6 צפייה בגלריה
זירת ניסיון הדריסה ליד רמאללה
זירת ניסיון הדריסה ליד רמאללה
זירת ניסיון הדריסה ליד רמאללה
לוחמים מיחידת אגוז חיסלו לפנות בוקר (שני) שני פלסטינים שהאיצו לעבר כוח בהיה במבצע למעצר מבוקש במחנה הפליטים ג'ילזון שליד רמאללה. חשוד שלישי שהיה ברכב - שנוסעיו לא קשורים למבוקש - נפצע כתוצאה מהירי. לא היו נפגעים בקרב החיילים.
האירוע התרחש סמוך לשעה 04:00, ובצה"ל אמרו כי במהלך יציאת הכוח מהמקום האיצה המכונית לעבר הלוחמים, שהגיבו באופן מיידי וסיכלו את הפגיעה בהם. המבוקש אותו חיפשו לא אותר לבסוף. לפי הפלסטינים, ההרוגים הם חאלד אל-דבאס (20) ובאסל בסבוס (18) מג'ילזון. בעקבות מותם, פתח הכריז על יום אבל ושביתה כללית.
6 צפייה בגלריה
   הפלסטינים שנהרגו
   הפלסטינים שנהרגו
הפלסטינים שישבו ברכב ונהרגו
עדי ראייה ממחנה הפליטים סיפרו לסוכנות הידיעות הפלסטינית וופא כי ההרוגים והפצוע היו בדרכם לעבודתם באתר בנייה. לדבריהם, הלוחמים החזיקו אותם ברכב במשך יותר מחצי שעה, ובהמשך גררו את הרכב עם הגופות עד שנלקחו.
בתוך כך, קבוצת מתנחלים מאזור גב ההר הקיפה לפנות בוקר את היציאות מהעיר שכם וחסמה את המכוניות שביקשו לצאת ממנה במחאה על אירועי הירי והשלכות האבנים שהתגברו לאחרונה באזור.
6 צפייה בגלריה
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
חסימות הכבישים ליד שכם, הבוקר
6 צפייה בגלריה
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
אחת החסימות סמוך לשכם, הבוקר
שעות אחרי שראשי מועצת יש"ע הפגינו באזורים שבהם אירעו ניסיונות פיגוע - ונקלעו בעצמם לירי בעודם מפגינים עם ילדים - הודיעו התושבים, שחלקם הגיעו גם הם עם ילדים, כי צעדי המחאה רק יוחרפו עד שהביטחון יוחזר לשטחם. "כל עוד לתושבים לא יהיה ביטחון, לאויבים לא תהיה שגרה", מסרו המוחים שחסמו את הכבישים לפלסטינים.
את מרבית אירועי הירי מבצעים פעילי המיליציה "גוב האריות". לפי נתוני השב"כ, באוגוסט התבצעו 172 פיגועים ביהודה ושומרון, מתוכם 23 פיגועי ירי. בספטמבר התרחשו כבר 212 פיגועים מעבר לקו הירוק, 34 מהם פיגועי ירי. בשל התגברות ניסיונות הפיגוע יפגינו היום ראשי המתנחלים מחוץ לביתו של שר הביטחון בני גנץ, בדרישה לצאת ל"מבצע חומת מגן 2", שנפתח לפני עשרים שנה אחרי הפיגוע במלון פארק שבו נרצחו 30 ישראלים, ובחודש אחד מספר הקורבנות היה יותר מ-110 בני אדם.
6 צפייה בגלריה
ארגון טרור גוב האריות פלסטינים מחבלים ירי
ארגון טרור גוב האריות פלסטינים מחבלים ירי
פעילי "גוב האריות"
אמונה דיעי, תושבת באלון מורה שנקלעה אתמול לזירת פיגוע הירי על האוטובוס והמונית, אמרה בריאיון לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio כי כששמעה את היריות חשדה בהתחלה שיש לה תקר בגלגל. "כשהבנתי שהכול בסדר ברכב, ראיתי את האוטובוס עוצר והבנתי שהיה איזשהו פיגוע", שחזרה דיעי.
