שש שנים אחרי הכרזתה כמבצעית, צה"ל עושה שימוש בפעם הראשונה במערכת "קלע דוד", שכונתה בעבר "שרביט קסמים", כדי ליירט רקטות מרצועת עזה. ל-ynet נודע כי מיירט אחד שוגר היום (רביעי) בהצלחה אל מול הרקטה לתל אביב, מעט אחרי השעה 14:00.
זה היה היירוט המבצעי הראשון של המערכת, לאחר שב-2018 שוגרו מיירטי קלע דוד לעבר רקטות מסוריה, והחטיאו. עלות כל מיירט במערכת יקרה זו נאמדת במיליון דולר.


3 צפייה בגלריה
יירוטים חוף טרומפלדור בשמי תל אביב מבצע חץ מגן
יירוטים חוף טרומפלדור בשמי תל אביב מבצע חץ מגן
חוף טרומפלדור בתל אביב, והיירוטים ממעל

המערכת מיועדת להתמודד עם איומים משמעותיים כגון רקטות כבדות וטילים בליסטיים בשכבה שבין כיפת ברזל (פצמ"רים, קסאמים וגראדים) לבין "חץ 2" ו"חץ 3" (טילים ארוכי טווח, בעיקר מאיראן, שנעים מחוץ לאטמוספירה). קלע דוד אינה ניידת כמו כיפת ברזל, אלא נייחת ועם כיסוי ארצי, בדומה למערכת החץ.
קלע דוד הוכנסה למערך ההגנה האווירית של חיל האוויר ב-2016 ושנה אחר כך הוכרז עליה כמבצעית, אבל עד היום, כאמור, היא הופעלה פעם אחת בלבד בפעילות מבצעית.

3 צפייה בגלריה
סידרת הניסויי במערכת הנשק "שרביט קסמים" של צה"ל
סידרת הניסויי במערכת הנשק "שרביט קסמים" של צה"ל
ניסוי ב-2020 בקלע דוד
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
שיגור קלע דוד שרביט קסמים גולן רמת הגולן צפת ירוט
שיגור קלע דוד שרביט קסמים גולן רמת הגולן צפת ירוט
השיגור המבצע הראשון, ב-2018. אז הרקטות לא יורטו
(צילום: יוני לובלינר)
הירי לתל אביב, בזמן שילדים רבים עדיין בגנים ובבתי הספר, אירע פחות משעה לאחר תחילת תגובת הג'יהאד האיסלאמי לחיסול בכיריו אתמול בפתיחת מבצע "מגן וחץ" - והמטחים כללו ירי של יותר מ-270 רקטות תוך פחות משלוש שעות.
בחודש שעבר, יממה אחרי שאושרה הצטרפותה לנאט"ו, הודיעה פינלנד כי תרכוש מישראל את מערכת קלע דוד תמורת 345 מיליון דולר, וציינה כי רכישה נוספת תיעשה בעתיד בהיקף של עוד 236 מיליון דולר. בהודעה הפינית צוין כי העסקה דורשת אישור מממשלת ארה"ב, שהמערכת פותחה בשיתוף עמה.