עדויות קשות מהשבי וקריאה לפעול מיידית לשחרור אלו שנותרו מאחור: במלאת 92 ימים לפרוץ המלחמה בעזה, נערכה הערב (שבת) בכיכר החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב עצרת תחת הכותרת "אסור להגיע ליום ה-100, מחזירים את החטופים הביתה עכשיו". ירדנה ארזי שרה בעצרת את "הביתה" שמזוהה עם המאבק להחזרת החטופים. הפגנות קטנות יותר התקיימו הערב גם בהרצליה, ירושלים, נתניה ובשורת ערים נוספות. ynet העביר את העצרת בשידור ישיר.


אגם גולדשטיין-אלמוג (17), ששוחררה משבי חמאס עם אמה חן אחרי 51 ימים בשבי חמאס, אמרה בסרטון שהוקרן בעצרת: "הגענו לעזה, את חיה את המוות. את לא יודעת מתי זה יתפוס אותך, את לא יודעת איך זה ייראה. את לא יודעת אם זה יקרה בעינויים או פשוט יירו בך, או מהפצצות של חיל האוויר. בכלל, את כל הזמן חושבת איך המוות הולך לקרות, איך הוא יפגוש אותך.
"הרבה בנות חוו פגיעות מיניות קשות, הן פצועות פציעות מאוד קשות ומורכבות שלא מטופלות. הן חובשות את עצמן או שאנחנו עזרנו להן לחבוש. החומרים נגמרו והאספקה הולכת ופוחתת וזה גם הפגיעה הפיזית וגם הפגיעה הנפשית. אני לא יכולה לדמיין בכלל מה המצב שלהן, באיזה תקווה עוד הן נאחזות. אני מבקשת מכם לעשות הכול להוציא אותם, ממש לפעול ולהזיז. זאת זכות בסיסית שמגיעה לכולם - לחזור הביתה".
5 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
העצר בכיכר החטופים
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
עצרת להחזרת החטופים ביום ה-92 למלחמה
(צילום: דנה קופל)

בעצרת הוקרן גם סרטון שבו הופיע אופיר אנגל (18), ששוחרר משבי חמאס 54 ימים אחרי שנחטף. "בעזה ישר הכניסו אותו לבית כאילו באו להראות מה תפסו, כאילו להתגאות בזה", העיד אנגל. "אמרו לנו כל הזמן שאנחנו לא הולכים לחזור בחיים, ושאף אחד לא רוצה אותנו בישראל והמשפחות לא אכפת להן. כל יום שעובר זה שובר עוד קצת. כל הזמן שומעים בומים, כל הזמן, בלי סוף. כל הזמן אתה מפחד שאולי יפגעו בבניין שלך.
"פעם ראשונה שראיתי את יובל (בת זוגו. ס"ח) והמשפחה שלה זה היה עומדים על הכביש עם שני מחבלים, אז חשבתי שהם או חטופים או מתים. דבר ראשון כשהגעתי לישראל שאלתי את אחת החיילות מה קרה ליובל והמשפחה שלה, ואז היא אמרה לי 'בסדר', ובאמת התחלתי לבכות במיניבוס. עדיין אבא של חברה שלי שם ו אח שלו ושאר החטופים. אני רוצה לבקש - כל מי שיכול ללחוץ על מקבלי ההחלטות, שישלמו כל מחיר להחזיר את החטופים הביתה. אנחנו רוצים שיחזרו חטופים ולא ארונות בסופו של דבר".

רומי כהן, אחותו התאומה של נמרוד כהן שנחטף לעזה, אמרה בעצרת: "אלו שלושה חודשים שנמרוד בעזה וזה כמו יום אחד ארוך, מתיש שלא נגמר. אני ומשפחתי עדיין באותו יום ארור, שבו ראיתי בעיניים שלי בסרטון ביוטיוב את הבן אדם שאני הכי אוהבת בעולם נחטף באכזריות בידי טרוריסטים.
"נמרוד כבר 92 בשבי בתנאים לא הגיוניים, הוא וכל 136 החטופים. אני דואגת לו וחוששת למצבו אבל מעבר לזה, אני פשוט מתגעגעת. אני שואלת את עצמי, איך יראה את העתיד שלי במדינת ישראל כשאח שלי ושאר החטופים לא כאן? איזו תחושת ביטחון נשארה לי? מי מבטיח לי שדבר כזה לא יקרה שוב. ככל שעובר הזמן אני מפחדת שהם יישכחו, אל תשאירו אותם שם, אין להם זמן".

