הכו, דחפו, משכו בחוזקה בידיים וברגליים וכיסו פנים מבלי להשאיר פתח לאוויר: פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (שני) לבית משפט המחוזי בנצרת כתב אישום נגד חמש מטפלות ממעון ויצו ורדים בקריית שמונה בגין מעורבות בתקיפה והתעללות בפעוטות. "תתביישו מפלצות, אתן תשלמו על מה שעשיתן", קראו כמה מהורי הקורבנות לעבר הנאשמות. אחת האימהות צעקה לאחת הנאשמות: "את תשלמי על זה שהילד שלי לא מדבר".
כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד לונה מטר מפרקליטות מחוז צפון, מייחס למטפלות, כל אחת לפי חלקה, את העבירות החמורות. חמש הנאשמות הן אילנית ואקנין (49), מיכל שוקרון (52), רחל בן שמעון (48), אריאנה כברי (46) ודינה ממן (48). בני משפחות הנאשמות קראו לעברן קריאות עידוד: "תהיו חזקות".
2 צפייה בגלריה
משפחות הילדים והמטפלות החשודות בהתעללות במעון ויצ''ו בקרית שמונה בהארכת מעצרן
משפחות הילדים והמטפלות החשודות בהתעללות במעון ויצ''ו בקרית שמונה בהארכת מעצרן
הנאשמות בבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
בפרקליטות ציינו בכתב האישום שהוגש אחרי חקירה שארכה כשלושה שבועות במשטרת קריית שמונה: "הנאשמות עבדו כמטפלות בכיתת הפעוטות במעון ויצו ורדים וטיפלו ב-27 פעוטות בגיל שנה עד שנתיים. במסגרת עבודתן כמטפלות בפעוטות, נהגו הנאשמות להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש כלפיהם באלימות פיזית ונפשית ולנקוט צעדי משמעת נוקשים כלפי הפעוטות, הבאים לידי ביטוי, בין היתר, בהכאתם, דחיפתם, משיכתם בחוזקה מידיהם ורגליהם, הטחתם במיטה וכיסוי פניהם וראשם בשמיכה עבה לראשו מבלי להשאיר להם פתח לאוויר".
לנאשמת המרכזית ואקנין מיוחסים שלושה סעיפי אישום של התעללות בקטין על ידי אחראי, 16 סעיפים של תקיפת קטין או חסר ישע וסעיף אישום אחד של תקיפה בנסיבות מחמירות. לשאר המטפלות מיוחסים בין מקרה אחד לתשעה מקרים של תקיפת קטין או חסר ישע. לבן שמעון, שהייתה אחראית על הכיתה, מיוחסת עבירה של חובת דיווח.

2 צפייה בגלריה
פרקליטי המטפלות הנאשמות
פרקליטי המטפלות הנאשמות
משפחות הפעוטות בבית המשפט
(צילום: אלעד גרשגורן)
בבקשת הפרקליטות לעצור את הנאשמות עד תום ההליכים, צוין כי "המסוכנות של המשיבות מתחזקת לאור ריבוי העבירות והמעשים, שבוצעו במועדים שונים ולאורך תקופה ארוכה כלפי פעוטות חסרי ישע וחסרי אונים אשר חסו תחת אחריותם, נתונים לחסדיהן ותלויים בהן באופן מוחלט. העבירות בוצעו תוך גרימת סבל רב ופגיעות גופניות ונפשיות לפעוטות. מעשיהן של המשיבות מעידים על קשיות לב, קהות חושים, זלזול מוחלט בחיי אדם ובבריאות הגופנית והנפשית של הפעוטות".
קארין לגטיויעו"ד קארין לגטיוי שמייצגת את ההוריםצילום: אלעד גרשגורן
לונה מטרהתובעת עו"ד לונה מטרצילום: אלעד גרשגורן
הורי הפעוטות קיימו הפגנה לפני הדיון מחוץ לבית המשפט. רוב ההורים סיפרו כי הפסיקו לעבוד אחרי שהמעון נסגר. אחת האימהות סיפרה כי אף על פי שאין תיעוד על אלימות כפי בנה, בן שנה ושבעה חודשים, הוא היה מתעורר בלילה בבכי וקורא לה ולבעלה.
"אנחנו לא ישנים כבר שלושה שבועות ואין לנו חיים", אמרה האם בבכי. "התחושה הקשה ביותר היא של בגידה. גם הילדה הבכורה שלי הייתה בגן הזה, ואני שוכבת ערה בלילה ותוהה מה היא עברה כל יום, בין שמונה לארבע, במקום שאמור היה להיות הכי בטוח עבורה".
בתום דיון ממושך בבית המשפט, הוחלט על קיום דיון נוסף בבקשת הפרקליטות להאריך את מעצרן של המטפלות. הדיון ייערך ביום רביעי, ועד אז יישארו ארבע מהן במעצר. החמישית, שלה מיוחס מקרה אחד, שוחררה בתנאים מגבילים.
כמה מעורכי הדין של הנאשמות סירבו להתייחס היום לגרסה שלהן. עו"ד דוד שפיגל, שמייצג את הנאשמת המרכזית, אילנית ואקנין, אמר כי ימסור את תגובתו "לאחר קבלה, בדיקה ולמידה של כל חומרי החקירה".
עו"ד יהורם מלכה מייצג את רחל בן שמעון, שמואשמת מלבד התקיפה, גם בעבירה על חובת דיווח כמי שהייתה ממונה על כיתת הפעוטים. לדבריו, "מקריאת כתב האישום עולה כי ישנן עבירות אלימות מינוריות לכאורה, וחלק מהעבירות הן הפעלת כוח סביר או אי דיווח. המשכיות המעצר כבר מעל שבועיים לא עולה באופן מידתי לחומרת העבירות, כאשר ישנה חלופת מעצר הרמטית שיכולה לתת מענה לעניין התיק ולאינטרס הציבורי".
עו"ד נטע לב מייצגת מטעם הסנגוריה הציבורית את המטפלת ששוחררה למעצר בית עד 17 במאי. "טרם קיבלנו את חומרי החקירה, אבל בית המשפט נעתר לבקשתנו לצפות כבר היום באירוע היחיד שמיוחס לסייעת, ולאחר שצפה התרשם כי מדובר באירוע ברף הנמוך והורה על שחרורה של הסייעת בתנאים מגבילים".