נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר הבוקר (רביעי) בעקבות תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 כי "למחלוקת מעצם מהותה יש ערך עצום, אך צריך לדעת איך לנהל מחלוקת. מחלוקת דורסנית היא הרסנית, שמבטלת את האחר, שוללת את הלגיטימציה שלו, מקטלגת אותו כאויב, משכיחה מאיתנו את השותפות הישראלית הנצחית".
עם קבלת התוצאות הרשמיות מידיו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית, הכחיש הנשיא הרצוג את חשיפת ynet שלפיה הוא פעל בימים האחרונים מאחורי הקלעים כדי לקדם רעיון של ממשלת אחדות ללא הפלגים הקיצוניים בכנסת החדשה. "אין זה סוד שתמיד האמנתי ועודני מאמין באחדות, אך בניגוד לפרסומים, לא פעלתי ואינני פועל בדחיפה להקמתה של ממשלה כזו או אחרת".
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה מקבל את תוצאות הבחירות הרשמיות
נשיא המדינה מקבל את תוצאות הבחירות הרשמיות
נשיא המדינה הרצוג והשופט עמית
(צילום: קובי גדעון\ לע"מ)
הנשיא פנה לנבחרי הציבור ואמר: "לצד ויכוח פוליטי תוסס והכרחי, לצד הכרעות וקבלת החלטות, לצד אי ויתור על תפיסת העולם - אסור לוותר בשום פנים ואופן על היחד שלנו. האחריות לכך מוטלת על כולנו, אך במרחב הפוליטי היא מוטלת בראש ובראשונה על כל צדדיו של בית המחוקקים על סיעותיו השונות".
הרצוג אמר עוד: "אני מבקש לפנות מכאן לאזרחי ולאזרחיות ישראל ולומר, כעת ביום שאחרי, עם קבלת התוצאות הסופיות, עם תום הקמפיינים ורגע לפני השבעת הכנסת וכינון ממשלה - הגיע הזמן לאחריות משותפת, אחריות לערבות הדדית, אחריות לשיח מכבד, אחריות ללכידות".
אינפו לו"ז לוח זמנים התייעצויות נשיא המדינה בחירות 2022
על רקע תחילתו של המשא ומתן הקואליציוני, יגיעו החל מהערב נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת לסבב התייעצויות במשכנו של הנשיא הרצוג. ביום ראשון הקרוב צפוי הרצוג להטיל באופן רשמי את המנדט להקמת הממשלה ה-37 על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו. 64 חברי כנסת ימליצו על נתניהו לקראת השבעת הממשלה השישית תחת הנהגתו.
הערב יגיעו לסבב ההתייעצויות בבית הנשיא נציגי סיעות הליכוד, יש עתיד, המחנה הממלכתי וש"ס. מחר יגיעו להתייעצויות נציגי סיעות יהדות התורה, הציונות הדתית, ישראל ביתנו, עוצמה יהודית, חד"ש-תע"ל ורע"מ. השיחות יסתיימו ביום שישי עם הגעת נציגי סיעות העבודה ונעם.
יש עתיד והעבודה ימליצו על ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד. הסיעות הערביות, המחנה הממלכתי וישראל ביתנו לא צפויות להמליץ על מועמד כלשהו. ההחלטה של ישראל ביתנו מעידה על המתיחות בין יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן ללפיד.
מוקדם יותר היום אישרו נשיאות ומליאת ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות. "ועדת הבחירות המרכזית מודה לציבור הישראלי על כך שהגיע להצבעה זו הפעם החמישית בפרק זמן של ארבע שנים בלבד ובכך הביע אמון בדמוקרטיה הישראלית, בהליך הבחירות במדינת ישראל ובוועדה", נמסר. "הליך ספירת הקולות והליך הבקרה המקיף התבצעו באופן מקצועי, ויסודי, והתוצאה משקפת את רצון אזרחי מדינת ישראל".