5 צפייה בגלריה
נמרוד כהן
נמרוד כהן
נמרוד כהן
המחזאי והשחקן חגי לובר, שבנו סמל-ראשון במיל' אלישע יהונתן לובר ז"ל נפל בקרב בעזה, אמר בעצרת: "הבן שלי היה נראה כמו כל מה שמסיתים נגדו, נער ביצהר, עם כיפה ופאות, הוא היה יותר חולם מלוחם. אבל טבח שמחת תורה הפך אותו ללוחם, הוא יצא להילחם כשהוא חושב על החטופים והצורך להשיב אותם. כשאמרו לצוות שלו 'יורים עלינו', הוא הסתער על ה'נגב' שלו והוא עשה את זה בשבילכם, בשביל כולנו.
"ביום שהבן שלי איתמר והחיילים שאיתו מצאו במנהרה גופות של שני חטופים זה היה בשבילם יום חג, זו הייתה זכות בשבילם להשיב אותם לישראל. הגורל בחר בנו ושם אותנו, משפחות החטופים והמשפחות השכולות במוקד של העם. היכולת שלנו לעמוד ולבוא לפה והיכולת של משפחות החטופים לחבק ולבוא אלינו זה הכוח שלנו כעם. המרכזיות הזאת נותנת לנו המון אחראיות, למדתי שהדברים שאני אומר או נותנים כוח או יוצרים חולשה. אנחנו עוד ננצח ובעזרת השם כל החטופים יחזרו לכאן".
5 צפייה בגלריה
אלישע יהונתן לובר ז"ל
אלישע יהונתן לובר ז"ל
אלישע יהונתן לובר ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
אלי שתיוי, שקיבל בסוף השבוע הודעה רשמית מצה"ל כי בנו עידן חטוף בעזה, אמר בעצרת: "עידן בסך הכול הלך למסיבה שהכותרת שלה זה 'אהבה ושלום', הוא לא הספיק אפילו להיכנס למסיבה. הוא ראה זוג חברים שלא היו כשירים לנהיגה ואמר להם שהוא ינהג במקומם חזרה לתל אביב. ככה הוא נקלע לקרב יריות, הוא הסתובב אחורה ועוד פעם ניסה להתחמק עד שנכנס בעץ. הוא עלה על רכב אחר של גיא אילוז, שוב נתקלו בקרב יריות. הוא וגיא נמלטו והתחבאו מאחורי עץ, את החברים שלהם שנשארו באוטו המחבלים רצחו. גיא הספיק להתקשר למד"א ולדווח שהוא נפצע ביד ועידן נפצע קשה. 90 יום לא ידעתי מה איתו. שמחתי לגלות שהוא חטוף".
שתיוי דרש מחברי קבינט ניהול המלחמה לשים את השבת החטופים בראש סדר העדיפויות שלהם: "זה לא הגיוני להיות כל כך הרבה זמן בשבי חמאס, 100 יום נמצא מעבר לפינה. מי מטפל בבן שלי כשהוא במצב קשה? ישראל חייבת להניח מתווה ישראלי פומבי ולגייס אליו את מנהיגי העולם. אני קורא מכאן לחברי קבינט המלחמה - אסור לכם להתעסק בשום דבר אחר מלבד החזרת החטופים. תשאירו הכול ליום שאחרי. אנחנו מפצירים בכם. לצערי, החזרת החטופים לתחושותיי לא נמצא בראש סדר העדיפות של הקבינט. סדר העדיפות הזה חייב להשתנות. אני מצפה מראש הממשלה למעשים ולא רק לדיבורים. תחזירו את כולם עכשיו".
לוחמים שנפצעו ומשפחות של חללי צה"ל שנפלו בקרבות בעזה העבירו בעצרת מסר יחד עם משפחות 136 החטופים: "זו המלחמה של כולנו".