אם הסדרה "האמריקאים", שמובססת על סיפורי ריגול אמיתיים של סוכני ביון רוסים בארה"ב, תחזור לעונה שביעית - כנראה שהמרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב (36) יהיה אחד מכוכביה הראשיים, ופרק הספיישל הישראלי שנחשף כעת מהווה רק נדבך אחד בנפתולי העלילה. מילדות בקלינינגרד, לזהות בדויה כיתום בסאו פאולו שבברזיל, לחיים סטודנטיאלים הוללים בדבלין, לתואר שני ביחסים בינלאומיים באחת האוניברסיטאות הנחשבות ביותר בארה"ב ועד לערבי קוקטייל עם בכירי ממשל ביידן והתמחות יוקרתית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
5 צפייה בגלריה
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
ניסה להסתנן לשורות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. צ'רקסוב
בחודש יולי האחרון התרחש אולי מה שמסתמן כפרק הסיום של התסריט הנטפליקסי הזה, כששירות המודיעין של הולנד יצא בהודעה חריגה על כך שחשף סוכן מהמודיעין הצבאי הרוסי (GRU), שהשתמש בזהות בדויה במטרה להסתנן לשורות בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ולהעביר לרוסים מידע על החקירה לפשעי מלחמה באוקראינה.
בהצהרה ההולנדית נמסר שצ'רקסוב השתמש בסיפור מסגרת שתוכנן בקפידה. השוטרים ההולנדים העלו אותו על מטוס חזרה לברזיל, שם נעצר מיד עם הנחיתה וכעת הוא מרצה עונש מאסר של 15 שנים בגין הונאה של מסמכים הקשורים לזהותו הבדויה.
אבל בשבוע שעבר נכנס גם הבית הלבן לתמונה, ובכתב האישום שהגיש משרד המשפטים האמריקני והגיע לידי ynet נחשף כי בשנה האחרונה של צ'רקסוב ללימודיו באוניברסיטת ג'ון הופקינס, בינואר 2020, הוא השתתף בטיול מסובסד לישראל שאורגן על ידי בית הספר ליחסים בינלאומיים היוקרתי של המוסד. במהלך הטיול הוא אסף מידע על "פקידי ממשל ישראלים ואמריקנים", כמו גם ישראלים אחרים שעימם נפגשו הסטודנטים.
5 צפייה בגלריה
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
נחשף על ידי שירות המודיעין של הולנד. צ'רקסוב
5 צפייה בגלריה
הפספורט הברזילאי המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
הפספורט הברזילאי המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
הדרכון הברזילאי של צ'רקסוב
את כל המידע הזה העביר אחר כך למפעילו הרוסי איתו נפגש בחשאי בפיליפינים. לפי התכתבויות בין השניים, שנחשפות כעת בכתב האישום האמריקני, צ'רקסוב מסר מידע על "כל האנשים מהשגרירות בירושלים, כל אחד ואחד", כדבריו, על "יועץ להט"ב", "מומחה אבטחה", "מומחה מודיעין" ו"מנהיג מפלגה פוליטית גדולה" ש"מכתיר את המנהיגים בישראל". זהותם נאסרה לפרסום בשלב זה. "שלחתי לך רשימה, עם מי שנפגשנו. כל האנשים מהשגרירות בירושלים, פשוטו כמשמעו כל אחד - אפילו יועץ להט"ב", כתב למפעילו לפי האישום.
צ'רקסוב גם מסר מידע על האמריקנים שפגשו בסיור, כולל יועצים ביטחוניים-צבאיים לקונגרס, מומחי מודיעין, מקבלי החלטות ומדריך אבטחת סייבר של האקדמיה הימית האמריקנית.
בשנתיים שלמד באוניברסיטה בוושינגטון, צ'רקסוב התרועע עם בכירי ממשל ביידן, תוך כדי שהוא מגיש דיווחים למפעילים הרוסים שלו על האופן שבו הגיבו להתחמשות הצבא הרוסי לקראת המלחמה באוקראינה. חלק מהדיווחים שהעביר לרוסיה הגיעו לכאורה אף ממקורביו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ושר ההגנה לויד אוסטין.
חשיפתו של צ'רקסוב מעלה סימני שאלה לגבי התנהלות האוניברסיטה שלו, ומדוע לא ניסו שם, למשל, לברר כיצד מישהו עם רקע "עני" כל כך כמו שהציג את עצמו יכול להרשות לעצמו שכר לימוד בסכום של יותר מ-119 אלף דולר. לאחר מעצרו בברזיל, טען צ'רקסוב כי מימן את לימודיו באמצעות הימורים מוצלחים במטבע ביטקוין, אלא שמחקירת ה-FBI עולה כי הוא דווקא קיבל הזרמת מזומנים קבועה מהמפעילים הרוסים שלו - כסף שהוא ניתב לאחר מכן לחשבונות בנק בארה"ב ובאירלנד.
