6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים. ארכיון
(צילום: רויטרס)
לקראת מצעד הגאווה שייערך מחר (חמישי) בירושלים, שיציין 20 שנה למצעד הראשון שהתקיים בבירה, איומים נשלחו למפיקת האירוע ולח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), בעקבות תמיכתו רבת השנים בקהילה הגאה. המצעד מחר הוא האירוע הגדול הראשון שיזניק את חודש הגאווה בישראל.
הבוקר קיבלה אמונה קליין בר נוי, מנהלת קהילה בבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות שמפיק את המצעד, הודעה אישית בפייסבוק מטעם "האחים של ישי שליסל", שבה נכתב: "לא נאפשר שמצעד הגאווה יתקיים בירושלים, עיר הקודש. גורלה של שירה בנקי מחכה לכם". לפני שבע שנים, נזכיר, ישי שליסל החרדי קיצוני רצח את שירה בנקי בת ה-15 במצעד הגאווה שהתקיים בבירה. המשטרה פתחה בחקירה שהוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים.
6 צפייה בגלריה
איומים על מצעד הגאווה בירושלים
איומים על מצעד הגאווה בירושלים
האיום שנשלח למפיקת האירוע ולח"כ גלעד קריב
(צילום: מתוך פייסבוק)
"ההודעה הזאת הפתיעה אותי על הבוקר, ואין ספק שהיא מאוד מטרידה", אמרה קליין בר נוי. "מצד שני, זאת תזכורת חשובה על חשיבות המצעד בירושלים. אני מאמינה שהתשובה האמיתית להסתות והאיומים מסוג זה היא שכל מי שתומך בחופש, שוויון ופלורליזם במדינת ישראל יגיע לצעוד איתנו מחר. הכוח שלנו כיחידה אחת גדולה וחזקה יבהיר בצורה הכי ברורה כי הקריאות הלהט"בופוביות שכל כך צורמות לנו באוזניים - שייכות למיעוט שולי וקיצוני".
את אותה הודעה בדיוק קיבל הלילה גם יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ הרב גלעד קריב (העבודה), שתומך שנים רבות בקהילה הגאה ואף מקפיד להשתתף במצעד הגאווה בירושלים ובערים נוספות בארץ. מדי שנה מקיים קריב ביחד עם חבריו בתנועה הרפורמית מעמד אזכרה ואמירת קדיש במקום הירצחה של שירה בנקי. בלשכתו של קריב דיווחו מיד לקצין הכנסת, והוגשה גם תלונה במשטרה.
6 צפייה בגלריה
ועדת החוקה חוק ומשפט
ועדת החוקה חוק ומשפט
תומך שנים רבות בקהילה הגאה. ח"כ קריב
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
"האיומים המפורשים מלמדים על עומק ההסתה נגד הקהילה הגאה שמקבלת רוח גבית מרבנים, אנשי ציבור וכלי תקשורת קיצוניים", אמר ח"כ קריב. "האיומים הללו רק מעצימים את הנחישות שלנו להשתתף באירועי הגאווה ולעמוד לצידה של הקהילה הגאה, בכנסת וברחוב. אני וחבריי לסיעת העבודה נצעד מחר בירושלים על אפם וחמתם של המסיתים והמאיימים. אני קורא לציבור הדמוקרטי להגיע בהמוניו".
כבר לפני כשבועיים הושחתו מודעות פרסום לקראת מצעד הגאווה בעיר. המודעות, שנתלו על ידי הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, פורסמו על גבי לוחות מודעות של העירייה וקראו לתושבי העיר להשתתף במצעד.
6 צפייה בגלריה
שירה בנקי ז"ל
שירה בנקי ז"ל
שירה בנקי ז"ל
6 צפייה בגלריה
ישי שליסל, שרצח את שירה בנקי ב-2015
ישי שליסל, שרצח את שירה בנקי ב-2015
ישי שליסל, שרצח את שירה בנקי ב-2015
(צילום: אלי מנדלבאום)
אלון שחר, מנכ"ל הבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות, אמר: "בריוני מקלדת לא יפחידו אותנו במאבק החשוב שלנו למען שוויון לקהילה הגאה. אני קורא לכל מי שדוגל בערך השוויון להצטרף אלינו מחר למצעד הגאווה והסובלנות בירושלים. זו הדרך האמיתית להפגין כוח של ציבור גדול שיראה כי קריאות ההסתה והלט"בופוביה שייכות למיעוט שולי וקיצוני בלבד".
