לראשונה מאז התפרצות הקורונה הנרחבת שהחלה להשתולל בשטחיה בסוף השנה שעברה, עם ביטולה הפתאומי והמיידי של מדיניות ה"אפס הדבקה", סין הודתה היום (שבת) בהיקף הנרחב של התמותה בעקבות הנגיף. רשויות הבריאות הסיניות מסרו כי בתוך חודש אחד, בין 8 בדצמבר ל-12 בינואר, מתו במדינה 59,938 בני אדם מסיבוכים הקשורים לנגיף.
2 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג, ופינוי חולה קורונה. מודים בהיקף הנרחב של התמותה
נשיא סין שי ג'ינפינג, ופינוי חולה קורונה. מודים בהיקף הנרחב של התמותה
נשיא סין שי ג'ינפינג, ופינוי חולה קורונה. מודים בהיקף הנרחב של התמותה
(צילום: AFP, EPA)
עד כה דיווחה הממשלה בבייג'ינג רק על מקרי מוות ספורים מדי יום, כשלעתים לא דיווחה עליהם כלל, ומדובר בשינוי דרמטי בנתונים שהיא מדווחת לעולם. עד לעדכון הנוכחי עמד מספר המתים הרשמי מהנגיף, בכל שלוש שנות המגפה בסין, על כ-5,200 בלבד, ולכל היה ברור שמדובר בנתון שגוי לחלוטין, כזה שלא התאים לדיווחים על עומסים אדירים בבתי החולים ועומסים שהולכים וגדלים גם בבתי קבורה.
סין, יצוין, צמצמה אשתקד את ההגדרה שלה למקרי מוות מהנגיף, ובניגוד לרוב מדינות העולם לא ייחסה אותם לחולים שסבלו ממחלות רקע. כעת נראה שההגדרה השתנתה שוב, ובתדרוך לתקשורת של ראש שירותי הבריאות הסיניים, ג'יאאו יאהוי, היא אמרה כי 5,503 ממקרי המוות בחודש האחרון נבעו מכשל נשימתי שנגרם ישירות מקורונה וכי 54,435 מקרי המוות האחרים נבעו משילוב של קורונה ומחלות אחרות. היא ציינה כי מתוך החולים שמתו, 90.1% היו בני 65 ומעלה והגיל הממוצע שלהם היה 80 שנה.
2 צפייה בגלריה
בני משפחה נפרדים מחולה מבוגרת שמתה בבית חולים במחוז חביי סין 22 בדצמבר
בני משפחה נפרדים מחולה מבוגרת שמתה בבית חולים במחוז חביי סין 22 בדצמבר
בני משפחה נפרדים מחולה מבוגרת שמתה, בבית חולים במחוז חביי בחודש שעבר
(צילום: AP )
את הנתונים החדשים פרסמה סין על רקע הביקורת שספגה בעולם בשל המידע הלא-מספק שסיפקה, וגם בארגון הבריאות העולמי אמרו כי ההגדרה החדשה שלה לתמותה מהנגיף "צרה מדי". ראש הארגון טדרוס אדהנום גברייסוס אמר כי אנשיו דרשו מסין לספק מידע אמין יותר ובמהירות רבה יותר בנוגע להתפרצות. מוקדם יותר השבוע אמרו גורמי בריאות בסין כי אין טעם "להתעכב" על המספר המדויק של מספרי המתים מהנגיף.
גם הנתונים החדשים, יצוין, לא חושפים כנראה את היקף התמותה המלא – ומתייחסים רק לאלו שנרשמו בבתי החולים הסיניים. חברת נתוני הבריאות הבריטית Airfinity העריכה בתחילת החודש ש-9,000 סינים מתים ביממה מקורונה. החברה העריכה שב-23 בינואר ימותו בסין כ-25,000 חולי קורונה בכל יום – ויותר מחצי מיליון מתים במצטבר רק מחודש דצמבר.

סין גם הפסיקה לדווח על מספרי נדבקים – כיוון שלדבריה לא ניתן לעשות זאת בצורה אמינה עם הפסקת מבצעי הבדיקות ההמוניות – אבל גורמים מקומיים בה הודו שההתפרצות נרחבת ביותר, ולפי מחקר שפורסם אתמול באוניברסיטת פקינג בבייג'ינג בסביבות 900 מיליון איש במדינה נדבקו נכון ל-11 בינואר. המחקר העריך כי 64% מהאוכלוסייה הסינית – 1.4 מיליארד איש – נדבקו. בסין חוששים שההתפרצות רק תחמיר בהמשך החודש, ותתפשט גם באזורי הכפר המרוחקים ולא רק בערים הגדולות, כאשר מאות מיליונים ייצאו לדרכים על מנת להתאחד עם משפחותיהם לרגל השנה הירחית החדשה, שמתחילה ב-23 בינואר.