6 צפייה בגלריה
ליבנת גרין
ליבנת גרין
ליבנת גרין והאוהל שהציבה מול משרד הרווחה
(מתוך רשת 13, מתוך פייסבוק )
ליבנת גרין היא הצעירה היהודייה שנורתה אתמול (שלישי) למוות במעבר מצודת יהודה שבדרום הר חברון, אחרי שלפי החשד, במטרה להתאבד, היא שלפה נשק מאולתר לעבר מאבטחי רשות המעברים במשרד הביטחון וצעקה "אללה אכבר".
סיפורה האישי המורכב של גרין התפרסם בתקשורת לפני כשלוש שנים אחרי שפרסמה פוסט בקבוצת הפייסבוק "חיילים מצייצים", שבו סיפרה שגורשה ממקום מגוריה כשנה וחצי לאחר ששוחררה משירות סדיר כלוחמת מג"ב. "מגיל קטן אני מוכרת לרווחה בבאר שבע", כתבה. "הייתי בפנימיות עד גיל 18. אני פונה אליכם כי לפני שבוע העיפו אותי מהמקום שגרתי בו ששייך לרווחה בעיר בלי שנתנו לי זמן להתארגן ולמצוא מקום לגור בו, בגלל שחליתי בקורונה".
6 צפייה בגלריה
הצעירה לפני שיצאה לכיוון מעבר יתיר
הצעירה לפני שיצאה לכיוון מעבר יתיר
גרין לפני שיצאה למחסום, וההתכתבות בוואטסאפ
6 צפייה בגלריה
ההתכתבות בין ליבנת לחברה טרם המקרה
ההתכתבות בין ליבנת לחברה טרם המקרה
הסטורי שהעלתה, וההתכתבות
גרין עברה במחאה לישון באוהל מול משרד הרווחה בירושלים. הח"כ דאז אלכס קושניר לקח אותה ללשכתו וביקש לדאוג לה, ותוך זמן קצר יצר איתה קשר נפתלי בנט, אז ח"כ באופוזיציה ושר הביטחון לשעבר, שהזמין אותה להתארח בביתו. הבוקר סיפר קושנר: "לקחנו אותה אליי ללשכה וניסינו לסייע לה באמצעות עמותת 'אחיי'. ארגנו לה מקום לישון אבל בדרך בנט התקשר אליה. היא שהתה בבית משפחת בנט כמה ימים ומאז לא היינו איתה בקשר. צר לי שהיא לא זכתה לקבל טיפול מקצועי".
ראש הממשלה לשעבר בנט ספד לה הבוקר ואמר כי "אתמול בערב נשבר לנו הלב כשהתבשרנו גילת, אני והילדים שלוחמת מג"ב לשעבר ליבנת גרין מצאה את מותה הטרגי. זכינו להכיר את ליבנת לזמן קצר. היא נכנסה לנו ללב. לפני מספר שנים, לאחר שנודע לנו שליבנת, נאלצת לישון בליל חורף גשום באוהל, הזמנו אותה לביתנו משך מספר ימים, עד למציאת מקום מגורים. אירחנו אותה בחום בביתנו, והיא ישנה בחדרה של מיכל בתנו ושמענו את סיפורה המורכב. איזו ילדה חכמה. איזה סיפור חיים קשה ונוגע ללב".
לדבריו, עזבה את ביתו רק אחרי שנמצא לה פתרון מגורים. "פעלנו לסייע לליבנת, גם למצוא מקום עבודה באזור באר שבע, וניסינו לסייע בעוד דרכים, כדי שהיא תעלה על המסלול. מותה מכאיב מאוד. נשמתה כנראה לא מצאה מנוח. על כולנו להיות מודעים לקשיים של מתמודדי נפש ולסייע להם ככל שאפשר. אני מבקש לאחר מותה להזכיר דווקא את שירותה הצבאי ואת הצל"ש שקיבלה על תפקידה באירוע ירי. יהי זכרך ברוך, ליבנת היקרה. אני ומשפחתי נזכור אותך תמיד".
6 צפייה בגלריה
סלפי שליבנת ז״ל צילמה כשהתארחה אצל משפחת בנט
סלפי שליבנת ז״ל צילמה כשהתארחה אצל משפחת בנט
סלפי שליבנת צילמה כשהתארחה אצל משפחת בנט
(צילום: מתוך הטלגרם של נפתלי בנט)
באותה תקופה שהתארחה אצל בנט, גרין סיפרה על השהות בבית משפחתו: "הוא העיר אותי והכין לי חביתה. היה לו חשוב שלא אהיה ברחוב כי היו ימים קרים וגשם. בהתחלה הייתי נבוכה, אבל בהמשך נתנו לי להרגיש שאין לי במה להתבייש". לאחר מכן היא עברה לדירה של חיילים בודדים בחדרה וניסתה למצוא מקום לגור בו בבאר שבע.