האירוע מחר, שבו צפויים להשתתף אלפי בני אדם, יתחיל ב-15:00 עם הפנינג גאווה בגן הפעמון. במקום יהיו דוכנים, עמדת בידוק למחלות מין, מתחם שקט ומתחם לילדים. ב-16:30 השרים מרב מיכאלי, ניצן הורוביץ ומירב כהן יישאו נאומים, שלאחריהם בשעה 17:00 יוזנק המצעד על ידי שגרירי קנדה והולנד במסלול המסורתי של המצעד - מגן הפעמון לכיוון כיכר פריז, דרך הרחובות קינג ג'ורג', הלל, מנשה בן ישראל ועד לגן העצמאות.
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים
מצעד הגאווה בירושלים. ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
ב-19:00 יחלו הופעות וחגיגות בבמה המרכזית בגן העצמאות, שם יופיעו בין השאר הזמרת רונה קינן, השחקנית אניה בוקשטיין, הראפרית אקו, הזמר והשחקן שחר טבוך והזמרת איה זהבי פייגלין. בנוסף יתקיים מופע מיוחד של מלכות הדראג שהיו פעילות בירושלים, ולצדם ינאמו אביה של שירה בנקי, אורי בנקי, גמו גם פעיל הקהילה הגאה עומרי פיינשטיין וד"ר רויטל ארבל מוועדת סל הבריאות.
אתמול קיים השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הערכת מצב לקראת המצעד, שבה השתתפו מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן, ראש אגף המבצעים סיגל בר-צבי ובכירים נוספים מהמשטרה.
"חבל שבשנת 2022 המשטרה עדיין נדרשת לכזה מאמץ מבצעי כדי לאבטח מצעד שהוא חגיגה ושמחה, אבל למרבה הצער יש עדיין בתוכנו גורמים ששנאתם אומנותם, והם יעשו הכול כדי לנסות לפגוע באירוע", אמר בר-לב. "אנחנו לא נאפשר זאת ונפעל בתקיפות מול מי שינסה לשבש את המצעד. אני קורא לכל מי שמעוניין להגיע למצעד וליהנות מהחוויה, לעשות זאת ללא חשש".

אלפי שוטרים, גלויים וסמויים, ייפרסו מחר בירושלים לקראת המצעד, ולהם יסייעו כוחות תגבור ומתנדבים. הם יהיו פרוסים לאורך מסלול המצעד, בשטח הכינוס וברחובות הסמוכים. המשטרה תמקם את המוחים נגד המצעד במתחם "גן בלומפילד", שם תתאפשר המחאה בהתאם לתנאים שהועברו למארגנים. מהמשטרה נמסר כי היא תאבטח את המשתתפים ותמנע חיכוך תוך שמירה על חופש הביטוי והמחאה כחוק.
החל מהשעה 14:00 מחר ייסגרו לתנועה הרחובות קרן היסוד, פלומר, קינג ג'ורג',הלל ומנשה בן ישראל, כמו גם הרחובות שמובילים אליהם, בהם הרחובות אגרון, אלחנן, שלום עליכם, מאפו, אחד העם, עזה (מארלוזרוב עד כיכר פריז), אבידע, קק"ל, ההסתדרות, המלך דוד מצומת פלומר (יישאר פתוח מצומת המכס לתושבי השכונה ומשם שמאלה לקריב), דוד מרכוס, ז'בוטינסקי עד דוד המלך, יצחק קריב, דוד רמז, אמיל בוטה ואליהו שמע (תתאפשר יציאה ליצחק קריב). הכבישים שייסגרו ייפתחו באופן מדורג עם התקדמות המצעד. הכבישים שיישארו פתוחים הם דרך חברון, חטיבת ירושלים, מנהרת צה"ל וחיים בר לב (לשני הכיוונים). חניית נכים תתאפשר בחניון נכים בגן הפעמון.
חיים גולדיטש וגלעד כהן סייעו בהכנת הכתבה