צ'רקסוב זכה להזדמנות הגדולה שלו כסוכן זמן קצר אחרי הביקור בישראל, כשהתקבל להתמחות בבית הדין הפלילי הבינלאומי. בית המשפט שנועד לאכוף חוקים בינלאומיים נגד רצח עם, פשעי מלחמה ומעשי זוועה אחרים, נתפס על ידי מוסקבה זה מכבר כעוין. רק בחודש שעבר, למשל, תובעיו הוציאו צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והאשימו אותו בפשעי מלחמה באוקראינה.
פרטי העלילה של מסעות צ'רקסוב שצצים כעת לאט לאט מספקים הצצה יוצאת דופן להיבטים סמויים מאוד של המודיעין הרוסי, כולל המאמץ הכמעט אובססיבי של הקרמלין לחדור למטרות מערביות עם סוכנים שפועלים כבודדים בשטח ללא קשר מובחן למפעילים מבית. הוא הגיע לברזיל בעזרת מפעיליו מה-GRU אחרי שהצליחו לשחד נוטריון ברזילאי במתנות שכללו שרשרת סברובסקי, וכך לזייף עבורו מסמכי לידה וזהות.
5 צפייה בגלריה
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
המרגל סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב
הקרמלין מכחיש שהוא מרגל. צ'רקסוב
אחת הראיות היותר מוזרות שעולות מהאישום הוא מסמך בן ארבעה עמודים שנמצא במחשבו של צ'רקסוב, כתוב בפורטוגזית ונקרא כמו פתקים של שחקן שמנסה להתכונן לאודישן: "אני ויקטור מולר פריירה", נפתח המסמך עם שינון השם הבדוי שאימץ לעצמו, לפני שמפרט את סיפור הכיסוי הטראגי של חייו. הוא מתאר שם את הסלידה שלו מריח הדגים ליד גשר בריו דה ז'ניירו, ופוסטר קיר של פמלה אנדרסון במוסך שבו כביכול עבד.
פסקאות אחרות מנסות לתת מענה מראש לחשדנות שבוודאי תעלה לגבי מראו הבלונדיני והמבטא המוזר שלו. הוא מזכיר לעצמו להסיט את תשומת הלב של התוהים למורשת גרמנית במשפחתו ולשהייה ארוכה מחוץ למדינה, במהלכה כישורי הפורטוגזית שלו נפגעו. "חבריי לספסל הלימודים נהגו לעיתים קרובות להתבדח על המראה שלי ועל המבטא שלי", כתב על ימיו בבית ספר שבו מעולם לא למד באמת, "הם קראו לי 'גרינגו'. בגלל זה לא היו לי הרבה חברים".
הטקסט הזה כשלעצמו מעיד על חובבנות רשלנית בעולמות הביון, שלא לומר בעולמות התסריטאות. העובדה שצ'רקסוב בכלל השתמש באותו מחשב נייד במשך עשור שלם, לפי כתב האישום, היא הפרה חמורה של נהלי אבטחת מידע.
הקרמלין כמובן מכחיש שצ'רקסוב הוא מרגל, אבל ביקש את הסגרתו מברזיל בטענה שהוא לא סטודנט ולא סוכן חשאי אלא בכלל סוחר הרואין מבוקש שנמלט מרוסיה כדי להימנע מהכלא. בית המשפט העליון בברזיל אישר לאחרונה את בקשת ההסגרה של רוסיה, ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמור לבקר בברזיל בסוף אפריל - מה שמעלה את הסיכוי שמוסקבה תמצא דרך להבטיח את שחרורו.
למרות זאת, בית המשפט העליון הברזילאי אסר להוציא לפועל את ההסגרה כל עוד החקירה נגדו מתנהלת. צ'רקסוב מואשם בפעילות בלתי חוקית כסוכן זר וכן במספר סעיפים של הונאות בנקאות והונאת ויזה. הוא בעצמו מאמין שיוסגר בקרוב: במסר מוצפן מהכלא שכתב לאישה מרוסיה איתה ניהל רומן כתב צ'רקסוב ש"אין מצב שאני נשאר כאן". הוא הבטיח לה שהתיק ייסגר בקרוב ושהם עוד יטיילו בארמון החורף בסנט פטרסבורג. "הכול יהיה בסדר", כתב, וחתם כ"שבוי מלחמה".
לא ברור אם גם ארה"ב תבקש כעת את הסגרתו של צ'רקסוב, אך גורמים אמריקנים הבהירו בהחלט שאחד השיקולים מאחורי הגשת כתב האישום הוא הניסיון להקדים תרופה למכה ולמנוע את הניסיון הרוסי להחזיר אליה את המרגל.