הממשלה היוצאת הרחיבה משמעותית את השימוש בחוק הנורבגי, שנועד לאפשר לשרי הממשלה להתפטר מהכנסת ולפנות את מקומם במליאה לבאים בתור ברשימתם. המטרה המוצהרת היא לאפשר לשרים להתמקד בעבודת משרדם מצד אחד, ומצד שני להגדיל את מספר חברי הכנסת הפנויים לעבודת החקיקה והפיקוח בוועדות. אלא שכעת לקראת פיזור הכנסת והקדמת הבחירות עולה השאלה: מדוע צריך את חברי הכנסת הנורבגים בתקופה שבה אין כמעט פעילות בוועדות, המליאה לא מתכנסת ואין חקיקה?
פנינו ל-19 חברי הכנסת שנכנסו באמצעות החוק הנורבגי כדי לקבל תשובה, ואלו שלא התחמקו מתשובה גוננו על הצורך בהם. "בפגרות בחירות הוועדות ממשיכות לפעול. יהיו עוד חקיקות. אנחנו עובדים מאוד קשה. זו התקטננות", השיבה יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין שנכנסה לכנסת במקומו של יו"ר מפלגתה ניצן הורוביץ כשהתמנה לשר הבריאות.

5 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
צבי האוזר. "אין שום סיבה שהוועדות לא יעבדו"
(צילום: משה מזרחי)
ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), שנכנס במקום השר יועז הנדל, טען כי המשך כהונתו מוצדקת בגלל התפקידים שהוא ממלא. "אני חבר ועדת חוץ וביטחון שעדיין עובדת אחרי פיזור הכנסת", הסביר. "ועדות יכולות לשבת גם בלי חקיקה. אני עומד בראש ועדת המשנה ליהודי התפוצות. אנחנו בעיצומו של גל קליטה מאוקראינה ורוסיה, ואין שום סיבה שהוועדות לא יעבדו".
לפי החוק הנורבגי, חבר כנסת שמונה לשר או סגן שר בממשלה יכול להתפטר מהכנסת, והמועמד הבא ברשימתו ייכנס במקומו לכנסת. מספר הח"כים שיכולים להשתמש באפשרות זו מוגבל ותלוי בגודל הסיעה. שר שירצה לחסוך בכספי ציבור ולשוב לכהן כחבר כנסת יהיה חייב להתפטר מהממשלה, ומינויו מחדש לשר תלוי בהצבעה ברוב קולות בכנסת - רוב שכרגע אין לקואליציה.
ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב מישראל ביתנו, שנכנסה במקום יו"ר מפלגתה אביגדור ליברמן שהתמנה לשר האוצר אמרה בתשובה על פנייתנו: "אני מחויבת לעשייה הציבורית ולעבודת הכנסת כמו יתר חברי וחברות הכנסת. צר לי על השאלה, שכן היא מעלה בי מחשבה שאולי אינך מכירה מספיק את טיב עבודתו של חבר הכנסת, שאיננה מסתכמת רק בעבודתו בדיוני ועדות הכנסת ובהצבעות במליאה".
5 צפייה בגלריה
תמונה של פרופ' יוסי שיין
תמונה של פרופ' יוסי שיין
"רוב הוועדות לא עובדות, אבל הכנסת לא מסיימת את תפקידה". ח"כ יוסי שיין
(צילום: יובל חן)
5 צפייה בגלריה
מיכל רוזין
מיכל רוזין
מיכל רוזין. "זו התקטננות"
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ נעמה לזימי (העבודה), שנכנסה במקום השר עמר בר-לב, טענה כי מדובר בשאלה לא רצינית. "אני עכשיו נמצאת בוועדה תוך כדי שאנחנו מדברות. אם אין לך שאלה רצינית אז אני אמשיך בוועדה", אמרה.
ח"כ יוסי שיין (ישראל ביתנו), שנכנס במקום השר חמד עמאר, ציין גם הוא כי ישנן ועדות שממשיכות לעבוד גם בפגרת הבחירות. "ועדת המשנה למודיעין עובדת יום ולילה. יש לכנסת משלחות בעולם. רוב הוועדות לא עובדות, אבל יש לכנסת פונקציות מאוד גדולות. אנחנו עובדים מול גורמים וחותמים על הסכמים. הכנסת לא מסיימת את תפקידה כאשר היא מתפזרת. רק השבוע ועדת חוץ וביטחון של הכנסת נפגשה במשך 18 שעות".
