20 מפקדים ולוחמי צוות אוויר במילואים מכמה טייסות שנפגשו שלשום (ג') בקריה בתל אביב עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, ברקע הודעת 37 טייסים במילואים שלא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, הזהירו בפניו כי "רובם המכריע של המשרתים בטייסות לא ימשיכו לטוס אם הרפורמה תעבור בצורה הנוכחית", וכי קיימת "תחושה קשה של זריקת חימושים באזורים צפופים בהזנקה מהירה, כשיש סדקים עמוקים באמון מקבלי ההחלטות".
הרמטכ"ל פתח את הפגישה עם אנשי המילואים בכך שהוא מבין את חשיבות מערך המילואים, והבטיח לדבר עם גורמים בפוליטיקה ובתקשורת ולהעיר להם על האופן שבו הם מדברים על משרתי המילואים. הוא הדגיש כי על המשרתים לנהוג באחריות ולא ליצור נזק, וכי המזרח התיכון מלא באויבים של מדינת ישראל, וכוחו והרתעתו של חיל האוויר הם הכוח שמחזיק את המזרח התיכון מיושר.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
"מודאג ממשבר הלכידות". הרצי הלוי, הערב
(צילום: דובר צה"ל)
בהמשך דיברו אנשי המילואים בתורם, כשכל אחד מהם ייצג את עצמו ושיקף את המצב בטייסת שהוא מייצג. על פי מסמך הסיכום של השיחה שלשום, כל מילואימניק שדיבר התחיל מסקירה קצרה של המצב בטייסת שלו, כשברוב הטייסות, לפי אנשי המילואים, כבר יש רצון לייצר "פעולות אקטיביות" שבינתיים עוד נעצרות ברמת הטייסת והנציגים שיושבים בה. הם הזהירו בעיקר שהיקפים משמעותיים מאוד מהטייסים לא ימשיכו לטוס אם הרפורמה תעבור בצורתה הנוכחית.
"כולנו מבינים את האחריות שיש לנו במצב הנוכחי, חלקנו מרגישים שאנחנו במלחמה על הבית והמדינה, ומוכנים לעשות כל מה שיכולים כדי להציל אותה", אמרו לרמטכ"ל. הם דיברו בנוסף על ההשפעה שיש לדאגה בקרב המשרתים על בטיחות הטיסה כבר היום. הם אמרו כי ישנה תחושה קשה בעת זריקת חימושים גדולים באזורים צפופים, כשיש סדקים עמוקים באמון במקבלי ההחלטות, בקבינט ובאופן שיבוצעו התהליכים מאחורי הפקודות, וזאת לאור התבטאויות מפורשות של שרי הקבינט.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי נפגש עם מפקדים במילואים בצה"ל
המפגש שקיים הרמטכ"ל עם אנשי מילואים מיחידות היבשה, המודיעין, האוויר והים, אמש
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
ה כור
ה כור
מטוס של טייסת 69. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
"אין פה שימוש בצבא כפלטפורמה למאבק. יש פה שבר אמון גדול ואנשים מתפוררים מבפנים ומבחוץ. אנשים מרגישים שנשמטת להם הקרקע מתחת לרגליים", הם אמרו בפגישה. הרמטכ"ל סיכם את השיח, ואמר כי ראה מולו אנשים מחויבים ומסורים, שרואים את טובת המדינה לפניהם. הוא אמר להם כי המשבר המשפטי מטריד אותו, ושהוא סבור שחשוב שהצבא יחקור ויבדוק גם כדי להשתפר, ושבעולם יידעו כי צה"ל עושה זאת.
הרמטכ"ל הודה בפני אנשי המילואים כי הוא מודאג ממשבר הלכידות, שעלול להוות פגיעה בביטחון. הוא ביקש מהם להשאיר את הצבא מחוץ למאבק, ולא להשתמש בו ככלי מחאה. לדבריו, המדינה לא תוכל להתקיים ללא כושר ההתרעה של הצבא, והביטחון, מבחינתו, הוא תנאי לקיומה של המדינה כדמוקרטיה.
הרמטכ"ל קיים אמש מפגש עם עשרות מפקדים במילואים מיחידות היבשה, המודיעין, האוויר והים, וגם עם ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, מפקד זרוע היבשה אלוף תמיר ידעי, ומפקדים נוספים. הרמטכ"ל אמר לאנשי המילואים כי סרבנות היא "קו אדום, ולא צריכה להיות בפרוטוקול הצבאי". לדבריו, "לא נכון לדבר סרבנות, לא נכון לעשות סרבנות, כי אנחנו נושאים במשימה". הוא הוסיף כי "אנשי המילואים הם חלק בלתי נפרד מצה"ל בכל המשימות", והתנגד לאמירות הלא ראויות כלפי אנשי המילואים והמשרתים.
בתוך כך, גם לאחר האזהרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, והרמטכ"ל הלוי, מילואימניקים נוספים מאיימים שלא להתייצב לשירות בשל המהפכה המשפטית. אמש נשלח מכתב של 400 בוגרי יחידת מגלן (212) לשר הביטחון גלנט, שבו נכתב: "במידה והרפורמה המשפטית תעבור, אנו החתומים מטה לא נוכל לעמוד מנגד בחיבוק ידיים, שכן בעת החקיקה 'ארצי שינתה את פניה'".
פורסם לראשונה: 23:12, 08.03.23