חוק בן גביר "המרוכך" נכנס לספר החוקים: לאחר שבמליאת הכנסת דנו לאורך הלילה והבוקר בחוק, היום (רביעי) לפני הצהריים מאות ההסתייגויות נדחו והצעת החוק של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אושרה סופית במליאה בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 61 מול 55.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
החוק "המרוכך" אושר. בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
"עשינו היסטוריה", אמר בן גביר לאחר אישור החוק והודה לחבריו בקואליציה המיועדת. חברי הכנסת שבקרוב יהיו באופוזיציה צעקו "בושה". בכך למעשה הסתיים בליץ החקיקה, שבמסגרתו גם אושר חוק דרעי-סמוטריץ' והחוק שמקשה על התפלגות מסיעה. כל אלו אושרו עוד לפני הקמת הממשלה. הוא הוסיף: "שרים, חברי הכנסת, עשינו היסטוריה למען מדינת ישראל, למען מדינה חזקה, למען ביטחון ברחובות".
יו"ר הוועדה המיוחדת שדנה בחוק בן גביר, ח"כ אופיר כץ מהליכוד, הציג אתמול את הצעת החוק במליאה, אחרי השינויים שעברה בוועדה והפיצול בסעיפים הבעייתיים. "חשוב לי לומר בהקשר החקירות - השר לא יוכל להגיד איזו עבירה לחקור ואיזו לא, הוא לא יוכל להחליט את מי לחקור ואת מי לא. השר לא יוכל להתערב בפרטי חקירה מסוימת. לא תהיה אכיפה סלקטיבית ולא יהיו שיקולים זרים בחקירות המשטרה", אמר כץ.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השר לביטחון הפנים היוצא, בר-לב
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ח"כ אופיר כץ
ח"כ אופיר כץ
"כולנו תמימי דעים שיש לשמור על עצמאות המשטרה בתחום החקירות"
(צילום: שלו שלום)
הוא הוסיף כי "כל סוג אחר של התערבות בעבודת החקירה של המשטרה הם עניינים שגם השר המיועד וכל חברי הוועדה מתנגדים לו, וכולנו תמימי דעים שיש לשמור על עצמאות המשטרה בתחום החקירות. כל שהצעת החוק מבקשת להסביר הוא מתן אפשרות לשר לקבוע מדיניות כללית".
מנגד, חבר הכנסת גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי אמר אתמול כי "הכלל במנהיגות הוא לנסות להשאיר את המורכבות אצלך, וליצור בהירות אצל הכפוף ולעזור לו להצליח במשימה שלו. זה לא קורה בהצעת החוק הזו, אלא ההפך. הדברים שאמרנו בוועדה נשמעו, אבל לצערי לא הייתה הקשבה, כי אם הייתה כזו היו מוציאים בשבועיים האלה חוק טוב יותר. אחרי 51 שנים, אם רוצים לשנות פקודת משטרה, זה לא נועד לחזק את השר אלא את המשטרה. אני רואה את הביטחון, המשילות והלחימה בפשיעה כמשימה עליונה במדינת ישראל ואני מקווה שהשר יקבל את כל התנאים כדי למלא את המשימה הזו".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו, דרעי וקיש
(צילום: עמית שאבי)
כזכור, מוקדם יותר השבוע הצביעה הוועדה המסדרת על סעיף 98 והוחלט להגביל את זמן הדיון על חוק בן גביר ל-16 שעות, כך שמפתיחת הדיון חברי הכנסת מהאופוזיציה המיועדת היו יכולים לנאום ולמשוך זמן לכל היותר עד 09:00 בבוקר. לאחר מכן נערך סיכום, וב-10:00 ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית. כל זאת כדי שהממשלה המיועדת תסיים את החקיקה שהציבה לעצמה טרם הקמת הממשלה ביום חמישי ב-11:00.
כמו כן, אישרה מליאת הכנסת לפני כמה ימים את פיצול חוק בן גביר, כך שהסעיפים הבעייתיים בהצעה ידונו רק אחרי הקמת הממשלה. יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, אמנם הבטיח לאורך הדיונים בוועדה המיוחדת שבה הוכנה הצעת החוק כי לא יתפשר מעבר לכמה שינויים מזעריים, אבל ביום חמישי האחרון הודיע כי מחשש שהחוק ייפסל בבג"ץ, בגלל המהירות שבה קודם, החוק יפוצל. ההצבעה על הסעיפים שעוררו יותר מכל מחלוקת - זה שיקבע את הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר וסעיף נוסף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים - תידחה, והדיון בהם יימשך רק לאחר השבעת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אופיר כץ ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הסעיפים בהצעת החוק שהובאו במליאה לאישור סופי עיגנו את סמכותו של השר לביטחון הפנים (שם המשרד צפוי בהמשך, לפי ההסכם עם בן גביר, להשתנות לשר לביטחון לאומי) להתוות את מדיניות המשטרה, בתחומים כגון סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות כלליות, הוראות המשטרה לפי הפקודה ומימוש סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה. השר, כך לפי נוסח החוק, יקיים פיקוח ובקרה על פעילות המשטרה ועל רמת מוכנותה. בתחום החקירות השר יהיה רשאי להתוות מדיניות כללית, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות, ולאחר ששמע את עמדת היועץ המשפטי לממשלה והתייעץ עם המפכ"ל.
החוק שאושר קובע כי מדיניות השר לא תגרע מחובתה של המשטרה לפי כל דין לעניין פתיחתם, ניהולם או סגירתם של חקירה או תיק. המפכ"ל יפקח על המשטרה, על סדרי ניהולה ועל הפעלתה, ויהיה אחראי להשגחה על כל ההוצאות הכרוכות בה, בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר. בחוק מצוין כי פקודות המשטרה יפורסמו, אלא אם כן המפכ"ל, באישור היועמ"ש, סבר כי אין לפרסם פקודה מסוימת. מדיניות השר תפורסם באתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים ועל השר יהיה לדווח על מדיניותו בפני ועדת הפנים והגנת סביבה של הכנסת.
שעות לפני שנפתח הדיון בחוק בן גביר, אושר בקריאה שנייה ושלישית "חוק דרעי-סמוטריץ'". כמו הדיון על העברת הסמכויות לבן גביר, גם הדיון הזה נמשך לאורך הלילה וההצבעה עליו התקיימה רק בשעות הבוקר.
פורסם לראשונה: 17:15, 27.12.22