מפלגת העבודה בוחרת היום יושב ראש, ואם לא תהיה הפתעה מרעישה זו שוב תהיה יושבת ראש: יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה הבוקר (שני) לבחירות לראשות המפלגה, שמתקיימות היום, ואמרה לאולפן ynet כי "אני מתרגשת מזה שיש לי תמיכה מכל הסיעה". מול מיכאלי מתמודד בפריימריז מועמד אחד בלבד - מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני. לדבריו, "אני מגיע לפריימריז עם דרך מאוד ברורה, המבקשת לשים את המפלגה במרכז".
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
ההערכה היא כי מיכאלי צפויה לנצח את הבחירות ובכך לעשות היסטוריה: להיות היו"ר הראשונה במפלגה שנבחרה פעמיים ברציפות בפריימריז. לדבריה, "אנחנו באמת בונות ובונים מחדש את מפלגת העבודה - הצלחנו לייצר סיעה מגובשת שעובדת ביחד".
כל חברי הסיעה חתמו על מכתב תמיכה במועמדותה של מיכאלי, שאותו יזם יו"ר הסיעה ח"כ רם שפע. "כולנו כסיעה, בצעד שלא נעשה מזה דורות במפלגת העבודה, תומכים במועמדותה של מרב מיכאלי ומקווים שחברות וחברי העבודה יביעו בה אמון מחודש", כתבו הח"כים.
2 צפייה בגלריה
צילום: מוטי קמחי
צילום: מוטי קמחי
הפריימריז לראשות מפלגת העבודה, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
מה ההבדל בין המכתב הזה להצהרת הנאמנות של הקואליציה בנתניהו? "לאורך השנים חברות וחברי כנסת לא הרגישו שום בעיה לצאת נגד יו"רים לשעבר, ממש לא היתה שום בעיה כזאת. לא מדובר פה במכתב נאמנות אלא בפריימריז - כל אחד ואחת מהם יכלו להתמודד מולי ולהביא מועמדים אחרים. איך לומר, אני לא חושבת שיש מישהו או מישהי שיכולה למצוא קווי דמיון ביני לנתניהו".
חרמוני מביא רעיון אחר לשולחן - אומר שצריך לשקול חיבור עם מרצ. מה דעתך? "לא הבנתי שהוא תומך בכך - אם את מחדשת לי זה ממש מעניין. אני מאמינה שמפלגת העבודה צריכה להמשיך לבנות את עצמה ושלמרצ יש מקום משלה - אני בטוחה שהיא תיקח אותו בגדול".
לגבי חיבורים אפשריים אחרים, אמרה מיכאלי כי "אנחנו פועלות ופועלים לטובת מה שאנחנו מאמינים בו, זו לא שאלה של לחצים או של אגו".
איך תגיעי למצב שבו לא יהיה קרב בין מפלגות נישה בשמאל - מרצ והעבודה? "מפלגת העבודה לא היתה מפלגת נישה ולא תהיה - בוודאי שלא בראשותי".
ממשלה עם החרדים - זה משהו שיכול לעבוד? "מעולם לא פסלנו את הציבור החרדי. לא זוכרים את זה כל כך, אבל לפני שמונה שנים - לפני שהם שיעבדו את עצמם לנתניהו בכל מחיר - ישבנו יחד באופוזיציה, והצבענו נגד ממשלת נתניהו על הרבה חוקים שחשבנו שהם רעים למדינת ישראל. אני קוראת גם להם להצביע למפלגת העבודה - היא מייצגת את רוב האינטרסים שלהם הרבה יותר טוב מאשר המפלגות החרדיות".

מועמדותו של חרמוני, המתמודד מול מיכאלי, נחשבת לצעד מחאתי - בשנה האחרונה מתח הראשון ביקורת חריפה על התנהלותה המפלגתית של האחרונה. לדבריו, "אני חושב שבנושאים המדיניים-ביטחוניים זזנו למקום יותר מדי רדיקלי, וצריך לאזן את זה למרכז. בנושאים החברתיים חייבים להיות הרבה יותר סוציאל דמוקרטים". הוא הוסיף: "צריך להחזיר את מפלגת העבודה מהמקום הלא טוב שנקלענו אליו, אי אפשר לעצום את העיניים".
מפלגת העבודה צריכה ללכת לחיבורים? "אנחנו היום נמצאים בקרב פירורים עם מרצ, אסור לנו להגיע לבחירות באופן הזה".
2 צפייה בגלריה
ערן חרמוני
ערן חרמוני
"אי אפשר לעצום את העיניים". חרמוני
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, "התוכנית שלי היא התוכנית היחידה שתמנע מאיתנו להתקבע כמפלגת נישה. אנחנו רואים שכל המפלגות בגוש מייצרות חיבורים והתחדשות, ורק מפלגת העבודה דורכת במקום - הסקרים מראים את זה".
הוא הוסיף: "מיד כאשר אבחר ליו"ר המפלגה, אציב בראש הרשימה דמות ציבורית מהמעלה הראשונה, שתקפיץ אותנו למספר דו ספרתי של מנדטים. לצערי, תקנון הבחירות שמיכאלי יצרה חסם את האפשרות של דמויות כאלה לבוא ולהתמודד". חרמוני הדגיש כי "אני חושב שהאינטרס של המפלגה הוא להזיז את האגו הצידה, לפתוח את הדלת ולפרוש שטיח אדום".