1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה מטבע ביטקוין
אילוסטרציה מטבע ביטקוין
"נתנו לאנשים להרוויח - ועקצו במאות אלפי שקלים"
(צילום: shutterstock)
שעות אחרי שנעצרו 26 חשודים בחשד להונאת "פורקס" ומטבעות קריפטו, גורם המעורה בחקירה המשותפת של מפלג ההונאה של מחוז תל אביב במשטרה וה-FBI איך פעלה השיטה שהפכה כבר מזמן לאבן שואבת של מזומנים בעולם התחתון: "נתנו לאנשים להרוויח קצת ואז עקצו אותם במאות אלפי שקלים".
ההונאה פועלת כך שחברות, שמעסיקות צוותי שיווק המכונים "קופים", משכנעים טלפונית לקוחות תמימים להשקיע במוצר מסוים - ולאחר מכן נעלמים. כך גם פעלה, לפי החשד, הפרשה הנוכחית, שנחשפה הבוקר ב-ynet: מידע שהועבר מה-FBI העלה כי הבולשת הפדרלית עוקבת כבר זמן רב אחרי חשודים מישראל שעוקצים אזרחים שונים ברחבי העולם.
במקרה הזה מדובר במטבעות וירטואליים (קריפטו). תחילה הוצע ללקוחות להשקיע סכומים פעוטים של 1,000-2,000 דולר, ובתקופה הראשונה דאגה הרשת לאפשר להם לראות רווחים גדולים ואף למשוך את חלקם - כולל חלוקת בונוסים ללקוחות חדשים.
לאחר שרכשו את אמון הקורבנות, הציעו החשודים ללקוחות להשקיע עשרות ומאות אלפי דולרים. האחרונים, שסברו כי מדובר בחברה אמינה, העבירו את הכסף. כשראו שההשקעות שלהם נושאות פרי - ביקשו למשוך את הרווחים. בשלב הזה טפחה המציאות על פניהם והם גילו שאין להם עם מי לדבר, החברה סגרה את שעריה ובמקרים מסוימים עברה לעבוד תחת שם אחר.
מהמשטרה נמסר כי העצורים חשודים בביצוע עבירות מרמה והלבנת הון במסווה של עסקאות "פורקס במטבעות דיגיטליים" כלפי אזרחים בחו"ל בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח: "בלשי יחידת ההונאה המחוזית ויחידת מג"ב שחר 101 איתרו בתום חקירה סמויה שניהלו בחודש האחרון את המשרד בתל אביב שממנו על-פי החשד בוצעו העסקאות כלפי תושבי ארה"ב, לצד זיהוי מערך ההונאה, המונה למעלה מ-20 ישראלים העובדים במקום".
"בנוסף למעצר החשודים", אמרו במשטרה, "ערכו שוטרי יחידת ההונאה חיפוש ותפיסת מחשבים ואמצעי אחסון דיגיטליים, שעל-פי החשד מהווים ראיות בתיק החקירה. בכוונת יחידת ההונאה של מחוז ת"א להביא בהמשך היום את שני החשודים המרכזיים - תושבי גוש דן בשנות ה-30 לחייהם - לדיון בבית משפט השלום בתל אביב בבקשה להאריך את מעצרם".
עורך דין אייל אוחיוןעו''ד אייל אוחיון
עו"ד שחר חצרוניעו''ד שחר חצרוני

עורך הדין אייל אוחיון, המייצג את אחד החשודים, מסר: "מעצרו של מרשי בפרשה שכזו הוא אבסורדי ודימיוני. חטאו של מרשי מסתכם בהיכרות עם מעורבים בפרשה בפן העסקי בלבד. מרשי מעולם לא קיבל לידיו ולו דולר אחד שחוק שהינו פרי של ביצוע עבירה כלשהי ואני סמוך ובטוח שהוא ישוחרר במהרה.
עורכי הדין שחר חצרוני ותמיר סננס, שמייצגים חשוד אחר, מסרו: "מרשנו איש עסקים לגיטימי אשר החשד כנגדו מופרך, ונראה שכך גם יתברר בהמשך".