הוא הוסיף כי "חברי הכנסת שהגיעו על בסיס השרים נחוצים על אחת וכמה וכמה אחרי פיזור הכנסת. העומס של השרים לא יורד אחרי פיזור הכנסת. זה לא קשור לחוקים. שר חייב לתפקד יום-יום. צריך לשמור על יציבות הממשלה ולדאוג לתקציב מעבר, אם לא רוצים מדינה משותקת שתעסוק רק בנושאים של 'ראש ממשלה ואשתו'".
5 צפייה בגלריה
עלי סלאלחה. "צריך לתת לשרים לנהל את המשרדים שלהם"
עלי סלאלחה. "צריך לתת לשרים לנהל את המשרדים שלהם"
עלי סלאלחה. "צריך לתת לשרים לנהל את המשרדים שלהם"
(צילום: חסן שעלאן)
גם השר ח"כ עלי סלאלחה (מרצ), שנכנס במקום השר עיסאווי פריג', הדגיש את תפקידם של הח"כים הנורבגים בתמיכה בעבודת השרים. "השר לא מתפטר ולכן אנחנו נמצאים פה", אמר. הוא הוסיף: "בזבוז כספים של הציבור קיים בכל מקום. גם בסיטואציה הזו הכנסת צריכה להיות ולהתקיים וצריך לתת לשרים להמשיך לנהל את המשרדים שלהם. אין ועדות אבל יש דברים אחרים. יש ציבור שאנחנו משרתים אותו ועושים בשבילו ולמענו".
ח"כ אלון טל (כחול לבן), שנכנס במקום השרה פנינה תמנו שטה, אמר כי הוא לא חבר כנסת סוג ב'. "נכון, יש חברי כנסת עצלנים, אבל אני לא מצפה לחופש בכלל. שרים צריכים להקדיש את מרבית זמנם, אם לא כל זמנם, לשרת את הציבור. אין לי מעמד על תנאי, יש לי את כל הזכויות וכל החובות וזה דבר חיוני".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ח"כ שירלי פינטו. סירבה להגיב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תשובות דומות קיבלנו גם מחברי הכנסת ענבר בזק מיש עתיד שנכנסה במקום השרה קארין אלהרר, ח"כ מופיד מרעי מכחול לבן שנכנס במקום השר חילי טרופר, וח"כ סימון דוידסון מיש עתיד שנכנס במקום סגן השר עידן רול.
כמה חברי כנסת סירבו לענות על פניית ynet: גבי לסקי (מרצ), שנכנסה במקום השרה תמר זנדברג; יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד), שנכנסה במקום השרה אורנה ברביבאי; שירלי פינטו (ימינה), שנכנסה במקום מתן כהנא (שבינתיים התפטר מתפקידו כשר - מה שהביא ליציאת יום טוב כלפון מהכנסת); מיכל שיר (תקווה חדשה), שנכנסה במקום השר גדעון סער; רות וסרמן לנדה (כחול לבן), שנכנסה במקום השרה אורית פרקש הכהן; מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה), שנכנס במקום השר זאב אלקין; משה טור-פז (יש עתיד), שנכנס במקום השרה מירב כהן, וטטיאנה מזרסקי (יש עתיד), שנכנסה במקום השר יואל רזבוזוב.
מטעם יש עתיד נמסר: "חברי סיעת יש עתיד עבדו וימשיכו לעבוד קשה למען הציבור. כמו בפגרת כנסת רגילה, גם בפגרת בחירות חברי הכנסת ימשיכו בעשייה מתוך בית המחוקקים, במליאה ובוועדות השונות, וזאת לצד עבודה שוטפת ומאומצת של שרי הממשלה".
המפלגות שנעזרו בחוק הנורבגי וטרם מסרו תגובה הן: תקווה חדשה, כחול לבן, מרצ, העבודה, ישראל ביתנו וימינה.
פורסם לראשונה: 22:05, 23.06.22