"יש הרבה כוחות של צה"ל, אבל התחושה שנותנים היא לא של ביטחון. עצרתי אתמול ליד פילבוקס כשהפלסטינים ירו בלי פחד כי הם יודעים שהתגובה של צה"ל היא לא מאוד חזקה", הוסיפה.
שעות לאחר הפיגוע הגיעה דיעי להפגין עם קבוצת תושבים בזירה שבה אירע ניסיון פיגוע ירי כמה ימים קודם לכן, משם הופצה תמונה של ראש המועצה שולף אקדח בזמן שנפתחה לעבר המפגינים, ובהם ילדים, אש מכיוון היישובים הפלסטיניים.
אתם מפגינים וקוראים ל"חומת מגן 2", אבל פה זה היה אירוע מאובטח, ידוע, שמאורגן עם ראש המועצה - וגם שם היה פיגוע ירי. "הגענו לאירוע עם ילדים כדי להראות שלא יהיה מצב שאנחנו מודאגים. הם היו בחוץ, ליד בעלי, ולהוציא תינוק תחת אש היה אחד הקטעים המפחידים בחיי", אמרה דיעי. "הייתה הרגשה של לחץ והיינו צריכים לתפוס מחסות. הילדים ברוך ה' תפקדו כמו שצריך. זה היה הרבה יותר מפחיד מהפיגוע בבוקר. לקחו כמה דקות עד שהייתה תגובה, לפחות 10 דקות של פחד".
מה אתם דורשים? "אנחנו דורשים קודם כל שיהיה אפשר להרתיע את הערבים בצורה רצינית", השיבה. "שידעו שיהרסו להם את הבתים, ששישללו מהם את הזכות לעבוד כאן או שיסגרו להם את הכפר. למה אנחנו צריכים לפחד לצאת לעבוד? שיסגרו להם את הכפר ולתת להם להבין שזה לא מה שהם צריכים לעשות".
אתם טוענים שיש רפיון או הסלמה בקרב הפלסטינים? "אני חושבת שההסלמה נוצרה כי הם יודעים שיש רפיון. הם מבינים שיש כמויות של זריקות אבנים ואין ממש תגובה", אמרה דיעי, שהודתה כי היא חוששת לנסוע בכביש המוביל לביתה אחרי 30 שנה של מגורים באזור. "אני עובדת במרכז וארבעה ימים בשבוע צריכה לנסוע בציר הזה, אני מרגישה שאני חוזרת אחורה".
ראש מועצת שומרון אמר אתמול כי "אין דבר שממחיש את ההפקרות הביטחונית של הממשלה הזו יותר מאשר ירי כבד כלפי משפחות, ילדים ותושבים שבאו למחות על הפיגוע שהתרחש בבוקר. ילדות לא אמורות לשכב תחת ירי, וראש מועצה לא אמור להגן על תושביו כשיורים עליהם. זה גל טרור שהולך ומתעצם".
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
ראש המועצה עם אקדח שלוף ליד ילדים שמשתטחים על הרצפה
(צילום: עידו זאבי)
דגן טען כי "הממשלה צריכה לתת לצה"ל את הכלים והאישורים לאסוף את כלי הנשק, להחזיר את המחסומים ולפעול נגד הרשות הפלסטינית - או שגל טרור יהיה בכל ישראל ולא רק ביהודה ושומרון". כאמור, במהלך ההפגנה - שהגעת האזרחים אליה תואמה מראש - נפתחה אש לעבר המחאה וחייל צה"ל נפצע באורח קל.
גורמים ביטחוניים אמרו כי במקביל להפגנה שנערכה סמוך לאחת הכניסות הדרומיות של שכם, קבוצת מתנחלים החלה ליידות אבנים לעבר פלסטינים שהתקרבו לעיר. לוחמי צה"ל הוזעקו לאזור והדפו אותם בחזרה.