גורם שניסה לסייע לה באותה תקופה אומר: "היא הייתה אצלנו מעט מאוד זמן ו'נחטפה' על ידי גורמים אחרים שרצו אותה בשביל התקשורת. לנוער בסיכון אין שום המשכיות. יותר מ-90% עם רקע כזה לא מתגייסים בכלל. המעט שכן הם חיילים בודדים ומה שקורה להם אחרי השחרור הוא קטסטרופה. איש לא מחכה להם. בשביל הרייטינג ומחיאות הכפיים מנצלים את החבר'ה האלה".
6 צפייה בגלריה
ליבנת גרין
ליבנת גרין
ליבנת גרין. "איש לא מחכה לחיילים בודדים"
(מתוך רשת 13)
6 צפייה בגלריה
תקווה סבאן ז"ל
תקווה סבאן ז"ל
החברה תקווה סבאן ז"ל, שהתאבדה בשנה שעברה
(מתוך פייסבוק )
גרין נולדה בבאר שבע בשם ספיר כהן אך במהלך חייה החליטה לשנותו. היא שירתה במג"ב במשך שנתיים ושמונה חודשים והוכרה כחיילת בודדה. בעברה אושפזה במרכז לבריאות נפש וניסתה להתאבד כמה פעמים. בראיון היא סיפרה כי היא סובלת מפוסט טראומה בעקבות שירותה הצבאי ומתקשה להחזיק בעבודה מסודרת. "יש לי התקפי חרדה שעד שאת לא פוגעת בעצמך את לא נרגעת", אמרה. "זה כאב פיזי, לפעמים חזק ולפעמים חלש. זה עוצר את הכאב הנפשי ואפשר להתרכז בו".
אתמול, כחצי שעה לפני האירוע במעבר מצודת יהודה, ב-18:56, התקשר ידיד שלה למשטרה וסיפר בעקבות התכתבות איתה שהיא עלולה להתחזות למפגעת כדי להתאבד. היא גם העלתה תמונה ברכבת, עם אימוג'י של אישה עוטה רעלה - וכתבה "כמה הקלה ושלווה. דווקא מפתיע". לפי המשטרה לא הייתה אינדיקציה לגבי המיקום שבו היא צפויה לעשות זאת. במשטרה ניסו לאכן את הטלפון הנייד שלה כדי להתחקות אחר המיקום שלה, ניסו לתפוס אותה בטלפון הנייד ואפילו הצליחו לדבר איתה, אך היא לא שיתפה פעולה, לא סיפרה היכן היא נמצאת ובדרך לאן, והמשטרה לא הספיקה להגיע אליה.
לפי גורם במשטרה, בזמן שבוצע איכון לנייד שלה - התקבל דיווח על הפיגוע. חקירת הירי נמצאת באחריות משטרת מחוז ש"י. אותו גורם ציין כי במחוז החלו לדווח למחסומים בגזרה שלהם, אך היא עברה למחוז ש"י. היא נורתה ב-19:35, וגם בצבא חוקרים את נסיבות הירי. מהחקירה עולה כי זמן קצר לפני שהיא נורתה, גם עובדת סוציאלית דיברה איתה. 
גרין הייתה חברה טובה של תקווה סבאן, שהתאבדה לפני כשנה באירוע שגם הוא זכה לסיקור תקשורתי על רקע תגובה שקיבלה משוטר במוקד 100, לשם התקשרה במצוקתה. גרין הייתה באותם רגעים עם סבאן בדירה, עד שקיבלה ממנה שיחת וידיאו בווטסאפ, שבה אמרה לה: "בואי לסלון, הזרקתי". גרין מצאה את סבאן מטושטשת והזעיקה את שירותי ההצלה. "תקווה מתה לי בידיים", סיפרה גרין מאוחר יותר. "היא לא רצתה למות. היא פשוט לא רצתה להמשיך לחיות ככה. היא רצתה שיראו שהיא סובלת ושיעזרו לה".
ממשטרת ישראל נמסר: "מיד עם קבלת הדיווח, בוצעו סדרה של פעולות מהירות בניסיון לאתר את הבחורה לרבות איכון המיקום ודיווח לשוטרי השטח בדבר האירוע. למרות מגוון הפעולות שבוצעו ע"י המשטרה, לצערנו סופו הטרגי של האירוע התרחש".
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "העירייה מביעה צער עמוק על מותה של לבנת גרין ז"ל. לבנת טופלה על ידי שירותי הרווחה מגיל צעיר. עובדים סוציאליים ליוו אותה במגוון מסגרות והיו קשובים לצרכיה ולבקשותיה. לאורך השנים, הוכרה בבריאות הנפש וטופלה על ידם באמצעות סל שיקום. לאגף הרווחה בעירייה ידוע כי העו"ס במשרד הבריאות טיפלה בה באופן אינטנסיבי ומשמעותי מאוד. בתקופה האחרונה לבנת טופלה בצוות תנופה, כשעיקר הקשר בינה לבין הרווחה היה באמצעות צוות סל שיקום שליוה אותה באופן יומיומי. בנוסף, קיבלה סיוע מהמיזם לביטחון תזונתי. מטעמי סודיות ואתיקה מקצועית לא ניתן להרחיב בנושא". 
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר, או כאן.