שר הביטחון יואב גלנט שוחח אתמול בלילה (בין חמישי לשישי) עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין, ולפי ההודעה האמריקנית, השניים שוחחו "על המערכה הצבאית של ישראל בעזה ועל ההכנות לשלב הייצוב שיבוא בעקבות פעולות הלחימה העצימות". בהודעה הלקונית הזו מסתתר הפער המרכזי בין ישראל לארצות הברית - מתי עוברים לשלב הייצוב?
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ואוסטין, בשבוע שעבר. השיחה בין השניים לא הייתה קשה
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
מבחינה צבאית, שני הצדדים מבינים שהמעבר מהשלב העצים אמור לקחת זמן, מאחר שצריך כמה ימים לפחות רק כדי להוציא שתי אוגדות בצורה מאובטחת ולהתייצב על הקווים שצה"ל. כיום, סדר האוגדות בעזה כולל קרוב לחמש אוגדות. הפער מתחיל כאמור בשאלת התזמון - ארה"ב הייתה רוצה לראות את סיום המעבר לשלב הבא, ואילו ישראל הייתה רוצה רק להתחיל אותו באותו זמן.
הכותרת
השלב הבא במלחמה נגד חמאס | נדב איל
32:21
למרות המחלוקות, השיחה בין אוסטין לגלנט לא היתה קשה. שר ההגנה האמריקני חזר על נחישותה של ארה"ב להבטיח שחמאס לא יוכל לאיים עוד על ביטחון ישראל והדגיש את חשיבות ההגנה על אזרחי עזה והאצת הסיוע ההומניטרי. השניים גם דנו באיומים על הביטחון האזורי, לרבות פעילות מערערת היציבות של חיזבאללה בדרום לבנון, התקפות מיליציות הקשורות לאיראן נגד כוחות ארה"ב בעיראק ובסוריה, והתקפות החות'ים נגד המסחר הבינלאומי בים האדום.
השבוע, הקבינט המדיני-ביטחוני הסמיך למעשה את קבינט ניהול המלחמה להחליט על השלביות של המלחמה, והאם ומתי לעבור משלב ב' לשלב ג' - שהוא למעשה מעבר מפעולה עצימה לפעולה כירורגית יותר.
3 צפייה בגלריה
לוחמי צוות הקרב החטיבתי של כפיר בחאן יונס
לוחמי צוות הקרב החטיבתי של כפיר בחאן יונס
לוחמי צוות הקרב החטיבתי של כפיר בחאן יונס. גם בשלב ג' תימשך שם הפעילות האינטנסיבית
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
דיון קבינט המלחמה בקריה
קבינט ניהול המלחמה. הוסמך להחליט על השלביות של המלחמה
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
בשלב ג' של המלחמה צה"ל ייסוג מאזורים התקפיים מסוימים, כשבמקביל יימשכו הפשיטות הקרקעיות על יעדי טרור בתוך הרצועה, כמו גם תקיפות אוויריות. באופן יותר ספציפי, צה"ל צפוי לעבור לשלב ג' של המלחמה בצפון רצועת עזה, בזמן שבחאן יונס תימשך הפעילות ההתקפית האינטנסיבית עד להשגת כל המטרות.
בשלב ג' אמורה כבר להיות רצועת ביטחון או אזור חיץ שנבנה לאורך הגבול בין ישראל לעזה באורך של יותר מקילומטר. בנוסף, צה"ל יוודא שאף אדם לא יוכל להיכנס לשטח המפורז בכל מיני אמצעים.
צה"ל צפוי בשלב ג' למנוע חזרה בלתי מפוקחת של האוכלוסייה לצפון רצועת עזה. עם זאת, הוא צפוי לאפשר לחלק מהאוכלוסייה כן לחזור, בתנאים מסוימים ובהיקפים ספציפיים. בניגוד לשלב ב', השלב השלישי של המלחמה ייקח בין תשעה חודשים לשנתיים, שבהם תימשך הלחימה. בסופו של השלב הזה חמאס לא צפוי להיות מושמד, אך לאבד את רוב היכולות הצבאיות שלו.
פורסם לראשונה: 20:22, 29.12.23