אלמונים ירו אתמול בלילה (שבין שני לשלישי) לעבר ביתו ורכבו של העיתונאי הדרוזי כמאל עדואן, יממה וחצי לאחר רצח העיתונאי נידאל אגבאריה באום אל פחם. היום עדואן סיפר בתוכנית של שרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio כי הוא חושש לחיי משפחתו, ואף שוקל לפרוש מעבודתו העיתונאית בשל האיומים: "מדובר בשלום הילדים והנכדים שלי".
"שמעתי יריות וקמתי לראות מה קורה. גיליתי שיורים על הבית שלי ועל המכוניות שלי. זיהיתי חמוש אחד שפשוט מכוון אקדח ומתחיל לירות, לא היו שם הרבה אנשים", סיפר עדואן, מנהל אתר אינטרנט מקומי בדליית אל-כרמל. לדבריו, לא היו איומים קונקרטיים על חייו לפני הירי, אך האירוע היה טראומתי עבורו ועבור משפחתו: "אין אדם נורמטיבי שיחווה חוויה כזאת וירגיש בסדר".
3 צפייה בגלריה
כמאל עדואן
כמאל עדואן
כמאל עדואן
"אנחנו עוד לא יודעים איך לעכל את זה. אני בדילמה אמיתית, כי יש כאן הרבה מאוד מרכיבים שחוצים אחד את השני. מצד אחד הנושא של השליחות העיתונאית, ומצד שני שלום המשפחה - הילדים והנכדים שלי", סיפר עדואן.
- התלוננת למשטרה? "כן, בטח. הם הגיעו למקום ופתחו בחקירה".
- יש לך תקוות שהם יצליחו לפצח את המקרה הזה? כי נידאל אגבאריה התלונן במשטרה, ולצערנו הרב זה לא עזר לו. "אני לא יודע אם במקרה הספציפי שלי יפצחו או לא. אבל אם מסתמכים על נתונים ועובדות של מה שקורה במגזר הערבי מבחינת הפשיעה והאלימות - הסיכוי קלוש. קודם כל בגלל ההיבט של איך מדברים ומסתכלים על זה. כי הרי לא מדובר כאן ב'תושב', או ב'אזרחים ישראלים'. מדובר באדם שהוא 'הוא מהמגזר', אז ההתנהלות שונה, וכאן מתחילה הבעיה האמיתית. סטטיסטית, ואני לא ממציא דברים, בשנה שעברה נרצחו 122 אנשים במגזר הערבי, והשנה נרצחו כבר 75. אחוז הגילויים והפענוח של המקרים האלה הוא זעיר".
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם לביתו של עדואן מהירי
3 צפייה בגלריה
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם
הנזק שנגרם לרכבו מהירי
- אתה שוקל להפסיק לעבוד כעיתונאי בגלל האיום על משפחתך? "בוודאי, זה טבעי ואנושי. אף אחד לא רוצה את זה, ואני לא רוצה את זה. מדובר בשלום הילדים והנכדים שלי. אני עוד לא יודע לקבל החלטה כרגע, אבל אני בהחלט שוקל את זה".
- אתה כתבת או פרסמת משהו באתר שלך, שאתה חושב שיכול להרגיז מישהו עד כדי כך? "אנחנו כל הזמן כותבים, בין אם מדובר במאמרי דעה, או בניסיונות לפענח דברים. זה כמו אדם שמגיע עם ארגז כלים ומנסה לתקן את העולם. כרגע הסיכוי לתקן הוא נמוך ולא משמעותי".
לאולפן ynet עדואן סיפר הבוקר כי חשש לפנות למשטרה בנושא: "ברגע שאתה פונה למשטרה על איזושהי עבירה שנעשתה כלפייך או כלפי הסביבה שלך, חצית את הקו, שם נגמר הסיפור. שום דבר לא מגן עלייך יותר - לא המשטרה ולא החברה. לכן אנשים פוחדים לפנות למשטרה ולהגיש תלונות".
חבר הכנסת עלי סלאלחה ממרצ התייחס בריאיון לאולפן ynet לאלימות המשתוללת בחברה הערבית ולחשש שמרגישים עיתונאים מהמגזר: "התופעה הזאת של האלימות בחברה הערבית משתוללת וזועקת לשמיים. אני פונה למשטרת ישראל לנקוט בצעדים מעשיים, ולא להסתפק במילוי טפסים".
"יחד עם זאת, פניתי לוועדת ביטחון הפנים בכנסת לקיים דיון דחוף ולהזמין את כל הגורמים, יחד עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב וכל האחראים במשטרה, ולראות כיצד מטפלים באלימות בחברה הערבית", הוסיף סלאלחה. "אני קורא לכל חברי הכנסת לשלב ידיים בנושא. אם לא נפתור את הבעיה וניתן פתרונות הולמים למגזר הערבי - זה יזלוג גם לחברה היהודית ויפגע בה. אנחנו חייבים תקציבים, תקנים ותחנות משטרה בכל אזור שהוא 'נגוע' בפשע".
השבוע יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.