הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת התכנסה הבוקר (יום שלישי) לבקשת ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), לדון בהחלטת המשרד לביטחון לאומי להפסיק את מימון "פורום מיכל סלה", העוסק במניעת אלימות נגד נשים. השר איתמר בן גביר לא הגיע לדיון ומטעמו נשלח עורך הדין דוד בבלי, יועץ החקיקה שלו. אלא שהדיון התפוצץ תוך זמן קצר בעקבות חילופי דברים בין חברות הכנסת מירב בן ארי ולימור סון הר מלך. לאחר מכן, עו״ד בבלי התפרץ על ח״כ בן ארי והטונים בין השניים הגיעו לצעקות של ממש עד שהוא יצא החוצה בסערה (בגרסה מוקדמת של הכתבה נכתב בטעות שהדיון הופסק בגלל התפרצותו).

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל, נעל את הדיון בטענה ש"אי-אפשר להמשיך כך". לילי בן עמי, מקימת הפורום ואחות של מיכל סלה ז"ל, שנרצחה בידי בעלה, פרצה בבכי. בפתח הוועדה אמרה ח"כ בן ארי כי "הדיון הזה הוא בשבוע של יום האישה הבינלאומי, ומגיע אחרי ההכרה של האו"ם באלימות המינית שהתרחשה כאן ב-7 באוקטובר. אמנם לא הופתענו מהממצאים, אבל יש לזה חשיבות גדולה מאוד בהכרה הבינלאומית".
היא הוסיפה: "השאלה היא מה קורה כשזו אלימות בבית? מדובר ב-640 אלף שקלים (מימון פורום מיכל סלה), כשתקציב המשרד עומד על יותר מ-49 מיליארד שקלים. מאוגוסט, המשרד לא משלם שקל לעמותה, היא מממנת לבד את הפעילות, והמשטרה ממשיכה להפנות את אותן הנשים לעמותה. הם מפנים אותן כדי להציל חיים. מדינה טובה ומקצועית הייתה מכפילה את העבודה ולא מסכלת אותה. כל אחת שיצאה מהמקלט - קיבלה חיים".
לאחר מכן דיברה ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), שטענה שפורום מיכל סלה לא מסייע לנשים ושהמחקר שבוצע על-ידי הפורום הוא מחקר "מגמתי, מוטה ומוטעה". "יש פה מהלך פופוליסטי, שבכל מקום אחר היינו אומרים 'איך יכול להיות שחברה לא נבחרה, לא היה מכרז', אבל פה פתאום, כשזה מתיישב לך עם האג'נדה (של בן ארי) אז זה מפריע לך. לכמה נשים הפורום הזה עזר?", אמרה סון הר מלך.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מהכנסת: יועץ השר בן גביר עו״ד דוד בבלי יוצא בצעקות מהדיון
תיעוד מהכנסת: יועץ השר בן גביר עו״ד דוד בבלי יוצא בצעקות מהדיון
"מי את בכלל?". היועץ מורחק מהוועדה
3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי ולילי בן עמי
מירב בן ארי ולילי בן עמי
לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, ממררת בבכי בדיון שנקטע
ח"כ בן ארי קטעה אותה: "את בושה למגזר הנשי". ח"כ סון הר מלך המשיכה: "צריכים לחשוב אם המענה הזה ניתן לאותן נשים. כמה נשים מתוך עשרות אלפי נשים? חברי כנסת חתמו על קיום הדיון בלי ללמוד את הנתונים". ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) קטע אותה ואמר: "זה לא נכון. את לא תגידי על חברי כנסת שהם לא מכירים את הנתונים". ח"כ בן ארי צעקה עליה: "תתביישי לך".
יו"ר הוועדה לביטחון לאומי, ח"כ צביקה פוגל, אמר כי "אי-אפשר לנהל דיון" כשלא ניתן להקשיב לדברים שנאמרים גם אם "לא נעים או לא מוסכם על חלק מחברי הכנסת", ונעל את הדיון. לילי בן עמי, מקימת הפורום ואחותה של מיכל סלה ז"ל, פרצה בבכי. ח"כ בן ארי זעמה על ח"כ סון הר מלך שהיא מפיצה שקרים, ומולה התקומם יועץ השר לביטחון לאומי לענייני חקיקה, עו"ד דוד בבלי, בצורה מזלזלת ומבישה.
"את רוצה שאני אבחן אותך על הנתונים? הוועדה שלך לא העבירה חוק אחד", אמר עו"ד בבלי. ח"כ בן ארי צעקה לעברו: "ממתי מגיע יועץ במקום ששר יישב פה? תסתכלו על הנשים האלה, אתם רוצים שנשים ימותו? תצא מפה, אתה חוצפן". בבלי השיב לה: "אז למה לא העברת חוקים? תתביישי לך. את תלמדי אותי על הגנה על נשים? מי את בכלל?".
