לאחר שמליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בקריאה שנייה ושלישית את ביטול "חוק ההתנתקות", שיאפשר לישראלים לשהות בשטחים שפונו בצפון השומרון לפני 18 שנה, אנשי המאחז הבלתי-חוקי חומש עלו למקום כדי לחגוג את ההחלטה שבעקבותיה השהות במקום לא תוגדר בלתי-חוקית יותר.
עם זאת, כרגע כל הבנייה במאחז היא בלתי-חוקית, ותצטרך לעבור הליך של הסדרה. כמו כן, בבג"ץ עדיין עומדת עתירה בנוגע למאחז, שאותו הגישו פלסטינים תושבי הכפר הסמוך בורקה וארגוני זכויות אדם, בטענה כי האדמות שעליהן נמצא המאחז שייכות להם. אם בג"ץ יקבע לטובת העותרים, המדינה תצטרך לפנות את הבנייה שיושבת על אדמה פרטית, או לחילופין להסדיר אותה, למשל באמצעות צווי-תפיסה.
4 צפייה בגלריה
משמאל: בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן, מנחם בן שחר, שמואל וונדי
משמאל: בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן, מנחם בן שחר, שמואל וונדי
שוב בחומש, לראשונה באופן חוקי. משמאל: בני גל, אורית סטרוק, יוסי דגן, מנחם בן שחר ושמואל וונדי
(צילום: חומש )
4 צפייה בגלריה
בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן,  שמואל וונדי
בני גל , אורית סטרוק, יוסי דגן,  שמואל וונדי
בחזרה לחומש
(צילום: חומש )
4 צפייה בגלריה
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
חגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
החגיגות בחומש לאחר ביטול חוק ההתנתקות
(צילום: חומש )
בין החוגגים בשירים וריקודים בתוך הישיבה בחומש היו גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, השרה להתיישבות ומשימות לאומיות אורית סטרוק, מנכ"ל הישיבה שמואל וונדי והרב מנחם בן שחר מהישיבה. "זה יום גדול למדינת ישראל, יום של תשובה גדולה. זה לא רק שאנחנו חוזרים לחומש ולצפון השומרון, אלא שגם אנחנו משנים את כיוון התנועה. התנועה של מדינת ישראל הייתה לאורך שנים תנועה אחורה של נסיגות, ומעכשיו היא תנועה קדימה של חזרה לארץ שלנו", אמרה סטרוק, שהייתה מיוזמות ההצעה לביטול החוק והייתה חתומה עליה עד שמונתה לשרה.
מנכ"ל ישיבת חומש, שתלמידיה נמצאו במאחז בניגוד לחוק מאז שעבר חוק ההתנתקות ב-2005, אמר: "איזה כיף לקום לבשורות המשמחות כל כך של תיקון חטא הגירוש שמלווה אותנו 18 שנה, שבו יהודים לא יכולים להסתובב בארץ ישראל. עכשיו אפשר לחזור לחומש ולהראות שאפשר לתקן את העוול". בני גל, אחד מתושבי חומש שפונה במסגרת תוכנית ההתנתקות, אמר כי "באותו הלילה שבו נעקרנו מכאן היה לנו ברור שזה לא סוף פסוק. שנים של מאבק, געגועים וחלום הגיעו לסיומן, זו סגירת מעגל. ביטול החוק והסרת חרפת הגירוש וההכרה של ממשלת ישראל בכך שארץ ישראל היא שלנו זו רק ההתחלה".
דברים דומים הדהד ב-ynet radio דוד אלחייני, ראש המועצה האזורית בקעת הירדן וראש מועצת יש"ע לשעבר. לדברי אלחייני, היו בצפון השומרון יישובים "וגירשו את היהודים משם. ברגע שבוטל חוק ההתנתקות בצפון השומרון, אפשר להחזיר את אותם יישובים למקומם. מדובר בחזרה לחומש, שא-נור, גנים וכדים. זאת המשמעות". לח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), אחת מהיוזמות של ביטול חוק ההתנתקות, היו אף תוכניות מרחיקות לכת יותר. "כעת אסור לנו לנוח על זרי הדפנה ולשקוע באופוריה. עלינו להסתער כבר מחר על שתי המשימות הבאות שמונחות לפתחנו: הקמתם מחדש של ארבעת הישובים שפונו בצפון השומרון, ושיבה הביתה גם לחבל קטיף שננטש באיוולת איומה והפך לקן טרור", אמרה סון הר-מלך לאחר אישור הצעת החוק.
