1 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 כתבת בוחרים יהודים הקול היהודי כיפה אובמה ביידן 2008
ארה"ב בוחרת 2020 כתבת בוחרים יהודים הקול היהודי כיפה אובמה ביידן 2008
ארכיון
(צילום: AP)
דן כהן מניו ג'רזי מתעורר מדי בוקר ועובר על כותרות אתרי החדשות המדווחים על הממשלה הישראלית החדשה הקורמת עור וגידים. כדי להשלים את התמונה הוא קורא מאמרים ופרשנויות של העיתונות הליברלית בארה"ב, ובראשה של "הניו יורק טיימס". בכל בוקר כזה הוא מנענע את ראשו, מצקצק לעצמו ותוהה אם אכן הגיע הרגע שבו הוא ומדינת ישראל צריכים להיפרד.
גם בצד שלו, בארה"ב, הרוחות לא שקטות. לאחרונה חתמו 300 רבנים אמריקנים על מכתב שבו הצהירו שיחרימו את נציגי מפלגת "הציונות הדתית" ולא יתנו להם לדבר בבתי הכנסת שלהם. כל הכיוונים מצביעים על פרידה: היחס הישראלי לזרמים הליברליים, סוגיות הגיור הרפורמי, ההתנהגות האלימה של קיצונים חרדים בכותל כלפי תפילות נשים במתחם, וכמובן המדיניות הישראלית בשטחים וההתנגשות שלה עם הרצון של חלק גדול מהציבור היהודי-הליברלי בארה"ב, ששואף לראות את הסכסוך נפתר בדרכי שלום ובמסגרת חזון שתי המדינות.
האם לנוכח חילוקי דעות כה רבים, ותפיסות עולם כה שונות, יש בכלל סיכוי לשני החלקים הגדולים של העם היהודי להישאר מאוחדים, או לפחות בקשר טוב? התשובה היא כן. הסוגיות הללו הן כבדות משקל ולא ניתנות לפתרון מידי, אבל מי בסוף מרכיב את הציבור היהודי בישראל ובארה"ב? אנשים בעלי קשר עמוק ושורשי.
אני לא מזלזל בעובדה שהחלטות של ממשלות ישראל משפיעות ולעיתים אף פוגעות בציבור היהודי בארה"ב. באותה מידה אני לא מזלזל בכך שגם מעשים של ההנהגה האמריקנית ושל נשיא בארה"ב פוגעים לעיתים בציבור בישראל ולבטח משפיעים עליו. אבל אני כופר בהנחה שממשלה כזאת או אחרת – יותר שמאלנית או יותר ימנית – תשבור את הקשר העמוק בין יהודי העולם.
יניב פוהורילסיניב פוהורילס
מאחורי כל הממשלות, הממשלים, המדינות והנשיאים עומדים בני אדם. הבחור הזה מהרצליה, האישה הזאת ממיאמי, המשפחה הזאת מנתניה ואנשי בית הכנסת הזה בניו יורק. יהודי התפוצות היקרים, אל תסתכלו רק על הכותרות בתקשורת. דברו איתנו, תפגשו אותנו, בואו לבקר אותנו. תנו לנו לבקר אתכם וללמוד להכיר אתכם טוב יותר. אני בטוח שתגלו שמאחורי כל הרעש, יש בישראל הרבה אנשים טובים שאוהבים אתכם ורוצים להישאר - יחד איתכם - חלק מעם יהודי מאוחד.
העם היהודי עמד בפני אתגרים רבים משך אלפי שנים. בחלק מהזמן המטרה הייתה רק לשרוד, בחלקים אחרים לפרוח בגלות ובעידן המודרני גם לבנות את ישראל. האתגר כרגע הוא לשמור על אחדות גם כאשר ההנהגות לא עושות את זה. קחו את זה כמשימה, כל אחד לפי חלקו, ואל תתנו לרוחות מלמעלה לשנות זאת. כמו שעמדנו באתגרים בעבר, נעמוד גם בזה.
  • יניב פוהורילס הוא עורך עמוד הבית של ynet
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il