שרשרת של שליחים צפויה לבקר במהלך השבוע הקרוב בישראל ובלבנון, במטרה למנוע את ההסלמה בגבול הצפון. עמוס הוכשטיין, שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, כבר הביע אופטימיות זהירה לגבי העובדה שניתן לנצל את המעבר לשלב השלישי בלחימה בעזה כדי לייצר הסדר מול חיזבאללה. בנוסף יגיעו גם שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקורנו, וכן שר ההגנה האמריקני, אנתוני בלינקן. שילוב הכוחות האמריקני-צרפתי הזה, נועד להוריד את חיזבאללה מהעץ.

2 צפייה בגלריה
לבנון השליח עמוס הוכשטיין ו שגרירת ארה"ב ב לבנון ביקור פתע פגישה עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי
לבנון השליח עמוס הוכשטיין ו שגרירת ארה"ב ב לבנון ביקור פתע פגישה עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי
אופטימי לגבי הסדר. השליח המיוחד עמוס הוכשטיין
(צילום: AFP)
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
כפי שפרסם נדב איל ב-ynet, ארצות הברית מנסה לגבש הסדר שירחיק את חיזבאללה מהגבול עם ישראל, ובתמורה לכך יתנהל משא ומתן על הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון. גורם ביטחוני בכיר התייחס למאמצים ואמר: "ישראל נותנת את ידה להסדר מדיני ואומרת שהיא לא משחקת משחקים. אבל ההסדר הזה צריך לכלול הסגת כוחות חיזבאללה מהגבול לקו שממנו אי אפשר לפשוט בהתרעה של חצי שעה אל עבר יישובי הצפון, ואי אפשר לבצע ירי נ"ט בכינון ישיר. ישראל נותנת את ידה למהלך מדיני, אבל אם זה לא יקרה - ישראל לא תסבול את העובדה שבמהלך שלב ג' בעזה, שייארך חצי שנה, חיזבאללה ימשיך לירות כדי לסייע לחמאס. ישראל לא תוכל לסבול עוד חצי שנה של הרחקת תושבים מבתיהם".
בסך הכול בין ישראל ולבנון יש 13 נקודות מחלוקת על הגבול, רובן פתירות. הנקודות העיקריות שמצויות במחלוקת בלתי פתירה מבחינת ישראל הן הר דב, חוות שבעא וכפר רג'ר - שללבנון אין תביעת בעלות על הקרקעות שלו. ישראל מצידה כבר הסכימה בעבר להיכנס למשא ומתן על הגבול היבשתי, אך זה לא קרה בגלל פרובוקציות של חיזבאללה והקמת האוהלים על הקו הכחול – שהושמדו ביום הראשון של מלחמת חרבות ברזל. בישראל מעריכים כי ללא מהלך צבאי, לא יהיה אפשר להשיג יישום מלא של החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, שמשמעותה הרחקה של חיזבאללה אל טווח 15-8 ק"מ מהגבול.
2 צפייה בגלריה
הלחימה בגבול לבנון
הלחימה בגבול לבנון
הלחימה בגבול לבנון
(צילום: jalaa marey / AFP)
בישראל משערים שחיזבאללה מבין שהרחקתו מהגבול היא תנאי ממשי להחזרת התושבים הישראלים ליישובי הצפון. השאלה היא אם העובדה שהנוכחות המסיבית של צה"ל על הגבול מטרפדת כל ניסיון למתקפות פתע דוגמת זו של 7 באוקטובר, תוביל לדחיקת חיזבאללה לעבר הסדר. מבחינת ישראל, אם חיזבאללה יתעקש להישאר על הגבול - עלולה לפרוץ מלחמה. בישראל לא יסכימו להישאר עם 100 אלף תושבים עקורים לאורך זמן.
הערוץ האמריקני הוא כעת המרכזי והפעיל ביותר מול לבנון וחיזבאללה, אולם במקביל גם בצרפת ממשיכים לפעול בנושא. הנשיא מקרון כבר שלח מספר שליחים ללבנון, שייעצו לחיזבאללה להימנע מהתחממות הגזרה ולפעול למימוש החלטה 1701. בישראל ממתינים לשמוע מה מציע הוכשטיין, ומאיפה הוא שואב אופטימיות בדבר הגעה להסדר כלשהו עם חיזבאללה. ההערכה הישראלית הרבה פחות אופטימית, ולפיה חיזבאללה ימשיך בסולידריות עם חמאס לכל אורך המערכה - גם אם תימשך שנה שלמה.