נראה שעבור אלחייני, גם פחות מחזרה לגוש קטיף תוגדר בשלב הזה כהצלחה. "לכאורה בשקט אושרו במועצת התכנון האחרונה מעל תשעת אלפים יחידות דיור, ויחד איתן אושרו עוד תשעה ישובים ביהודה ושומרון. זה ימין מלא על מלא שלא ידענו אותו הרבה מאוד שנים", אמר יו"ר מועצת יש"ע לשעבר. "העובדה שאתמול חוקק החוק שמבטל את ההתנתקות ביהודה ושומרון, זה ימין מלא על מלא".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"צריך לשוב הביתה גם לחבל קטיף שננטש באיוולת איומה והפך לקן טרור". ח"כ סון הר-מלך במליאת הכנסת, בנובמבר
(צילום: שלו שלום )
הלילה, הכנסת אישרה כאמור את ביטול החוק, שנכלל בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לציונות הדתית, ברוב של 31 תומכים, לעומת 18 מתנגדים - בנוכחות דלה של חברי האופוזיציה. למרות שהחוק לא תוקן בעבר, בשטח התקבע סטטוס-קוו מסויים. מחד, הוא לא קודם, ומאידך, הישיבה שפונתה מעת לעת חזרה לפעול בהעלמת עין של גורמי הביטחון. לביטולו של החוק כעת צפויות השלכות דרמטיות מבחינה ביטחונית וחוקתית, שאיתן הממשלה תצטרך להתמודד.
בתחום הביטחון, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שמתמודד כעת עם תופעת הסרבנות בשל המחאות נגד המהפכה המשפטית, יצטרך לדאוג למענה לכל מי שמגיע לחומש, ובצה"ל מעריכים כי כמות התלמידים בישיבה תגדל, ואיתם גם הרצון המחודש של המתנחלים להקים מבנים במקום. ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר לאחר אישור הצעת החוק כי מדובר ב"חוק אנטי-ציוני שמקדם אותנו צעד נוסף למציאות דו-לאומית. חוק טרום סיפוח שיוביל להקמת מאחזים בלתי-חוקיים נוספים. חוק שיגביר את החיכוך האלים והמדמם בין ישראלים לפלסטינים וימתח את יכולותיו של צה"ל בשטחים עוד יותר".

ביטול "חוק ההתנתקות" שמאפשר להתיישב באזורים שפונו בצפון השומרון מציף תהיות לגבי המשך משפטם של אנשי חומש, שבהם רב הישיבה אלישמע כהן, שהואשמו ב"שהייה ביישוב בלי היתר לכך". בנוסף, השיבה לחומש עלולה להשפיע גם על יישובים נוספים שפונו מצפון השומרון, שבהם גם שא-נור שלו גרעין משפחות שמחכות לשוב להתיישב במקום.
מטעם ארגון "שלום עכשיו" נמסר בתגובה לביטול חוק ההתנתקות כי "ממשלת ארץ ישראל השלמה מביאה לחורבן הבית. זו תהיה בכייה לדורות". לדברי הארגון, "עכשיו כבר ברור שלצד ההפיכה המשטרית, מתחוללת הפיכה משיחית מסוכנת, אשר תביא בהכרח להעמקת הכיבוש ולהבערת השטח. לא בכדי מתריעים במערכת הביטחון כי חזרת המתנחלים לצפון הגדה תהיה נטל ביטחוני אדיר ומוקד של אלימות מתנחלים". מטעם ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), מיוזמי הצעת החוק, נמסר כי "ההיסטוריה הראתה וממשיכה להראות לנו כי כל אימת שנוותר על שטחי מולדת - נקבל טרור הולך וגובר. זוהי משוואה ברורה וידועה, עם תוצאות שלא משתנות אף פעם".