אחרי שח״כ פוגל עצר את הדיון, הצעקות נמשכו בין השניים. היועצת של ח״כ בן ארי ניגשה לעו"ד, הסיטה את ידו מהמיקרופון וביקשה ממנו לחדול את הצעקות, לדבריה מתוך התחשבות בנשים שהגיעו לדיון, והוא יצא החוצה תוך כדי שהוא אומר לה "מי את בכלל". לטענת היועצת של ח״כ בן ארי, מחוץ לחדר הוועדה המשיך בבלי להטיח בה מילים קשות כמו "אפס", "זבל" ו"מושתנת".

3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי, לימור סון הר מלך
מירב בן ארי, לימור סון הר מלך
בן ארי וסון הר מלך. עימות מכוער בין חברות הכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, אלכס קולומויסקי)
כאמור, הרקע לדיון הוא הפסקת מימון המשרד לביטחון לאומי לפעילות פורום מיכל סלה, שמראשיתו ועד היום העניק הגנה ל-276 נשים מאוימות (כולן חד-הוריות, שהאיום עליהן מוכר לרשויות) ולעוד 900 ילדות וילדים. פעילות הפורום הוכחה פעם אחר פעם כחיונית ופורצת דרך ולכן ההחלטה של המשרד לביטחון לאומי שלא להמשיך את שיתוף הפעולה עמו היא מקוממת.
באוגוסט 2022, פורום מיכל סלה חבר למשרד לביטחון פנים ויחד הביאו להגדלה משמעותית בתוכניות ההגנה על נשים מאוימות. "שיתוף הפעולה הוגדר כהצלחה מסחררת והדרג המקצועי במשרד ביקש שנמשיך אותו לשנה נוספת ואף נגדיל אותו", מספרת לילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה. "במסגרת שיתוף הפעולה הענקנו הגנה ל-106 נשים מאויימות בביתן. שיתוף הפעולה הסתיים פורמלית באוגוסט 2023, ובכל התקופה האחרונה העמותה ממשיכה להפעיל עצמאית את התוכנית, ולהגן על נשים מאוימות.
"במקביל, התקיימו מגעים מאד מתקדמים מול המשרד לביטחון לאומי, להמשך שיתוף הפעולה המוצלח. אלא שלאחרונה הופתעו בעמותת פורום מיכל סלה לגלות שבאופן חד-צדדי, השר לביטחון לאומי החליט לקצץ בתקציב נשים מאוימות וסופית לא להמשיך את תוכניות ההגנה עליהן. זאת, בניגוד לעמדת הדרג המקצועי במשרד ולמרות שבתקופת המלחמה - הסטרס והאלימות בבתים עלו דרסטית יחד עם מספר הנשקים בבתים פרטיים".
זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה יועץ בן גביר היה מעורב בעימות ובפיצוץ של דיון בוועדת כנסת. בחודש נובמבר הפריע היועץ ליו"ר ועדת הביקורת של הכנסת בנושא רגולציה ומתן רישיונות לנשיאת נשק אישי, ח"כ מיקי לוי, והוצא מהדיון. לאחר שיצא היועץ מהישיבה, הורה בן גביר לכל אנשיו במשרד ובמשטרה לצאת מהדיון ולא לשתף פעולה.
מעו"ד דוד בבלי נמסר בתגובה: "טענות ח"כ בן ארי משוללות כל בסיס עובדתי, המציאות הייתה הפוכה בדיוק - במהלך הדיון בוועדה הגיעה יועצת חברת הכנסת - תקפה אותי פיזית, בנוסף לכך שדיברה כלפיי בגסות. טוב תעשה בן ארי אם תעבוד עבור ציבור הנשים, ולא עבור כותרות, או לחילופין עבור עמותה שחלק ניכר מהתקציב שרצו לקבל מהמשרד מנותב לכיס הפרטי של העמותה ולא עבור הנשים בסיכון - עבורן המשרד פועל ויפעל להגן עליהם. פחות דמגוגיה כמו שבן ארי אוהבת - יותר עובדות".
לילי בן עמי, מנכ"לית פורום מיכל סלה, מסרה בתגובה: "הדיון בכנסת היום על הקיצוץ התקציבי הזה התפוצץ כי יש מי שמנסים לגרור גם את הנושא הקדוש הזה לויכוח של ימין ושמאל. אמרתי בכנסת שביטחון של נשים זה קונצנזוס של כל סיעות הבית וזה חייב להשאר ככה. בפורום מיכל סלה נמשיך להעניק הגנה מלאה לנשים מאויימות בכל מצב. 'כלבי מיכל סלה' ו'סיירת מיכל' הן שתי תוכניות מצילות חיים, פיתוח כחול לבן של עמותת פורום מיכל סלה, עם הצלחה מסחררת ושבחים מקיר לקיר מכל העולם. תמיכה אמיתית מהממשלה תביא להרחבת התוכנית ולגאווה לאומית. כל שקל מהתקציב של שתי תוכניות ההגנה של פורום מיכל סלה מוקדש להגנה על נשים מאויימות".