ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס שב ותקף היום (ה') את ישראל, כשאמר כי בהתחשב במספר הקורבנות בקרב האזרחים בעזה הוא מפקפק בכך שהיא מצייתת לחוק ההומניטרי הבינלאומי. בעקבות זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה לזמן את שגרירת ספרד לשיחת נזיפה בפעם השנייה בתוך שבוע. במקביל הוחלט להחזיר לארץ להתייעצויות את שגרירת ישראל בספרד רודיקה רדיאן.
שר החוץ אלי כהן אמר: "בעקבות דבריו המקוממים של ראש ממשלת ספרד, שחוזר שוב על האשמות חסרות בסיס, החלטתי לקרוא לשגרירת ישראל בספרד לשוב להתייעצויות בירושלים. ישראל פועלת ותמשיך לפעול על פי החוק הבינלאומי ואנחנו נמשיך במלחמה עד לשחרור כל החטופים ועד לחיסול החמאס בעזה".
4 צפייה בגלריה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
ספרד פדרו סנצ'ס פדרו סנצ'ז ראש ממשלה
ראש הממשלה סנצ'ס. "יש לי ספק רציני"
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
שגרירת ספרד בישראל אנה סלומון
שגרירת ספרד בישראל אנה סלומון
שגרירת ספרד בישראל, אנה סלומון. זימון שני בתוך שבוע
הכותרת
החיסולים הממוקדים שוב על הפרק / רונן ברגמן
33:12
"הצילומים שאנחנו רואים והמספר הגדל של ילדים שמתים – יש לי ספק רציני בכך שישראל עומדת בדין הבינלאומי", אמר סנצ'ס לערוץ הטלוויזיה הממלכתי TVE. "מה שאנחנו רואים בעזה אינו מתקבל על הדעת".
דבריו של סנצ'ס באים כשברקע משבר הולך ומעמיק בין ספרד לישראל, בעקבות דברים שהוא עצמו השמיע בשבוע שעבר. זמן קצר בלבד אחרי שסיים ביקור הזדהות בישראל, שבמהלכו נפגש עם ראש הממשלה נתניהו ואף סייר בקיבוץ בארי וצפה בחלק מסרטון הזוועות של דובר צה"ל, נסע סנצ'ס למצרים, וממש בשעה שעמדה להתחיל הפעימה הראשונה בהחזרת חטופים נאם במעבר רפיח והאשים את ישראל בהפרת החוק הבינלאומי ובהרג חסר הבחנה בעזה. הוא כינה את המתרחש ברצועה "הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני", וקרא להפסקת אש קבועה.
4 צפייה בגלריה
הריסות בחאן יונס
הריסות בחאן יונס
הריסות בחאן יונס. "הטרגדיה הגדולה ביותר בעידן המודרני"
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
4 צפייה בגלריה
שגרירת ישראל בספרד רודיקה רדיאן
שגרירת ישראל בספרד רודיקה רדיאן
שגרירת ישראל רודיקה רדיאן עם רה"מ הספרדי סנצ'ס. זומנה גם היא לנזיפה
בעקבות דבריו של סנצ'ס הנחה שר החוץ כהן לזמן את שגרירת ספרד בישראל אנה סלומון לשיחת נזיפה חריפה, וזמן לא רב אחר כך הגיבה ספרד בזימון שגרירת ישראל במדריד רדיאן לשיחת נזיפה משלה. כאמור, היום בצהריים לשכת ראש הממשלה הודיעה על זימון השגרירה הספרדית פעם נוספת וכינתה את התבטאות סאנצ'ס "מבישה, ביום שבו מחבלי חמאס רוצחים ישראלים בירושלים בירתנו".
בשבוע שעבר, אחרי ההצהרה הראשונה של סנצ'ס שקוממה את ישראל, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שבה נמסר כי נתניהו מגנה בתקיפות את סנצ'ס על כך שלא הטיל את האחריות המלאה על הפשעים נגד האנושות שביצע חמאס, "שטבח באזרחינו ומשתמש בפלסטינים כמגן אנושי".