מספר המתים ממנות יתר של סמים ושל תרופות-במרשם בארצות הברית הגיע בשנת הקורונה הראשונה ליותר מ-100 אלף בני אדם – הפעם הראשונה בהיסטוריה שהרף הזה נחצה. משבר האופיואידים הפוקד את ארה"ב רק הולך ומחריף, וממשלו של הנשיא ג'ו ביידן קורא כעת לקונגרס להקצות מיליארדי דולרים נוספים למלחמה בו.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב משבר סמים אופיואידים
ארה"ב משבר סמים אופיואידים
"מצב בלתי מתקבל על הדעת, שמצריך תגובה חסרת תקדים". סמים קטלניים מציפים את ארה"ב
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב משבר סמים אופיואידים פנטניל שתפסו הרשויות
ארה"ב משבר סמים אופיואידים פנטניל שתפסו הרשויות
יותר מ-5 טונות בשנה. פנטניל שתפסו הרשויות בארה"ב
(צילום: רויטרס)
העלייה במספר המתים ממנות יתר בארה"ב נמשכת כבר יותר משני עשורים, אבל הנתונים שפורסמו אמש מעידים על החרפה דרמטית במצב: לפי הרשויות, בין אפריל 2020 לאפריל 2021 נרשמו בארה"ב 100,306 מקרי מוות כתוצאה מצריכת סמים, ומדובר בעלייה של 28.5% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שלפני כן. פירוש הנתונים הוא שבשנת הקורונה הראשונה, בכל 5 דקות מת בארה"ב אדם ממנת יתר.
מבין 100,306 מקרי המוות, ב-75,673 הגורם לתמותה היה צריכה של אופיואידים, כשהסם המוביל הוא האופיואיד הסינתטי רב-העוצמה פנטניל. עלייה חלה גם במקרי המוות כתוצאה מצריכת חומרים פסיכואקטיביים כמו מתמפטמין ומצריכת סמים טבעיים וסינתטיים-למחצה, כמו תרופות במרשם נגד כאב או קוקאין. לשם השוואה, מנגיף הקורונה עצמו מתו בארה"ב באותו פרק זמן כ-508 אלף בני אדם.
המומחים האמריקנים מעריכים כי למגפת הקורונה הייתה תרומה גדולה לתמותה האדירה מסמים בארה"ב אשתקד: אנשים בעלי הפרעות התמכרות נפגעו קשה משיבושם של חיי היום-יום, ומשתמשי סמים רבים מצאו עצמם מבודדים חברתית ולא היו מסוגלים לקבל טיפול וסיוע. לפי הנתונים החדשים, עלייה במספר המתים ממנות יתר נרשמה בכל מדינות ארה"ב מלבד ארבע – דלאוור, ניו המפשייר, ניו ג'רזי ודרום דקוטה, והעלייה הגדולה ביותר נרשמה בוורמונט (70%), מערב וירג'יניה (62%) וקנטקי (55%).
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן רוצה להקצות מיליארדים. "גם זו מגפה"
(צילום: AP)
מומחים בארה"ב אומרים כי הפנטניל הוא הגורם הראשי למשבר, וכי מחריפה אותו העובדה שהאינטרנט מוצף בגלולות מזויפות המוצעות למכירה. הגלולות הללו נחזות לתרופות-במרשם, כשבפועל מדובר בגלולות מזויפות הכוללות כמויות קטלניות של פנטניל ומתמפטמין. הן זמינות למדי ברשתות החברתיות ובאתרי מסחר אלקטרוני.
הפנטניל הוא סם קטלני ביותר, ולפני חמש שנים הוא הפך לסם האחראי למקרי המוות הרבים ביותר בארה"ב, תוך שהוא דוחק את ההרואין למקום השני. סוחרי סמים נוהגים לערבב את הפנטניל בסמים אחרים, וזו אחת הסיבות לכך שגם מקרי המוות מצריכת מתמפטמינים וקוקאין נמצאים בעלייה בארה"ב. לפי הערכות, רבים מהסמים האלה הנצרכים בארה"ב מגיעים מקרטלי סמים במקסיקו, המשתמשים בכימיקלים שמקורם בסין לצורך ייצור המוני של פנטנטיל ומתמפטמין והפצתם ברחבי אמריקה. רק בשנה האחרונה תפסו הרשויות בארה"ב יותר מ-5 טונות של פנטניל, שיא של כל הזמנים.
"הגיע הזמן להתמודד עם העובדה שהמשבר הזה מחמיר", אמר אתמול שר הבריאות האמריקני, חבייר בסרה, בעקבות פרסום הנתונים. "אנחנו רואים את פני המשפחות האבלות ואנשי הסיעוד שעובדים קשה מדי. אתם שומעים את זה בכל פעם שמוקד החירום 911 מקבל שיחת-בהלה על אדם שמת ממנת יתר. אתם קוראים את מודעות האבל על הבנים והבנות שעזבו אותנו מוקדם מדי. ומאז שהחלה מגפת הקורונה, זה החמיר".
4 צפייה בגלריה
מפת ארה"ב
מפת ארה"ב
בוורמונט ובמערב וירג'יניה חלה העלייה החמורה ביותר
קת'רין קייס, מומחית להתמכרויות לסמים העובדת באוניברסיטת קולומביה, אמרה בעקבות הנתונים כי "המספר הזה הרסני, זה היקף מתים שלא ראינו במדינה הזו". מספר המתים ממנות יתר בארה"ב עולה כעת על מספר המתים מתאונות דרכים, ירי בכלי נשק ואפילו שפעת ודלקת ראות.
נשיא ארה"ב ביידן כינה אמש את הנתון החדש "אבן דרך טרגית", וממשלו קורא כעת לקונגרס להקצות מיליארדי דולרים נוספים כדי להילחם במגפת האופיואידים. "בעודנו ממשיכים להיאבק במגפת הקורונה, אסור לנו להתעלם מהמגפה הזו, שנגעה במשפחות ובקהילות בכל רחבי ארצנו", מסר ביידן. הממשל הודיע כי הוא מתכוון לקדם חוק שהוא מקווה שיאומץ גם ב-50 המדינות השונות שמהן מורכבת ארה"ב – חוק שירחיב את הגישה לנלוקסון, תרסיס לאף המסוגל להפוך את השפעתה של מנת יתר ולהציל חיים.
"אני מאמין שאיש אינו צריך למות ממנת יתר רק מכיוון שלא הייתה לו גישה לנלוקסון", אמר אתמול רהול גופטה, מנהל מדיניות בקרת הסמים והתרופות הארצית. "למרבה הצער, כיום זה קורה ברחבי ארה"ב. המצב שאליו הגענו בלתי מתקבל על הדעת, והוא מחייב תגובה חסרת תקדים". מושל פנסילבניה טום וולף כבר אמר השבוע כי ממשלו רוצה שאזרחים פשוטים יישאו איתם את התרופה הזו, כך שיוכלו לעזור לאחרים במקרה הצורך.