3 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
שיחת הבהרה - ולא נזיפהלברוב ולפיד
(צילום: AFP, שאול גולן)
על אף שהשגריר הרוסי בישראל לא זומן לנזיפה אלא רק לשיחת הבהרה בעקבות התבטאותו החריגה של שר החוץ סרגיי לברוב שהשווה את נשיא אוקראינה זלנסקי להיטלר ("גם לו היה לו דם יהודי"), בירושלים לא זוכרים צעד כזה חריף מול הקרמלין, שכן לא בכל יום ישראל הקטנה מזמנת את שגריר אחת ממעצמות העולם לשיחת הבהרה.
למעשה, ישראל הולכת על חבל דק - כיוון שלכל צעד נגד מוסקבה יכולה להיות תגובה רוסית הולמת, ובסופו של דבר הדברים של לברוב לא כוונו נגד ישראל אלא נגד אוקראינה. לברוב אמנם לא צפוי להתנצל על הדברים, אך בירושלים מעריכים שהעימות לא ידרדר לכדי משבר חמור ביחסים בין המדינות. השאלה המרכזית שנותרה כרגע היא מה יהיה האופי התגובה הרוסית לשיחת ההבהרה.

יחסי רוסיה-ישראל, נדגיש, נמצאים בתקופה רגישה מיוחד על רקע הפלישה לאוקראינה, ולאט-לאט מתגברות התקריות בין המדינות. בסוף השבוע, למשל, דוברת משרד החוץ הרוסי גינתה יוזמה של שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי לשנות שמות רחובות ואתרים במדינה מגנרלים וגיבורי תרבות רוסים לשמות של חסידי אומות עולם. ברוסיה טוענים שישראל הולכת בעקבות קייב ומאמצת מדיניות של דה-רוסיפיקציה או רוסופוביה.
למרות הכול, נראה שהאמירה הקשה של לברוב אינה קשורה לשינוי כלשהו במדיניות כלפי ישראל ולהיפך. ישראל מקפידה שאת הגינויים הישירים נגד רוסיה ישמיע לפיד, בעוד ראש הממשלה נפתלי בנט לא התבטא עד כה במילים קשות נגד מוסקבה - וגם כשגינה את הטבח בבוצ'ה, לא הזכיר את רוסיה כלל. המטרה היא לשמור על ממד של יחסים תקינים עם רוסיה, שמולה יש לישראל אינטרסים רבים - בין היתר בכל הנוגע לתקיפות התכופות של יעדים איראניים בסוריה.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה
"רוסיה מלאה בשנאה לעמים אחרים". קולבה
(צילום: EPA)
לברוב, נציין, אמר את הדברים הקשים בהקשר למוצאו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. לדברי לברוב, יהדותו של זלנסקי לא שוללת את העובדה שבאוקראינה קיימים גורמים "נאצים". שר החוץ הרוסי אמר שהוא מאמין שכמו לזלנסקי, גם לאדולף היטלר "היה דם יהודי". לברוב אמר: "זלנסקי? האנטישמיים הכי גדולים הם יהודים, אפילו היטלר היה ממוצא יהודי".
שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, התייחס גם הוא לאמירתו של לברוב בצהריים - וטען כי "לברוב לא יכול היה שלא להסתיר את האנטישמיות השורשית של האליטות הרוסיות". הוא כינה את דבריו "נתעבים", והוסיף כי הם "פוגעים בנשיא זלנסקי, בישראל ובעם היהודי". לדברי קולבה, טענותיו של לברוב "מוכיחות שרוסיה מלאה בשנאה כלפי עמים אחרים".
שר החוץ יאיר לפיד הגיב הבוקר לראשונה באולפן ynet על דברי לברוב ואמר כי "זו התבטאות בלתי נסלחת, שערורייתית, שגיאה היסטורית איומה ואנחנו מצפים להתנצלות. שגריר רוסיה יזומן היום לשיחה לא פשוטה".
בתשובה לשאלה אם מדובר באמירה אנטישמית השיב ראש הממשלה החליפי: "היהודים לא הרגו את עצמם בשואה. את סבא שלי לא הרגו יהודים, הרגו אותו הנאצים. להגיד שהיטלר היה ממוצא יהודי זה כמו להגיד שהיהודים הרגו את עצמם בשואה. בענייני השואה אין לנו שום סלחנות". לפיד ציין כי שגריר רוסיה יזומן ל"שיחה קשה" אצל ראש אגף המזרח התיכון במשרד החוץ, אך נמנע מלהגדיר אותה שיחת נזיפה וציין כי הוא עצמו לא ינכח בשיחה.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
מקפיד להתבטא פחות בחריפות. רה"מ בנט
(צילום: EPA)
לפיד הוסיף: "אומר לך מה אנחנו חושבים ומה ייאמר לשגריר: קודם כל שיתקנו טעות ויפתחו ספר היסטוריה. זה מרגיז אותי לא רק בתור שר החוץ, אלא גם בתור הבן של אבא שלי שהיה בגטו בבודפשט (ניצול השואה יוסף טומי לפיד - א"ל). לא יהודים שמו אותו בגטו. שמו אותו שם הנאצים. הנאצים רדפו את היהודים והרגו שישה מיליון יהודים. האוקראינים לא נאצים, רק הנאצים היו נאצים, רק הם עסקו בהשמדה שיטתית של העם היהודי".
לאחר מכן נשאל לפיד אם התבטאות לברוב לא מצביעה על כך שהמדיניות הישראלית לגבי רוסיה שגויה, ואם ישראל בצד הלא נכון של ההיסטוריה, השיב לפיד: "אני לא חושב זה תיאור נכון. ישראל מהרגע הראשון אמרה שהיא מגנה את הפלישה. ויש לא רק אמירות: ישראל הצביעה באו"ם על הגינוי הזה, ישראל הצביעה על השעיה של רוסיה ממועצת זכויות האדם. היינו מאוד מדויקים. ישראל היא המדינה היחידה שמחזיקה בתוך אוקראינה בית חולים שדה. השקענו הרבה בסיוע הומניטרי. נכון שיש לנו שיקולים של ביטחון לאומי, אין מדינה שאין לה שיקולים כאלה".
כשנשאל אם הוא חושש שרוסיה תשלוף את קלף ההתנהלות הישראלית בסוריה, השיב: "לפעמים אתה עושה שיקולים שהם לא רק של אינטרס אלא גם של עמדתך, בוודאי כשמגיעים לנושא כמו השואה או לאמירות מהסוג של שר החוץ הרוסי. וחוץ מזה מדינות זה לא רק אינטרסים, זה גם ערכים. אנחנו חלק מהמדינות שחושבות שרוסיה לא הייתה צריכה לפלוש לאוקראינה".