4 צפייה בגלריה
תלמידה בלוס אנג'לס מקבלת חיסון קורונה
תלמידה בלוס אנג'לס מקבלת חיסון קורונה
לקראת שינוי בתוכניות הבית הלבן? תלמידה בלוס אנג'לס מתחסנת
(צילום: רויטרס)
הניו יורק טיימס פרסם אתמול (שישי) כי גורמי בריאות פדרליים בכירים אמרו לבית הלבן לצמצם את התוכנית למתן חיסון שלישי לאוכלוסייה האמריקנית. לפי הדיווח, הסיבה לכך היא שהרגולטורים צריכים זמן נוסף כדי לאסוף ולנתח את כל הנתונים הדרושים, אף שהנשיא ג'ו ביידן תכנן להתחיל במבצע החיסון השלישי ב-20 בספטמבר.
לפני כשלושה שבועות הודיע ה-CDC כי בכוונת ארה"ב לאפשר לכל האמריקנים להתחסן במנה שלישית - אך בהמשך ההחלטה הזו צומצמה לעובדי בריאות, דיירי בתי אבות וחלק מבני ה-65 ומעלה, שלרוב היו הראשונים להתחסן. הכוונה הייתה לחסן במנה שלישית את מי שקיבל את שתי המנות של חברות פייזר ומודרנה, ולקבל בהמשך החלטה לגבי מתן מנה נוספת למי שהתחסן בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, שבניגוד לחיסוני פייזר ומודרנה ניתן במנה אחת.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז בבית הלבן על הגבלות לעובדים פדרליים שלא קיבלו חיסון נגד קורונה
ראשי הבריאות תמכו - אך בשיחות סגורות עלו דברים אחרים. ביידן
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
חיסונים במישיגן
חיסונים במישיגן
מתחם חיסונים במישיגן
(צילום: AFP)
לפי הדיווח בניו יורק טיימס, הנציבה בפועל של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA), ד"ר ג'נט וודקוק, וראש המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), ד"ר רושל וולנסקי, אמרו לבית הלבן שבשבועות הקרובים הן יוכלו להמליץ על חיסון שלישי רק לאמריקנים שהתחסנו בחיסון של פייזר - וככל הנראה, בתור התחלה רק לחלקם.
בניו יורק טיימס ציינו שהשתיים נפגשו עם יועץ הבית הלבן לענייני קורונה, ג'פרי זינטס, אך לא ידוע כיצד הוא הגיב. עם זאת, זינטס התעקש בחודשים האחרונים שהבית הלבן ישמע תמיד לעצת אנשי המדע. כריס מיגהר, דובר בבית הלבן שנשאל על הפגישה בין אנשי הבריאות, השיב כי "תמיד אמרנו שנשמע למדע - וכל זה חלק מתהליך שמתנהל כעת". הוא הוסיף כי הממשל ממתין לסקירה ולאישור מלא למנות הדחף מה-FDA, כמו גם להמלצה מטעם ה-CDC. לפי הדובר, "כאשר האישור וההמלצה יתקבלו - נהיה מוכנים ליישם את התוכנית שפיתחו הרופאים הבכירים בארצנו".

4 צפייה בגלריה
חיסון תלמידים בלוס אנג'לס ארה"ב
חיסון תלמידים בלוס אנג'לס ארה"ב
הנתונים מישראל יכריעו לטובת מתן מנה שלישית למחוסני פייזר? תלמידים מתחסנים בלוס אנג'לס
(צילום: רויטרס)
לפני כשלושה שבועות, ועל רקע התפשטות זן הדלתא בארה"ב שהובילה לעלייה בתחלואה ובמספר המתים, התייחס ביידן למנה השלישית ואמר כי "התוכנית היא שכל מבוגר יקבל מנת דחף שמונה חודשים אחרי שקיבל את המנה השנייה. זה ייתן הגנה גדולה יותר ולמשך זמן רב יותר, ויעזור לנו לסיים עם המגפה מהר יותר". גם וודקוק וגם וולנסקי אישרו בפומבי את האסטרטגיה הזו, וכך גם אנשי הבריאות הבכירים האחרים במדינה.
עם זאת, לפי ניו יורק טיימס, ד"ר וודקוק טענה בשיחות פרטיות שמסוכן לקבוע תאריך יעד למנה שלישית לפני שלרגולטורים יהיו מספיק נתונים, שחלקם טרם הוגשו על-ידי יצרניות החיסונים. לדברי גורמים שמכירים את הפרטים, מאז שהבית הלבן הכריז על התוכנית לפני שלושה שבועות צצו מכשולים חדשים.
אחת הסיבות לעיכוב, לפי הדיווח, היא שהרגולטורים זקוקים ליותר זמן כדי להחליט על המינון המתאים למנה שלישית עבור מקבלי החיסון של מודרנה. גורם פדרלי אמר כי בבקשת החברה לאישור ה-FDA למנת דחף של החיסון שלה אין מספיק נתונים - וכי הנתונים של ג'ונסון אנד ג'ונסון כלל לא נמסרו.
וכאן נכנסת לתמונה ישראל - שמחלקת את החיסון השלישי לכל בני ה-12 ומעלה. בכירי מערכת הבריאות אמרו ביום ראשון שיעילות החיסון של פייזר יורדת אחרי חמישה חודשים, אך מנה שלישית מחזקת משמעותית את ההגנה שהחיסון מעניק. לפי הדיווח בניו יורק טיימס, ה-FDA מעוניין לראות את הנתונים שעולים ממבצע החיסונים הישראלי, כדי לוודא שהם מגבים את הטיעונים הללו. אגב, גורם שמקורב לדיונים על סוגיית המנה השלישית אמר לרויטרס שבשלב זה ישנם נתונים מספיקים למתן מנה שלישית למחוסני פייזר - אך לא עבור מחוסני חברות אחרות.
בניו יורק טיימס מציינים כי חלק ממומחי בריאות הציבור "יקבלו בברכה" דחייה של מבצע המנה השלישית, שכן לטענתם עדיין אין נתונים שמצדיקים אותה - ויש למקד את המאמצים בכ-25% מהאמריקנים שלא התחסנו כלל. רק השבוע התפטרו שני בכירים במערך הרגולטורי שמאשר חיסונים ב-FDA, ובכלי התקשורת בארה"ב ייחסו זאת לכוונת הבית הלבן להתחיל במבצע מנת החיסון השלישית.
פורסם לראשונה: 21:43, 03.09.21