הקיפאון בהחלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין אישור הכנסת הפועלים הפלסטינים מיהודה ושומרון לישראל, ולגבי חיזוק הרשות הפלסטינית באיו"ש מדיר שינה מעיניהם של גורמי הביטחון, שמתריעים מפני התלקחות בגדה שעלולה להתפרץ ברצף של פיגועים ולהגיע לכדי אינתיפאדה של ממש.
באופן חריג, גורם בכיר במערכת הביטחון, יוצא נגד הפוליטיקאים שמונעים את קבלת ההחלטות בנושא ואומר: "אותם גורמים מדיניים שפועלים להסית, שקוראים להפיל את הרשות הפלסטינית, ושמתעקשים למנוע מעבר של פועלים פלסטינים, מובילים אותנו באופן מודע לאינתיפאדה השלישית, אולי אפילו באופן מכוון".
2 צפייה בגלריה
פלסטינים במעבר גבול
פלסטינים במעבר גבול
כניסת פועלים פלסטינים לישראל
(צילום ארכיון: דוברות משרד הביטחון)
מתחילת המלחמה פועל צה"ל באיו"ש בצורה אגרסיבית, ממוקדת ועמוקה ובאופן שלא נראה מאז ימי חומת מגן. לוחמי אוגדת איו"ש עוברים בין מחנות הפליטים האלימים ביותר, עוצרים מבוקשים, אוספים אמצעי לחימה ומרחיבים את חופש הפעולה.
עד כה נעשו כמה מבצעים נרחבים שארכו 40, 60, ואף 70 שעות במקומות כמו ג'נין, נור א-שמס, טול-כרם, ונוספים. מאות מחבלים נהרגו במהלך הפעולות, אלפים נעצרו - מתוכם כ-1,500 אנשי חמאס, ונעשה שימוש בכלי טיס של חיל האוויר יחד עם כלי הנדסה כבדים.
לטענת גורמי הביטחון, בעקבות הפעולות הללו המציאות באיו"ש משתנה ממש בימים אלו, אך במערכת הביטחון חוששים שהישגי המבצעים יתפוררו וירדו לטמיון תוך כמה חודשים, ללא מהלך מול הרשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
חילופי אש בין כוחות הביטחון למחבלים בטול כרם
כוחות הביטחון בפעילות באזור טול כרם
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
"לא מדברים כמובן על מהלכים מדיניים רחבים. אלא על דברים פשוטים. משהו, פועלים, שיתופי פעולה ביטחוניים. דברים קטנים שיחזקו את הרשות", הסביר הגורם הביטחוני והוסיף: "המקומות הללו שבהם פעלנו, היו אלימים ומלאי טרור והגיעו למצב שהרשות לא נכנסה פנימה. כל העבודה שעשינו היום חייבת להישמר".
החשש העיקרי במערכת הביטחון הוא מהתסיסה שמורגשת היטב ברחוב הפלסטיני - בגלל האמירות שלפיהן הרשות אינה יכולה להיות שותפה, ובגלל היעדר החלטה בנושא כניסת הפועלים - שעלולה לגרום להתפוצצות שתבוא לידי ביטוי ברצף פיגועים קטלני.
העובדה שהפועלים לא נכנסים לעבוד בישראל מחריפה את המצב הכלכלי הקשה ממילא של הרשות הפלסטינית, דבר שמסכן את יציבותה. לכך יש להוסיף את העובדה שחמאס מזרים כספים לתוך הכפרים ומחנות הפליטים, על מנת לפתות ולהשתלט על הצעירים הפלסטינים.
דבר נוסף שמטריד את כוחות הביטחון הוא אותם אסירי חמאס ששוחררו עם פעימות שחרור החטופים. "אנחנו נערכים גם לזה, אבל צריך להבין שבגזרה מסתובבים עוד מאות אנשי חמאס, או כאלו שחייבים לחמאס את שחרורם", הסביר גורם ביטחוני.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב לדברי הבכיר הביטחוני שנחשפו כאן ואמר: "אותו 'גורם במערכת הביטחון' עדיין נמצא בקונספציה של ה-7 לאוקטובר, שהביאה עלינו את האסון הנורא. לא פלא שהוא איננו מוכן להזדהות בשמו אלא מצוטט מאחורי טייטלים כאלו ואחרים. אמשיך להתנגד להכנסת פועלים ופיתוח הרשות ביהודה ושומרון, לא נחזור על הטעויות שאותם 'בכירים במערכת הביטחון' עשו במשך שנים".