ארצות הברית צפויה להמליץ על מנה שלישית של חיסון לכל האמריקנים שקיבלו חיסוני פייזר ומודרנה נגד קורונה, החל מ-20 בספטמבר. כך פורסם היום (ד') בהודעת המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ורשויות בריאות נוספות בארה"ב - בעוד בארגון הבריאות העולמי מתעקשים שמנת ה"בוסטר" לא נחוצה כל עוד בחלקים רבים בעולם תושבים טרם חוסנו במנה אחת.
1 צפייה בגלריה
חיסוני פייזר מודרנה
חיסוני פייזר מודרנה
חיסוני פייזר ומודרנה
(צילום: רויטרס)
פחות מחודש אחרי שישראל אישרה לחסן מבוגרים במנה שלישית, המומחים האמריקניים המליצו גם הם על מנת הדחף - אך ללא הגבלה של גיל, וכעבור שמונה חודשים מהחיסון השני. בישראל נתנו תחילה את המנה לבני 60 ומעלה, בהמשך ל-50+ וכעת נשקלת הורדה נוספת לגיל 40.
התוכנית למנה השלישית לכולם בארה"ב עדיין תלויה באישור רשמי של ה-FDA, מינהל התרופות והמזון האמריקני. חלק מאזרחי ארה"ב קיבלו חיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שניתן במנה אחת בלבד. ככל הנראה גם הם יזדקקו למנה נוספת בהמשך, אך לשם החלטה על כך אין עדיין די מידע.
בהצהרה שמסרו גורמי הרפואה, נטען כי "ברור מאוד שיעילות החיסון נגד הדבקה נפגעת במשך הזמן, וכעת עם וריאנט הדלתא המתפשט במהירות, אנחנו מתחילים לראות ממצאים ליעילות פחותה מול מחלה קלה ובינונית". בנוסף, כך נמסר, "בהתבסס על ההערכה המעודכנת, ההגנה הנוכחית מפני מחלה קשה, אשפוז ומוות עלולה להיעלם בחודשים הבאים".
בד בבד, ארגון הבריאות העולמי חידד היום את עמדתו נגד מתן החיסון השלישי. המדענית הראשית של הארגון, סומיה סוואמינתן, אמרה במסיבת עיתונאים בז'נבה: "אנחנו מאמינים ללא ספק כי המידע הקיים כיום לא מצביע על צורך בבוסטר". היא ציינה כי נחוץ מחקר נוסף בנושא.
יועץ בכיר לארגון הבריאות העולמי, ברוס איילוורד, התייחס לכך שהמנה השלישית ניתנת במדינות בעלות הכנסה גבוהה ואמר: "יש מספיק חיסונים בכל העולם, אבל הם לא הולכים למקומות הנכונים בסדר הנכון". לדבריו, "צריך לתת שתי מנות לפגיעים ביותר ברחבי העולם לפני שנותנים בוסטרים למחוסנים. אנחנו רחוקים מזה מאוד".