבסבבי השיחות שנערכו מאז האביב התגלו פערים גדולים בין הצדדים, ובמערב מביעים כאמור פסימיות רבה מסיכויי ההצלחה שלהן. בשיחות בווינה, יצוין, לא נפגשים אמריקנים ואיראנים פנים אל פנים, והמו"מ ביניהם הוא בלתי ישיר.
ההפסקה כעת בשיחות נעשתה לבקשת איראן, בעוד מעצמות המערב קיוו שהסבב הנוכחי יימשך עד יום שלישי. בטהרן לא הסבירו את בקשתם להפסקת השיחות. השליח האיראני לווינה, עלי בגארי קאני, קרא אתמול לעמיתיו לקבל את "העמדות ההגיוניות" של איראן. "אם יעשו זאת, הסבב הבא של השיחות יוכל להיות האחרון", הוא אמר.
בריטניה, גרמניה וצרפת, שלוש המעצמות האירופיות שחתומות על ההסכם, הביעו כאמור אכזבה מהפסקת השיחות כעת. "אנחנו מקווים שאיראן תחזור לשיחות במהירות ותתנהל באופן קונסטרוקטיבי על מנת שהשיחות יוכלו להתקדם בקצב מהיר יותר", מסרו שלוש המדינות בהודעה משותפת. גם הן הזהירו כי נותרו רק "שבועות" עד שלא יהיה עוד טעם בחזרה להסכם מ-2015: "אנחנו מתקדמים במהירות רבה לסוף הדרך של השיחות", מסרו.

גם בוושינגטון המשיכו לשדר אמש בהילות בכל הנוגע לזמן שאוזל להגעה להסכם, כשברקע האזהרות של ממשל ביידן על כך שאם השיחות ייכשלו – לארה"ב ישנן "אפשרויות אחרות", רמז כמובן לאפשרות של תקיפה נגד מתקני הגרעין באיראן. גורם בכיר בממשל ביידן אמר אמש לעיתונאים כי זמן הפריצה של איראן לפצצה הוא "קצר מאוד". כוונתו לזמן שיידרש לאיראן להשיג מספיק אורניום מועשר עבור נשק גרעיני אחד, אם תחליט לעשות זאת. עבור נשק גרעיני מבצעי, נזכיר, דרושות יכולות טכניות מורכבות נוספות, כמו פיתוח ראש קרב שמסוגל לעמוד בתנאים הקשים של החדירה לאטמוספירה.
לדברי הגורם האמריקני, ששמר על עילום שם, זמן הפריצה של איראן לפצצה אינו ברור לפי שעה, אך מדובר בחודשים. "זה מאוד קצר, קצר ברמה בלתי מקובלת", אמר. הוא הוסיף כי במסגרת הלחץ שארה"ב מפעילה, נציג של משרד האוצר האמריקני נשלח השבוע לאיחוד האמירויות – והזהיר שם חברות פרטיות מהפרת הסנקציות על איראן. "אם אתם מתחמקים מהסנקציות, ארה"ב תשים עליכם היטב את עיניה. יהיו לכך השלכות", אמר הגורם.
לצד הדרישות הנוקשות של איראן בשיחות, מכשול נוסף שמאיים לסבך אותן הוא ההגבלות שמטילה כעת איראן על פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כחלק מההפרות הנרחבות שלה לתנאי ההסכם. ביום רביעי האחרון נראה היה שהמכשול הזה הוסר לפחות בחלקו: אחרי חודשים ארוכים איראן הודיעה כי תאפשר לסבא"א להחליף את מצלמות המעקב שלה במפעל בעיר כראג', שבו מיוצרים רכיבים עבור צנטריפוגות להעשרת אורניום. אלא שכעת מתברר כי הסוגיה לא נפתרה במלואה, ושמתקן אחסון של אחת המצלמות משם "נעלם".
6 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
רפאל גרוסי ראש סבא"א הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מציג דגם של מצלמה שמותקנת ב מתקני גרעין של איראן
ראש סבא"א רפאל גרוסי מציג את דגם המצלמות שמותקנות במתקני הגרעין. "שאלנו איפה המכשיר, לא קיבלנו תשובה"
(צילום:EPA)
6 צפייה בגלריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מול מטה סבא"א סוכנות הגרעין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב ווינה אוסטריה
דגל איראן מתנוסס מול מטה סבא"א בווינה. מכשול נוסף בדרך להסכם
(צילום:AP)
המפעל בכראג', נזכיר, הותקף ביוני האחרון בפעולת חבלה שאיראן מייחסת לישראל, ובאותה מתקפה ניזוקה אחת מארבע המצלמות של סבא"א במפעל. איראן הסירה לאחר מכן את שלוש המצלמות האחרות שהותקנו בו, והיא סירבה במשך חודשים ארוכים לאפשר את החלפתן. ראש סבא"א, רפאל גרוסי, הזהיר בשבועות האחרונים כי היעלמות המידע מהמצלמות שנפגעו או הוסרו יוצרת עבור סבא"א סוג של "חור שחור" – ושהיא אינה מסוגלת לדעת מה קרה במהלכו במפעל. בזמן הזה אפשר היה להעביר כמות משמעותית של חומר או של ציוד לצורך שימוש בו לפיתוח נשק גרעיני.
ביום רביעי, כאמור, הסכימה איראן להחליף את המצלמות, אולם אותו הסכם לא עסק בסוגיית התיעוד שהיה במצלמה שניזוקה בפעולת החבלה ביוני. ברויטרס מציינים כי אחרי אותה פעולה והסרת שלוש המצלמות האחרות, איראן הציגה אותן בפני פקחי הגרעין, אך לא את מכשיר האחסון שבו הסרטונים ממצלמת המעקב הרביעית שניזוקה.
סבא"א וגורמים במערב דרשו מאיראן הסברים על היעלמות מכשיר האחסון, אך טרם קיבלו ממנה תשובה. "יש לנו ספקות בנוגע לזה, וזו הסיבה שאנחנו שואלים, 'איפה זה?'", אמר אתמול במסיבת עיתונאים ראש סבא"א גרוסי, בתשובה לשאלה אם אכן ניתן להאמין שאותו מכשיר אחסון פשוט נעלם. "אני מקווה שהם הולכים לחזור עם תשובה, בגלל שזה מאוד מוזר שזה נעלם", הוסיף.
6 צפייה בגלריה
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי תקיפת הרחפן
המתקן הגרעיני בכראג' אחרי פעולת החבלה ביוני. חזר לפעול מאז
(צילום: Intel Lab)
יש לציין כי במסגרת הסכם נוסף שהושג בין איראן לסבא"א בפברואר האחרון, גם אם סוכנות הגרעין תקבל לידיה את מכשיר האחסון הזה – היא עדיין לא תוכל לקבל גישה לסרטונים שבו. במסגרת ההסכם מפברואר הסרטונים יישמרו בידי איראן עד להשגת הסכם מול המעצמות, כזה שיסיר מעליה את הסנקציות האמריקניות. במסיבת העיתונאים אתמול ציין גרוסי כי אנשיו לא יכולים לוודא אם מפעל הצנטריפוגות בכראג' חידש את פעילותו מאז פעולת החבלה ביוני, כפי שכבר דווח בעיתון "וול סטריט ג'ורנל", אך אמר כי "הגיוני להסיק" שצנטריפוגות מתקדמות שהותקנו לאחרונה במתקן התת-קרקעי בפורדו הגיעו משם.
פורסם לראשונה: 22:22, 17.12.21