בכירים במערך ההסברה הישראלי אומרים היום (ראשון) שפרסום התיעודים של מחבלי החמאס מובלים עם תחתונים בלבד ברחוב ומוסרים את נשקם גרם לישראל בעיה הסברתית, אך סבורים שהנזק מוגבל, וכי הערך המבצעי של פגיעה במורל של החמאס גבוה מהנזק ההסברתי שנגרם.
2 צפייה בגלריה
עשרות מחבלים בג׳באליה הסגירו את עצמם לידי כוחות צה״ל
עשרות מחבלים בג׳באליה הסגירו את עצמם לידי כוחות צה״ל
עשרות מחבלים בג׳באליה הסגירו את עצמם לידי כוחות צה״ל
גורם בכיר במערך ההסברה הישראלי אמר: "הנזק הוא בסך הכל מוגבל - אנחנו מסבירים שמדובר במחבלים שיש חשש שיש להם חגורות נפץ ואמצעי לחימה אחרים ולכן זה טבעי שהם יהיו בתחתונים. זה לא בשביל להשפיל אותם, אלא בגלל צורך מבצעי. זה נכון שבעולם זה נראה לא טוב, אבל בישראל זה בדיוק ההפך כי הישראלים רואים שדואגים לביטחון שלהם ושל חיילינו. לכן אני לא מתרגש מהסיפור הזה".
2 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל בקרב בסג'עייה בלב רצועת עזה
לוחמי צה"ל בקרב בסג'עייה בלב רצועת עזה
שבויי חמאס שנתפסו בלב רצועת עזה
(צילום: גיל יוחנן)
בכיר אחר במערך ההסברה אמר: "התמונות לא יצאו לעולם באופן רשמי אלא מערוץ טלגרם לא מזוהה. וזאת בעצם הבעיה. התמונות יצאו ללא קונטקסט וזה מה שגרם נזק ואפשר לתיאוריות קונספירציה להתפתח כגון דיווח שיצא מעזה על כך שישראל הוציאה אותם להורג. זה השאיר הרבה מרחב לעיוות המידע והוצג בעולם כתמונות של השפלה כאילו האנשים נלקחו מבתי הספר. אבל אי-אפשר להתעלם שלתמונות יש יתרונות מבצעיים: הם מראים שהחמאס נשבר. היו צריכים קודם להוציא את התמונות של המחבל מניף רובה קלצ'ניקוב ביד. זה היה מעמיד את הדיווחים בקונטקסט שמחבלים נכנעים כי כל עוד לא רואים נשק זה נתפס כאזרח שישראל משפילה. יש יתרון גם בהעלאת התמונות בזירה העזתית. זה יכול לעודד עוד מחבלים להיכנע וזה חשוב".
לאחר שהתמונות פורסמו, והתקשורת הבינלאומית החלה לעסוק בנושא, הגיבו גורמים ישראלים באופן רשמי. דובר צה"ל לתקשורת בינלאומית, יהונתן קונריקוס, אמר ל־CNN כי "הגברים בתמונה הם אנשי חמאס או חשודים כאנשי ארגון הטרור. הם היו בלי בגדים כדי לוודא שהם לא נושאים חומר נפץ". בהמשך, איש מערך ההסברה של ממשלת ישראל, אילון לוי, אמר ל"גרדיאן" ול-CNN: "אנחנו מדברים על גברים בגיל צבא, שהתגלו באזורים שהם מרכזי חמאס, אותם אזורים שאזרחים היו אמורים לפנות לפני שבועות".